Kastrat-frågor
Står lite olika här och var, men blev så nyfiken, går det att göra MH och/eller MT med en kastrerad hane?
Står ju även att en hane som är kastrerad men med hjälp av intyg att hanen hade fullt utvecklade kulor innan ingreppet får ställas ut, skulle man då kunna exteriörbeskriva den och ev. kora den?
-

Så här står det i bestämmelserna för MH:
Kastrerad hanhund / tik
Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller utställning. För deltagande vid utställning och exteriörbeskrivning krävs att det genom intyg i enlighet med vad som anges i inledningen till allmänna bestämmelser (utfärdat före kastrationen men efter 6 månaders ålder) kan styrkas att hunden haft två normalt utvecklade och belägna testiklar före operationen.
Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid prov, tävling eller utställning.
_Tik som kastrerats genom kontinuerlig medicinsk behandling eller kirurgisk behandling medges generell dispens för deltagande i förhållande till Nationellt dopingreglemente för hund.
_
Källa: http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/ah_mh_bestammelser_120101.pdf
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Tack för informativt och intressant svar!
Hur gäller det angående MT och korning?
-

#2 Det är samma regler även för MT & Korning vad jag kan förstå av den info jag hittar på Brukshundklubbens hemsida, bara det att hanar behöver veterinärintyg på att båda kulorna var normalt belägna innan kastreringen.
_**/Mvh Anne
#3 Åh, jag har fått för mig att kastration lite klipper av trådarna till en korning, men det var ju roligt att höra att det inte är så!
-

#4 Ja om jag förstått infon på deras hemsida rätt så går det att kora en kastrerad hund.
_**/Mvh Anne