Är detta påriktigt?
Är det här verkligen påriktigt?
En lös hund ska ju inte gå nära främmande människor, om den ska vara lös alltså. Plus får man ha hundar lösa denna årstid?
Nej det kan jag förstå, och jag kan förstå att man anmäler en lös hund om den jagar t.ex vilt eller stör vilt, men att någon svimmar av en hund? Jag förstår ingenting just nu.
Det är självklart inte okej att ha lösa hundar oavsett storlek på hunden eller pli man har i områden där människor rör sig, för just hundrädda människor finns (och detta är då min åsikt). Men det här känns bisarrt..
Vill tillägga att hundar kan ju vara otroligt jobbiga att möta som hundrädd även om dom är kopplade! T.ex om dom kollar på än och skäller, ska det kunna anmälas också? Eller är det mer okej att en hund skäller kopplad än är snäll och lös?
Det tror jag säkert att det är.
Om det stämmer som de står i kommentaren "Grannen 2015-04-29 13:28 " till artikeln, borde den hundägaren få betala ett rejält fett skadestånd, utöver böter. Dels för att hen inte hade uppsikt över sin hund, dels för att hen inte omedelbart bröt situationen genom att ta hand om sin hund och få bort den och dels (och definitivt värst ) för att hen efteråt uppsåtligt utsatte offret för hunden igen.
I den översta kommentaren skrev någon som såg händelsen att hunden hade sprungit runt kvinnan och skällt, och det tog ett tag innan ägaren kunde få bort den. När ägaren fick bort hunden försökte hen gå fram till kvinnan med en fortfarande skällande hund för att visa att den inte var farlig. Kan verkligen förstå att det inte är populärt om man är hundrädd!
Johanna - Instagram
#5 Gud, läste inte den kommentaren! Det var verkligen inte okej, men det framgick inte direkt i själva artikeln, därför jag tyckte det var så konstigt.
#6 låter ju i så fall som att hundägaren gjorde sitt bästa för att lösa situationen. Sen att det blev fel är ju synd. Men det låter ju omtänksamt att försöka lugna personen genom att visa att hunden inte är farlig.
"På natten är alla katter svarta"
#8 Fast jag tycker inte att det är speciellt omtänksamt att gå fram till någon som är märkbart hundrädd, tillsammans med sin skällande hund som redan skrämt personen, för att visa att den inte är farlig. Är man så rädd för hundar att man svimmar, är det ju strunt samma om ägaren säger att det är en nallebjörn, speciellt om den närmar sig skällande.
Har man dessutom inte sån pass koll på sin hund att man inte kan få tag på den direkt borde man kanske inte ha hunden lös på allmänna platser.
Johanna - Instagram
#8: Den sortens omtanke tror jag alla hundrädda betackar sig för. Ingen ormfobiker förväntas bli lycklig av att få en orm uppkörd i ansiktet med förklaringen att "den är inte giftig", men är det fråga om hundar är det "omtänksamt" att tvinga dem på den rädda?
Och gjorde sitt bästa för att lösa situationen? När då? Om det nu stämmer att ägaren lät hunden fortsätta att springa runt den liggande, gråtande kvinnan och skälla.
Det enda rimliga hade varit att i det akuta läget hugga hunden och släpa bort den så långt det gick från kvinnan, och sedan uppsöka kvinnan utan hund för att se vad man kan göra för att hjälpa.
#9 det beror ju helt på vad avsikten är. Om avsiktenär att skrämmas är det elakt, men om meningen ör att hjälpa/lugna så ör det ju missriktad välvilja. Hundägaren blev säkert ställd över de andra personens reaktion och gjode det som föll hen in.
1. Hundar får vara lösa så länge man har sån pli på den att den vår kopplad. Här går våra hundar lösa året runt där vi anser det är hundvänligt att vara lös. :)
När man läser under artikeln så ser det inte ut som att hunden bara gick utan sprang runt o skällde, låter som att hundägaren inte hade större koll på läget och hunden bör inte vara lös alls bland folk.
Jag har själv släktingar som är mycket hundrädda det hjälper inte att man har koppel på hundarna dom blir lika rädd som den skulle vara lös.
Kan faktiskt hålla med #8 här, Hundägaren menade förmodligen inget illa och försökte nog bara lösa situationen så bra som hen kunde, jag hade nog gjort likadant, och påtal om att hunden sprang runt kvinnan så kan det vara svårt att få in en hund som uppenbarligen inte kan ha lyssnat på hundägaren och uppenbarligen inte borde få gå lös. Dumt ifrån början att ha hunden lös, verkligen, jag ogillar alla lösa hundar speciellt inne i bostadsområden, och speciellt om ägaren inte har "koll".
#11: Missriktad välvilja är inte omtänksam och avsikten ursäktar inte..
Tanken räknas inte i det här fallet för mig. Om hon själv hade bett om att få träffa hunden för att lugna ner sig efteråt så vore ju det hur bra som helst - men om hon svimmade har hon ju uppenbarligen inte bett om det. Då är det inte okej.
#14 vi har nog olika uppfattning om vad omtanke betyder.
#4 nu vet vi ju inte hela historian bakom detta tidningsartikeln kanske inte säger allt, men har man en kopplad hund är det iallafall garanterat att den inte kan komma fram - det finns också allergiska som kan må väldigt dåligt fysiskt av att vara nära en hund.
Det där med allergi ställer jag mig lite frågande till. Folk skyller på allergi när de vill hindra hundar att vistas på en del ställen utomhus. Finns det verkligen så kraftig allergi att man blir dålig bara man passerar en hund ute? Jag är lite skeptisk.
#18 Du kanske är skeptisk, men min storebror till exempel är så allergisk att han kan dö av att vara för länge med någon som har hund. Han skulle inte heller kunna stå bredvid en hästhage. Det är inte att skylla på allergi, allergi ska man ta på allvar. Sen ska man väl ha sin hund kopplad om den går fram till främmande människor, har för mig det fanns någon regel på att om man ska ha sin hund lös ska det vara som ett osynligt koppel mellan hund och ägare.
En hästhage är ju annat, där vistas hästarna under en längre tid. Men om man bara passerar en hund under en tid på kanske 1 sekund förstår jag inte hur man kan hinna få i sig några allergener överhuvudtaget.
18 så är det alltid när folk ska klaga, det finns mediciner att ta om man är allergiker. Lever man där folk finns får man räkna med att folk har hundar,röker, har på sig parfym mm. Jag har son som inte tål alla hundar eller pälsdjur med mediciner klarar han sig skapligt.
#21 Min bror till exempel har så kraftig allergi att han går runt med sprutor i ryggsäcken som han skulle vara tvungen att ta akut för att inte dö vid en allergichock ! det finns lättare och svårare allergi - hundar ska inte gå fram till främmande människor, så länge dem håller avstånd så klarar dem flesta det.
#20 passerar man med avstånd spelar det oftast ingen roll, men jag menade snarare om hunden närmade sig en person utomhus tillexempel: gick fram för att hälsa när den är lös, har man hunden lös ska den ju hålla sig nära sin ägare