Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2444 ggr
MiiaaK
0

Testiklar på plats

Hej! Jag undrar vilka som har erfarenhet av valpar som har fått ner sina båda testiklar sent. 

De andra i kullen (3 st) hade två på plats, dock va det väldigt svårt att känna enligt veterinären ( vet jag inte hur kunnig denna veterinär va). Men då en av dessa valpar kunde hon bara känna en för dagen. Denna lilla valp va även bajsnöding så han spände sig endel också. Dessa va 8 veckor gamla. Ganska små för åldern. Ägaren till pappan till valparna tycker att han har kännt två kulor innan.  Jag hoppas att testiklarna kommer ner efter hand, det är inte ovanligt för rasen

(Norsk Lundehund).

Hur är era erfarenheter om detta ?

SuperLimm
1

Jag har hört att vissa hanar har fått båda kulorna på plats vid 6 månaders ålder.

Mvh Linn

MiiaaK
0

Har också hört,   en valp från en tidigare kull , (samma mamma som dessa) fick sina på plats vid 15 veckors ålder.

Vattnadal
0

Vandrar de upp och ner kan vetegroddolja hjälpa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kallaterrier
0

#3 Exakt hur kan vetegroddolja hjälpa?

Em_
0

Jag skulle köpa min hane som kryptorchid vid 6 månaders ålder. På besiktningen dagen innan köpet hade den sista kulan vandrat ner.

5ara
0

En pinscher i min bekantskapskrets hade inte sina kulor på plats förrän han var strax över sju månader. På honom var ingen av dem på plats men så ganska hastigt så kom båda ner 🙂

På min kille vandrade den ena upp och ner tills han var fem månader ungefär. En gång när han blivit stressad var helt plötsligt båda borta så det kan ta lite tid innan det blir ordning på det hela.

MiiaaK
0

Okej det känns ju lite lugnare. Det går ju en del i denna rasen att det förekommer krypta hanar.  Det är ju ärftligt.

Vattnadal
0

#4 Jag vet inte exakt hur, men tippar på att det är vitaminer eller mineraler som gör något med hormonerna. Vet att det kan användas för att få igång brunst på vissa djur.
Fick tipset av en erfaren småhundsuppfödare då min huskyhane som hade båda kulorna nere vid 8 v, helt plötsligt hade en uppe i buken och en som vandrade mellan buk och påse. 2 v med oljan så låg båda på plats. Hade kanske hänt ändå, det vet jag inte.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

russin
1

Vill man verkligen att en hane ska ha båda kulorna på plats, så köper man en som har dom på plats (även om det kan hända att någon vandrar iväg igen). bryr man sig inte, så spelar det ingen roll 🙂

MiiaaK
0

Det vet jag väl. Jag frågar bara om åsikter på de som har erfarenhet av detta.

Nu är det så att den jag ska ha och som jag fastnade för är just denna valp med en testikel på plats. Vet inte om jag vill byta bort honom bara för de,  har tänkt ställa honom på utställning men ifall den inte vandrar ner så får han väl bli en sällskapshund istället för utställningshund. Man ska ju trivas med hunden till vardags och inte bara utställning