Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2378 ggr
Lizzie-mus
0

Pipig hanhund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

För 8 veckor sedan fick jag hem en hanhund som blev 1 år den 30 mars.

Varje promenad går han och piper och piper helt utan anledning. Han kan göra sina behov och strosa runt och lukta och så och ändå pipa under tiden…

Vad kan det bero på? Är det nåt man kan träna bort? Har försökt ta tag i läppen och bli arg, ge ifrån mig olika  ljud i samband med ett "ryck" i koppel etc. Inget verkar fungera…

Han är av raserna Samojed/Eurasier.

Tacksam för svar.

Kram Therese

Kallaterrier
2

Är det löptikar han reagerar på? Kanske hålla ett högre tempo på era promenader så han inte kommer åt att nosa om det är nosandet som orsakar pipandet. Ta ett par stunder under promenaderna då han får nosa och ha sig, sedan lär du in ett kommando typ "nu går vi" och belönar honom när han följer med i det högre tempot. Personligen tycker jag att det är justare att lära hunden HUR den ska göra genom att visa och belöna när den gör rätt än att korrigera den för något som den inte vet att den inte får göra.

Sedan får du ju fundera på om det är värt att bli förbannad och korrigera hunden om den piper när ni är ute, inte minst med tanke på att ni inte haft honom så länge och borde jobba på att få till en bra relation.

Lizzie-mus
0

Tack för svar!

Relationen är toppen på det sättet mellan oss. Då vi är en familj på 4, och det är mig han tyr sig till och lyssnar mest på. Sen kan det vara löptikar för det är värre nu än för ett par veckor sedan.
Han börjar pipa så fort vi kommer utanför dörren.

Jag går ganska raskt med honom på alla promenader och stannar han till enbart för att nosa säger jag "Kom" och fortsätter att gå, och då kommer han med mig så att säga.

Kallaterrier
4

#2 Belönar du då när han följer dig? Jag hade ändå inte hållt på och korrigerat honom utan försökt vända situationen till en positiv. Lär honom att det inte lönar sig att pipa, det lönar sig att följa dig får då händer det kul och roliga saker.

Lizzie-mus
0

Ja, jag har godis och belönar honom vid gott uppförande. Jag gör eget levergodis som han älskar. Och jag kan inte tjoa och hoppa och studsa, för då blir han helgalen och springer runt åt alla håll och kanter. Vilket jag anser inte är bra när han har sele som "hindrar" honom från att dra.

Sealle
3

Vad ska gripa tag i läppen och bli arg åstadkomma?

Wellcraft
5

#5 En kuvad hund som inte ställer till besvär, "inlärd hjälplöshet".

Ts borde ta sig själv i läppen lite och ryta till.
Hunden kan vara understimulerad, det kan handla om löptikar, ängslighet, smärta - i princip vad som helst. Hitta anledningen till beteendet innan du börjar arbeta med det & absolut innan  du börjar korrigera fysiskt.
Varken eurasier eller samojed fungerar vanligen inte så bra med ägare som tar till med hårdhandskarna, urhundar är klipskare än så.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund