Tips om hunden drar!
Hej! Jag kom på en bra lösning när jag var ute och gick med hunden häromdagen (jag tar hand om en labrador ibland, och går promenader). Han brukar dra ganska mycket speciellt vid hundmöten och jag har länge funderat på varför ägaren fortfarande kör med sele då han varit så dragig hela livet, men i alla fall så kom jag på en ganska bra lösning som funkade superbra. Genom att dra kopplet genom handtaget runt halsen så det blir som ett halsband, och sen fästa kopplet i selen som vanligt. Vid hundmöten kunde jag korigera genom att dra i den änden han hade helstryp ,och han slutade genast dra! (Endast ett ryck, jag drog inte sönder honom). Sen när vi gick promenad som vanligt höll jag lite längre ner på kopplet så jag endast kom åt ”sele-delen”. Ritade lite så man kanske fattar bättre, det blåa ska alltså vara handtaget som man drar igenom kopplet, ja ni fattar. Tänkte bara jag kunde dela med mig av mitt tips eftesom det funkade bra för mig och jag vet att dom flesta stora hundar drar.
De flesta stora hundar drar inte. Små hundar kan också dra. Helstryp gör ofta ont och därför slutar hunden dra när de har helstryp. Min hund drog i koppel som valp men tränade KONTAKTÖVNINGAR och det fick honom att sluta dra. Att lösa det med helstryp funkade när vi bara hade retriverkoppel men han drog ju i sele. Efter att ha läst mer om hur hundar fungerar så skrotade vi alla halsband och tränade och tränade och byggde upp en kontakt under valptiden och nu drar han aldrig i sele. Bara dragsele då han ska dra.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

En instruktör pratade väl om helstryp med mig och de funkade ju bra, han slutade dra men de är obehagligt för hunden de är därför de funkar, de är ingen lösning på problemet, de är bara tillfälligt, om hunden får för sig att ignorera strypet och gå igenom de obehagliga bara för att dra då utstätter man sin hund för stort obehag.
Jag gick rakt på frågan "varför drar min hund? finns de en anledning?" sökte efter svaret och han slutade dra när jag väl fann svaret, han kan dra ibland men de är för att han går för snabbt, då säger jag nej och han saktar ner.
Jag använder bara sele på min hund för jag gillar inte att han tycker de är obekvämt eller blir strypt, hostar, kippar efter andan, jag känner då själv runt halsen att de känns obehagligt för jag känner medlidande med honom, jag ströp faktiskt mig själv med helstrypet för att känna hur de känns och de vill inte jag att min hund ska känna varje gång vi går ut, promenad ska vara en rolig aktivitet, om den hunden drar mycket vid hundmöten då får man ta tag i problemet och träna på eran kommunikation, du lär visa hunden hur den ska bete sig vid hundmöten och inte dra.
Nej tack. Jag sysslar inte med att straffa mina hundar till lydnad.
En välsittande, mjuk och skön sele är bäst till en dragig hund och sen träna mycket kontakt. Mina hundar går perfekt i koppel (endast ena hunden som kan dra någon gång om hon blir för glad) och jag äger inga halsband till dem alls.
Tycker det verkar vara en klok ägare som kör med sele.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
jag har halsband och mina hundar går fint på långt koppel, så halsbandet spelar ingen roll, det är lydnaden som gör det ;)
Men förstår för dig att det är svårt att träna hunden att gå bra i koppel utan att dra när du bara har hunden ibland :/
Säger som de andra, kontakt kontakt kontakt. Är jag ute med en hund som behöver tränas så har jag fokus 100% på hunden och träningen. Jag pratar med den nästan oavbrutet och ser till att vårt samspel funkar. Går en på promenad och har annat för sig än hunden (pratar med en vän, kollar mobilen tex) så är det ju inte konstigt om hunden får fokus på annat än dig med, om du inte är helt närvarande. Så brukar det vara i min erfarenhet iallafall. Det är också svårt när du bara går ut med hunden ibland men fråga ägaren hur hen tränar för att hunden inte ska dra så att ni kan träna på samma sätt och komplettera varandra. (ett tag med mammas Eurasier som jag var dagmatte åt när han var unghund så stannade vi så fort han drog så det blev tråkigt. Började gå när han slutade hänga i kopplet. Sånt funkar ju bara om en är konsekvent.) Lycka till, himla fin lab :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Fixa ett fäste fram på bröstet på selen och fäst kopplet däri istället, är inte mycket för att göra illa hundar personligen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Troligtvis använder ägaren sele för att minska trycket/belastningen på hundens hals(den kanske rent utav har problem?) och när du då gör om kopplet till ett stryp ökar du belastningen igen.
Du har frågat ägaren innan du gjorde detta hoppas jag.
-
Okej, jag kanske inte gör om det men det kändes som en bra metod där och då för jag var så himla trött på allt dragande och eftersom han slutade direkt när jag bytte till helstryp körde jag med det då. Tänkte jag hade hittat på en smart uppfinning då man får liksom "två i ett" men aja😛
#7 Ja ägaren sa att jag fick göra så, hon bryr sig inte själv så mkt om sin hund så jag har rätt fria händer
Ja alltså, rätt effektivt att göra ett magstryp också men det skadar hunden det också. Det effektivaste är inte alltid det bästa för hunden.
-
Nu har jag inte engagerat mig i att läsa de andra inläggen men; Hade nån hundvakt ryckt i min hund på det sättet hade jag blivit vansinnig. Hoppas du frågade ägaren om det var ok först. Att RYCKA överhuvudtaget är inte bra nånstans, oavsett om det är sele eller halsband.
"På natten är alla katter svarta"
Gud, vilken idé. Jag vill ha hundar som lyder för att dom vill det, inte för att dom är rädda för obehag om dom inte lyder. Är du medveten om alla risker som helstryp kan medföra? Ett ryck och allt kan gå käpprätt åt skogen. Långvarigt användande av stryp kan ge nackskador, ryggskador, huvudvärk, spända och stela muskler hos hunden och mycket mer.
Hjälpte det? Jajamen! Skitbra, vi slipper få ont i armen!
Fick hunden troligtvis en smärre chock av att inte kunna andas? Ja, troligtvis. Gjorde det kanske lite ont? Ja, kanske det.
Då kan man fråga sig- är det värt att hunden blir strypt till lydnad för att vi tycker det är bekvämt?
Om du har så fria händer med hunden, varför inte försöka träna bort dragandet? :) På riktigt alltså. Till exempel att stanna så fort han drar. När hunden släpper efter i kopplet belönar du och fortsätter gå. Drar hunden igen-stanna och vänta ut hunden tills kopplet slappnar av, då fortsätter du att gå. :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag ville bara kommentera en sak här- jag vet inte varför du TS kommenterat att ägaren har sele på sin hund, jag har själv en hund som drar i koppel och jag har testat alla möjliga varianter av hundhalsband och så vidare och den hon drar minst i är en bekväm sele som sitter bra för att hon ska sluta dra krävs det andra metoder men jag har inte tyckt det gjort så mycket att hon drar i kopplet(för min egen del) men när jag väl arbetar med det med lite olika övningar som finns och att få kontakt med henne då brukar det ge resultat.