Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3016 ggr
Luminous
0

Ligger inte rakt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har stött på ett problem med min hund nu när vi satt igång med lydnaden lite mer. Hon ligger inte rakt. Hon börjar rakt upp och ner och sen antingen vippar hon över med rumpan åt sidan eller så fäller hon in bakbenen inunder sig(som på bilden). 

Får henne inte att ligga helt rakt.  Hon lägger sig rakt och efter 1-2 sekunder så ändrar hon ställning. Jag har försökt att bara berömma de raka liggen, innan hon vippar över eller fäller in bakbenen. Men det har inte fungerat.
 Har ni några tips på vad jag kan göra för att förhindra det? Kan det hjälpa att lära in att hon ska köra ner hakan i golvet kanske. :)

taylor__lambert
0

Min hund ligger också gärna snett för det är mer bekvämt för honom och hans tassar.

Dock så funkar det att om man har godis och sätter det mellan framtassarna och säger ligg så lägger han sig oftast väldigt rakt och håller den positionen. Testade att köra ned hakan i golvet det funkade halvt slutade med att ena baktassen låg rakt utsträckt bakåt hahah.

Hon kanske tycker att det är en obekväm position? tassarna kanske ligger fel enligt henne? Hur belönar du? Har du testat att vara emot en vägg när ni kör så hon inte kan tippa åt ena hållet?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

thea_thea
0

Har samma problem med mina hundar. Den ena ligger rätt så fint nu men lägger gärna rumpan på sidan. Den andra förstår inte riktigt utan ligger på sidan eller vippar till ena sidan och lägger sig fint igen och gör så om och om igen.

Luminous
0

#1 Jo, det verkar vara en mindre bekväm position för henne. Belönar henne med klick och godis eller med lek. Båda är lika mycket uppskattat, men godis går snabbast enligt mig så vi kör oftast på det. Men vi varierar mycket. 
 Har inte testat mot en vägg men min tanke är att hon då tippar åt andra hållet eller drar in tassarna. :)
 Men ska försöka med allt jag kan komma på!

taylor__lambert
0

#3 kan det vara som så att när du klickar så vippar hon baken åt sidan för hon tänker "nu är jag klar! ge mig belöning!" ?

Luminous
0

#4 nä, vippar hon efter klicket bryr jag mig inte så mycket om det eftersom jag redan klickat för ett rakt ligg :) 

Brukar vänta lite med klicket vissa gånger. Bara för att förlänga det lite(väntar nån sekund längre ibland). Och hon kan vippa direkt hon lagt sig innan jag hinner klicka och ibland när jag väntar lite. 

Och vippar hon innan jag klickat ställer jag bara henne upp och börjar om. 

Men kan det  kanske vara så att det tar längre tid för henne eftersom hon inte gillar att ligga helt rakt?

taylor__lambert
0

#5 för mig vart det ibland när jag klickade att hunden ställde sig upp, när jag la in två klick så vart han först förvirrad men sen vart det att efter två klick så var han klar och ställde sig upp, numera blandar jag klicken för att jag bestämmer när vi är klara. Ibland blir det ett klick och sedan belöning ibland två och sedan belöning han vet inte när själva belöningen kommer så han ligger kvar tills han får belöningen. Bara en tanke jag fick kan ju funka på din tjej också, men det behöver det ju inte :)

Kan vara så att det tar längre tid för henne ja, beror ju lite på hur gammal hon är och hur länge och ofta ni har tränat.

Paxxa
1

Extern belöning! Tex kasta iväg belöningen. 

Kommendera ligg. Direkt när hon lägger sig, innan hon hinner vippa över, klicka och kasta iväg belöningen. Meningen är alltså att hon ska resa sig efter belöningen innan hon hinner vippa över rumpan. Gör så några gånger, tills du kan dra ut på tiden, till slut kommer hunden sluta vippa över rumpan för hon vill ligga i startposition för att på snabbast möjliga sätt slänga sig efter belöningen.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Luminous
0

#7 lät bra! ska definitivt testa!

Paxxa
0

Gör det! Hade samma problem med min hund, vi löste det på detta sätt :) Det betyder ju inte att det funkar på alla, men jag håller tummarna för er!

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Lathundarna
0

Hade lite samma med Allvar. Läggande under gång tränades därför till en början in längs väggar och staket där jag kunde "tränga upp" honom utan att han fattade (samma sak har gjorts i sitt/ligg/stå i rallyt). Har sedan funkat bra utan vägg/staket då han förstått vad som förväntats av honom. I platsliggningen belöndes han externt med boll som jag skickade bakom honom, annars åkte rumpan upp i förväntan att få ge full fart framåt. Klicker har intefunkat för ossi dessa moment då den stressat honom och han då lägger sig mer snett/tippar över, skuttar ut från sidan, etc. Bara att prova sig fram. Rätt vad det är hittar man rätt knapp.