Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 818 ggr
LillPom
1

Hund med anfall?

Hej alla!

Jag har funderingar.. jag känner en hund som får anfall lite då och då, kanske 2 gånger i månaden eller så.

Han har varit till vet tidigare i sitt liv och undersökt saken.

Men iaf.. jag undrar hur det är att  kastrera en sån hund som har anfall? Är det större risk med tanke på anfallen?? 

Eller ska man hellre kolla på kemisk kastrering? Är det 100% säkert

Notera det är inte min hund så jag kan inte svara på några detaljerade frågor osv då jag inte vet så mycket utan vill bara ställa frågan här generellt :)

[lottas-kaniner]
2

Tycker nog att ägaren skall prata med sin veterinär om detta. All sövning är det risker med. Men hos sin veterinär, kan han/hon få svar, om risker mm.

LillPom
0

Ja såklart, men fundera om det finns någon som kanske gjort det och vet lite mer personligt osv :)

Kallaterrier
2

#2 För att säga något måste man ju veta vilken sorts anfall det handlar om, annars kan det ju bli väldigt fel och till och med farliga råd.  Det här är nog en typisk "gå till veterinären och fråga-fråga" för annars kan det bli fel.

russin
0

Frågan är ju vad som menas med anfall. Har hunden konstaterat epilepsi eller vad ? behandlas hunden för sina anfall ?

En hund som får epileptiska anfall så ofta som fler gånger per månad bör medicineras för det.

RosaMoln
0

Om det rör sig om exempelvis ep-anfall så löper det större risk att söva hunden. Får den ett anfall under narkosen är det väldigt svårt att rädda hunden och många epilektiker dör på bordet. Vi har en flat med epilepsi som vi nyligen hade inne och opererade bort knölar på för att se så der inte var något farligt men vetten berättade innan vad som kan hända och ville att vi funderade ett tag innan han utförde operationen :) Men är det andra anfall vet jag inte hur det ligger till riktigt, antar att det kan vara liknande :)

Em_
0

Jag har ingen aning om man kan göra så med hundar, men andra handjur kastreras med lugnande och lokalbedövning, så det kanske inte är omöjligt på hund heller.