sele, inte alltid bra!
Har två hundar, ena terriermix som jag har stryp på och min andra en chihuahuablandning. Köpte en sele för är rädd om hennes hals, men det fungerade inte alls, hon drog för i kopplet för glatta livet. Besrämde mig sen för ett vanligt rumdsytt halvstryp och koppelträningen går jättebra :) Vet att det finns många som är rädda för att använda halsband på sina dvärghundar men ge det en chans och prova om inte selen funkar! :)
Mycket handlar om träning (För det mesta, säger inte alltid) Man får ge det en chans plus att olika selar fungerar på olika hundar också.
Min lilla hund skulle t.ex inte ha halsband (hon kan inte ha något som trycker mot halsband).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min ena avskyr sele och vill ha halsband - den andre kan ha både och, men drar mer i halsband än i sele, så hundar är olika individer🙂
Jo, vet att det är olika och därför sa jag att man kan pröva med halsband för det kan funka riktigt bra! Min teknik som jag använder vid koppelträning funkar bäst med halsband, även om det funkar med sele på vissa hundar också :) min vovve drog så mycket i sele så jag fick blåsor en gång, men det funkar jättebra med halsband eftersom det är lättare att korrigera när hon gör fel :)
#3 Vad har du för teknik som skiljer sig så pass? Lika lätt att korregera med sele tycker jag, ingen skillnad mot halsband 🙂
Jag ger ett litet ryck när hunden drar, och det funkar inte alltid lika bra när de har sele på sig :) Brukade vara ute med 4 hundar samtidigt när jag jobba som dogwalker och då funkar det inte med att gå åt andra hållet som många gör, finns olika metoder och min metod funkar jättebra tycker jag! :)
#5 Det kan ge skador i nacken när du har halsband, så för mig låter inte det vidare bra och inte så bra när det kommer till koppelträning heller att rycka i hunden. Men det är jag det.
Det kan ge skador, men det är osannolikt att man skadar hunden om man bara korrigerar då och då i början, hunden fattar väldigt fort vad den ska göra så man står inte och rycker hela tiden ;) Det skadar däremot hundens nacke om den hela tiden går och drar i halsbandet…. Jag använder den tekniken eftersom den är effektiv och när man går med många hundar samtidigt kan man inte vända hela tiden. Jag har prövat andra metoder förut också men tycker den jag använder nu funkar bäst för mig, men hundar är olika så man får pröva sig fram till den bästa metoden som funkar för en själv :)
#7 Sa inte att man rycker hela tiden men inte speciellt bra ändå, kan räcka med en felknyck. Upp till dig men jag anser att det är olämpligt, speciellt med halsband.
Effektiv och effektiv, hade inte hjälpt på mina kan jag säga. Risken är att hunden försöker komma undan rycken i stället pga obehaget. Anser att man inte ska lära hundar att gå i koppel bra genom obehag vilket ryck är. Ännu mer med halsband.
Men är så jag ser på det.
#8 Jag har jobbat heltid som dogwalker och gått med måånga hundar, och den metoden fungerade faktiskt på alla :)
Själva grejen med den metoden är att hunden tycker det är obehagligt att rycka, och väljer att gå med löst koppel istället! Men visst alla har olika åsikter, som sagt har jag gått med många olika hundar och den här metoden fungerar bra men har du har något annat knep som fungerar bra är det ju perfekt! Dock tror jag inte du skulle kunna klara av att gå med en hel hög hundar samtidigt genom att vända varje gång någon av hundarna drar ;)
Anledningen till att jag inte ville ha halsband på min vavva var för att jag var rädd om halsen, men nu är kopplet slakt nästan hela tiden så det problemet finns inte :) Däremot drog hon jättemycket i selen och det kan inte heller vara speciellt skönt att alltid ha ett tryck där!
#9 Alla metoder fungerar inte på alla, och jag känner mina hundar bäst vad som fungerar och inte fungerar 😉
Det kan bli sån effekt ja men kan också bli motsatt att hunden finner obehag och försöker komma ifrån det. Samt att promenader ska ju vara roliga.
För mig finns det bättre metoder, även när man går med flera hundar (jag går med 2-3 hundar dagligen, även gått med fler). Men vi ser det på olika sätt helt enkelt 🙂
Selar sitter olika, finns ju olika modeller. Yselen jaganvänder skulle jag säga är betydligt skönare i alla fall om det blir ett ryck än med halsband.
Hur länge försökte du med sele? Dom behöver ju lära sig gå fint i sele också (om man inte vill använda sele just till drag), inget som alltid kommer per automatik.
Promenaderna är faktiskt mycket roligare när alla går lugnt och fint i kopplet och ingen blir ryckt i halsen ;)
När man jobbar som dogwalker har många hundar halsband, och då jobbar man självklart med vad man har. Många hundar kan inte gå i koppel men man måste fortfarande ta ut 4-5 hundar samtidigt för att kunna leva på yrket (går knappt att få ihop en vettig lön, därför slutade jag ;) )
Nu går vi in på lite annat spår än vad tråden egentligen handlade om men är nyfiken på hur du skulle lösa promenader med 4-5 jyckar som ej kan gå i koppel ;)
Det är alltid kul och veta hur andra gör, men tycker det är viktigt att man inte pekar finger och säger att "du gör fel" :)
#11, ca 2 månader tror jag det var, varken jag eller min sambo tyckte det fungerade bra…
Okej smaken är som baken. Jag föredrar sele om det inte bara är en snabbkiss för då går halsband snabbare. ;P
Selen tycker jag dessutom är bättre om man ska hålla lite högre fart som att t ex cykla, jogga eller åka längdskidor. Så att det inte blir några plötsliga ryck i nacken.
Är hundägarna medvetna om att du rycker deras hundar i halsband?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#15 ja det var dem :) Innan man fick en ny kund möttes vi själva en gång och tog en kort promenad tillsammans. Många hundägare visste inte hur man fick hunden att gå bra i koppel så jag visade hur jag gjorde. Ingen tyckte min metod var dålig utan tvärtom var de positiva till hur snabbt det går att fixa koppeldrag :)
Sen så går man inte jämt och rycker hunden i halsen utan det rör sig om en kortare inlärningsprocess :)
Tvärtom för mig, hade stryp hela tiden och har nu börjat med sele, han trippar jättefint bredvid mig och går superfint hela tiden
Om en dogwalker måste ta till sådana metoder för att få hundar att gå i koppel, så borde den där dogwalkern nog gå kurser och lära sig, eller byta yrke.. :/
Ryck i halsband kan allvarligt skada, och kan man inte få en hund att gå fint i sele så borde man ju verkligen byta träningsmetod!
Kanske lite kommunikation mellan er och hunden?
(istället för att hunden ska behöva stå ut med smärta varje gång den råkar gå så at kopplet sträcks)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#16 Förmodligen pga att de inte har bra kunskaper. Ser man t.ex många som kör på vissa tv-profilers träning t.ex, de tycker att de är bra pga okunskapen.
Jag skulle aldrig anställa en dogwalker som rycker i hundarna.
#9 Då man tränar en hund så går man ensam med den och tar in en till hund då hunden man har klarar av att gå fint ensam och sedan ökar man antalet. Man tränar inte flera hundar att gå fint samtidigt.
Min filosofi om promenader är att hunden ska tycka det är roligt, inte koppla det med obehag. Som i många andra situationer ska hunden VILJA gå fint, inte känna att den måste för att annars gör det ont.
Alla dessa kunder som tycker det är bra att du skadar deras hund, har de kunskap om andra inlärningsmetoder som inte innefattar att allvarliga skador kan uppkomma och att en hund faktiskt kan lära sig utan att man rycker och sliter?
Man rycker inte ständigt i halsbandet utan det är en inlärningsmetod.
Sen tycker jag det är riktigt otrevligt att vissa står och skriver att jag utförde mitt jobb dåligt. Bara för att några av er kör på en annan metod ger det är ingen rätt och säga att min metod är "fel". Det finns många olika sätt på att träna hundar.
Uppenbarligen fungerar mina metoder, därför kan man inte säga att jag har fel kunskaper. Däremot kan man tycka att man ska träna in saker på ett annat sätt.
Bara för att jag inte tränar på samma sätt som många andra här betyder det inte att jag inte kan någonting om hundar och gör fel. Alla mina kunder har varit supernöjda med hur jag hanterat deras hundar.
Det är väldigt synd att det bara är tillåtet att träna på ett sätt, många borde verkligen sluta döma träningsmetoder bara för att de är olika era. Ni behöver inte träna som jag, men ni kan inte säga att jag inte har kunskaper om hundar bara för att jag tränar annorlunda. Det är resultaten som räknas, och vägen dit är olika.
Ni behöver inte hålla med mig, men samtidigt kan ni inte säga att jag inte vet vad jag gör. Tror inte många här skulle kunna få 5 hundar att gå fint, som normalt drar i kopplet.
Det är inte trevligt att bli bemött på det här sättet, det finns faktiskt flera träningsmetoder, och bara för att ni inte håller med mig betyder det inte att min metod är fel, uppenbarligen eftersom den fungerar :)
Fridaakeson, istället för att skriva en massa dumt om mig kan du ju säga hur du jobbar med 5 hundar, ingen kan gå i koppel och du ska kunna rasta alla samtidigt :)
Som sagt, var lite mer trevliga och ha respekt för att alla inte tränar på samma sätt som ni gör :)
#22 Jag har inte skrivit någonting dumt om dig, vet inte ärligt talat vart du fått det ifrån faktiskt. Du har läst galet fel.
Jag hade inte gått med alla 5 hundarna samtidigt om de inte kan gå i koppel, hade gjort som #20. Kör med positiv träning.
Vill bara tillägga att ska man leva på att vara dogwalker kan man inte träna med hundarna en och en, då går det inte att försörja sig :) Jag gillar min metod eftersom den går att lära in väldigt snabbt, vilket är viktigt när man har dogwalking som jobb :)
#23 Då tolkar jag det som att du inte skulle klara av jobbet, eftersom man måste ta ut alla samtidigt! Dumt av dig att sitta och kritisera mig när du inte ens kan uppnå samma saker som jag…du skulle inte klara av en enda dag på mitt gamla jobb
#25 Du vet ingenting om mig, vad jag kan och mina kunskaper, så sitt inte och snacka massa skit och nedvärderar och hoppa på mig, för det kommer du inget vart med (jo det är just det du gör).
Dogwalkning hade jag visst det klarat av. Jag har gått med flertalet hundar och även varit på hunddagis. Men bara för att man jobbar som dogwalker betyder det inte att man måste ta till negativ träning på hundarna.
Jag vill inte uppnå att hundar går fint genom negativ träning nej. Inte med någon träning.
Kan du skriva hur du jobbar med en grupp hundar som inte kan gå i koppel, har frågat flera gånger men inte fått något svar, är nyfiken :)
#27 Det är omöjligt att skriva eftersom det beror helt på hundarna och på situationen. Så går ej att svara på.
Och jo har svarat tidigare i tråden
vad menar du beror på hundarna? Du ska ta ut 5 hundar som drar i kopplet, varierande storlek. Du går på en vanlig asfaltväg. Hur gör du?
#29 Som jag skrev: Det är omöjlgit att svara på! Samma metod fungerar inte på kanske alla hundarna, beror på varför hundarna drar och ja massa olika faktorer. Så det går inte att svara på. En grupp på fem hundar på vanlig asfalsväg som drar säger ingenting hur vidare man tränar det bäst
vad är det du behöver veta för info? Kan ju utgå från hundarna jag gick med :)
Är så nyfiken på din "rätta" metod, om du nu har någon ;)
#31 Du verkar verkligen inte läsa vad man skriver.Är som att tala med en vägg.
Jag ger upp.
Jag använder inte halsband eftersom det alltid finns risk att hunden utsätts för ryck oavsett hur väl den går i koppel och hur mycket man har tränat. Men jag respekterar att andra gör annorlunda.mhelstryp däremot har jag varken respekt eller förståelse för.
"På natten är alla katter svarta"
Jo jag ser vad du skriver. Du säger att du kan ta ut flera hundar samtidigt som drar, men är inte villig att berätta hur du går tillväga för att fixa problemet.
Istället kommer du med en massa bortförklaringar eftersom du egentligen inte har någon bra lösning. Jag kan ge dig en massa info om hundarna på jobbet och vart vi brukade gå, men det räcker uppenbarligen ändå inte, så då undrar man ju vad det är du vill veta? För det verkar bara som att du flyr undan från att skriva din "metod".
Du skriver att det är resultatet som räknas vilket räcker gott och väl för mig att bilda mig en egen uppfattning om dina kunskaper och jag skulle rekommendera en kurs eller två i positiv förstärkning. Om någon som skulle rasta mina hundar ryckte dem i halsen så skulle denne få en känga i röven.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#34 Du som uppenbarligen inte läser vad jag skriver med tanke på att du tjatar om något du har fått svar på. Jag har förklarat mer än en gång i tråden. Och jag har verkligen inte skrivit några bortförklaringar, vet ärligt talat inte vad du yrar om. Du har verkligen inte gett massa info "fem hundar som drar i varierande storlek på asfalterad väg" är inte massa info och säger ingenting.
Så sluta förvränga vad som skrivits och sluta hitta på saker.
Men säg vilken info du vill ha så ger jag det till dig..nu har jag sagt det typ 3 ggr..så vad är det du vill veta?? Jag tvingade ingen att anställa mig, ändå hade jag ett fullt schema. Jag skulle aldrig anställa någon som inte gav resultat. Jag har gått en kurs där man använder sig utav positiv förstärkning redan :) gjorde det för typ 10 år sedan..
#37 redan sagt att det går inte att säga hur man ska göra, det är flera faktorer som spelar in bland annat
Klart att hunden inte vill dra om den får ett skarpt ryck i halsen, det skapar obehag och hunden blir med andra ord rädd.
-
#39 ja det är poängen :) jag är uppvuxen i en familj med jakthundar och vi har använt den metoden så länge jag kan minnas, har alltid funkat bra och hundarna går fint i koppel :) fridaakesson, då vet jag att du inte har någon lösning, brukar ofta vara så med hundfolk som skryter, de klankar ner på andras metoder men sen har de inget bättre förslag…
#40 Ge dig nu, herregud, hur svårt att det vara att läsa det som skrivits.
Som jag skrivit massvis med gånger kan man itne säga hur man ska göra eftersom det beror helt på hundarna på situationen och flera olika faktorer så är det med all träning.
En frågar: Hur ska jag träna inkallning på min hund. Kan finnas flertalet olika sätt, igen kan säga "gör si eller gör så" bara genom att någon skriver "min hund sticker istället för att komma på inkallning vad ska jag göra", principen är exakt densamma.
Jag skryter verkligen itne, du som förvränger saker och ting istället för att läsa vad som verkligen står, extremt tråkigt.
Nu ger jag upp, på riktigt, itne lönt att fortsätta diskussionen ens.
Ja du går ju ut med 5 olika hundar, så du måste anpassa dig efter allihopa såklart! Jag skulle kunna ge tips på inkallning :)
Börja träna utan distraktioner och belöna med godis när vovven kommer, sen är det bara att träna i svårare miljöer hela tiden. Använd en spårlina och drar hunden iväg är det bara att sätta stopp och kalla in den igen, man får göra sig själv intressant om det är så att den tycker andra hundar är roligare!
Så, inte så svårt att förklara alltså….
#42 Du misstolkar verkligen allt man skriver alltså. Vrider och vänder…
Du har verkligen inte läst det jag skrivit med tanke på ditt svar… Du läser bara vissa bitar, inte allt man skriver.
Roligt! Jag har hört attndom får mer kraft med halsband!😉
Skulle vilja fråga dig då, vår hund drar ibland vare sig det är sele eller halsband på.
Att rycka i kopplet gör honom frustrerad och stressad, vilket i sin tur kan leda till att han slänger sig i kopplet och hoppar och biter efter armarna m.m.
Om du stöter på en sådan hund, vad gör du då? Hur hanterar du denna typ av reaktion? Som dogwalker stöter man ju på diverse typer av hundar och bör då kunna hantera olika tänkbara situationer, därav min fråga.
Är själv uppväxt med jakthundar, har en pappa som fött upp jakthundar och är väl medveten om att denna metod (samt andra metoder) förekommer väldigt ofta hos jaktfolk likväl som trångsynthet också förekommer mycket.
Dock inkluderar det inte min pappa då han använder andra metoder och är öppen för allt, han har heller aldrig haft problem med sina hundar vare sig i koppel, älgmöten vid promenad m.m och dessa hundar har då också varit mycket starkt drivna.
Jag kan säga såhär, jag har gått på 3 jobbintervjuer och det har då varit till företag som jobbar som dog walkers inom olika områden. Dom har max 5 hundar åt gången, alla som jobbar hos dom har minst 10 hundar per dag och vissa ägare vill att deras hundar ska gå ensamma pga vissa skäl,så man behöver inte ta alla 5 hundar på en och samma gång om man planerar rätt, en del hundar har sele pga rasen hunden är som tex mops är inte bra att ha halsband, du kan ha det men det finns den stora risken att för stort och kraftigt ryck kan göra att ögonen poppar ut.
Jag är dagmatte, jag har en amstaff blandning som går här och han drar som bara attan, men, jag har då bett ägaren att ha sele på honom för jag vill inte att han ska dra ständigt i halsband för det trycket som han får gör att han har svårt att andas, ett ryck hjälper inte honom utan han drar bara mer, det hetsar upp honom, och jag tycker att sele ger ett mer fördelat tryck på hela hunden när jag ska korrigera honom.
Nej, sele är inte alltid bra, men det beror på situation, hur man gör, vad man gör, vad det är för hund. Ett exempel, En del hundar är rädda för sele och har hellre halsband och då får man anpassa sig efter det.
Men, ja man gör som man själv vill med sin träning, men detta är vad jag tycker.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Tycker inte heller om sele. Det är inte för alla helt enkelt. Vad beträffar TS metod: Använder jag mig själv av, ett lätt ryck hunden rättar till sig, får åter fokus samt beröm. Har alltid fungerat för mig. P.s Tror alla här inne att alla andra vill skada sina hundar? Verkar onekligen så. D.s
Ryck i halsen (oavsett vad för halsband) kan orsaka skador, både på luft-/matstrupe och sköldkörteln… bara så dumt. Allt jag har att säga.
Ryck i sele resulterar ofta även det i skador som tex whiplash för att folk tror det är fritt fram och slita som ett djur i sin hund när den är på. Selar kan orsaka skav och obehag, många sitter fel och går för tajt i hundens armhålor eller lägger ett konstant tryck på bröstben och undre delen av halsen mm. Bara så dumt.
Funkar metoden, hunden tar inte skada, och er relation är fortfarande god, så är det en bra metod som uppenbarligen ger resultat och fungerar.
Tabustämpeln över halsband och ryckningsmetoder är lite väl stark tycker jag. Vi har ju faktiskt ingen aning om hur starkt TS rycker eller hur det går till, det skulle kunna vara en jättelös liten dragning likväl som ett megastarkt ryck som slänger bak hela hunden. Pga den informationen saknas, så kan jag inte säga mer än det jag sagt ovan, mår hund och tränare bra så kör på med metoden.
Tass Josephine
Inte läst alla kommentarer men måste bara säga att jag har gått ut och gått med en grupp valpar och koppeltränat de från start(vi födde alltså upp valparna och sista veckorna de bodde hos oss följde de med ut på promenad)
hände kanske två gånger under den perioden att vi faktiskt "tog" i hunden, annars hade vi slakt koppel utan problem, anledningen? Valparna tyckte att det var roligare att ha fokus på mig än att ha fokus på övriga lukter och liknande. Då kan man självklart fråga sig varför, och svaret är så enkelt att jag helt enkelt pratade med valparna under promenaden och då och då satte mig på huk och gosade.
Tycker man ska använda så skonsamma metoder som möjligt och jag vet knappt en hund som inte kan tränas med belöning genom gos/godis/leksak, gillar de inte det ena så gillar de det andra. Ska man sedan arbeta som typ dogwalker, på hunddagis eller liknande så skulle jag faktiskt inte godta att en hund inte kan gå hyffsat i koppen och med det menar jag att jag kan tycka det är ok att hunden skulle dra vis särskillda tillfällen så som om en fågel flyger iväg eller liknande, men att hunden skulle dra iväg för att lukta på nåt efter vägen skulle inte accepteras, då skulle husse/matte få åka hem och koppelträna och komma tillbaka när det fungerar. Det är trots allt inte mitt jobb som dogwalker att utbilda hunden, om man nu inte kommit överens om det sedan innan.