sluta jaga katter, tips!
Har en kompis som har ett problem med en hund dom har tagit hem på prov, dom har haft hunden i 3 dagar nu och tycker om allt förut om en sak och det är att hon vill jaga deras katter så¨dom gömmer sig nere i källaren nu för att dom inte vågar gå upp för hunden. hon har bott med katter förut men dom har varit väldigt vana med hundar och det är inte dom här katterna.
nu har dom låtit henne vara i hop om att hon ska lugna sig men det funkar inte, annars har dom spärrat av en del av huset med kompostgaller så katterna har kommit upp och då är hon lugn på andra sidan.
hon reagerar även på katter ut med att börja dra i kopplet, så ös in med tips nu på hur man lättast lär henne att det inte är okej att jaga katterna inne först ocgh främst.
Hunden är en spaniel blanding på tre år
Är jakten för att det är en kul lek eller är det för att äta upp kissarna?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
det är bara för att det är kul
Skulle använda koppel inomhus och träna passivitet när katterna är i närheten, kopplet för säkerhetens skull och för att hålla hunden på plats. Så lärde jag min omplacering hur man är runt kanin :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Då skulle jag avvakta några veckor, 3 dagar är ingenting. Det är katterna som måste lära sig att inte springa när hunden kommer, utan att de ska stå still. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har också katter som jag hade innan jag skaffade min hund. Den ena katten tycker bara att det är kul att leka med hunden, men den andra tycker inte det. Dock är mina katter lite kaxigare än din kompis katter verkar vara. Min katt som inte vill leka fräste till ett par gånger i början när valpen kom springandes. Katten var där först och är äldst, så hunden respekterar katten. Därav blev det aldrig ett problem för mig, djuren löste det själva.
Men om nu inte katterna är modiga nog att säga ifrån så får väl ägaren göra det. Att träna med koppel som #3 skrev är också en bra idé!
Min hund tyckte också det var superkul att jaga de tre katter som bor här just nu. I början fick hon ibland sitta avskild med kompostgaller och ibland vara i samma rum men alltid under uppsikt. Skulle hon få för sig att börja jaga/vara för påträngande sa jag ifrån. Min hund är väldigt lyhörd så hon lärde sig också snabbt att lyssna på katterna när dom sa ifrån. Det tog ett par veckor innan hon hade lugnat sig. Idag busar hon ibland försiktigt med ena katten och de kan sova ihop men man måste ge det lite tid,
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Vi har katt och här leker hundarna och katten med varandra då ingår även jaga leken och det är inte alltid som hunden jagar katten 😉 Vi har en hund som inte var van vid katter men henne fick man enkelt säga ifrån att jaga katten på det sättet hon tycke var roligt inte var okej. Vi sa helt enkelt ifrån det med rösten inte gapa utan snabb på se hennes kroppsspråk och avleda henne innan hon börja jakten. Hon vart lite paff när katten börja lurpassa henne med sitta bakom en dörr eller under tv-bänken för att sen leka först vart hon lite små skraj men efter sett våra andra tokar så var hon snabbt med i den leken. Det tog tid men några veckor så insåg hunden att katten inte var bara rolig att jaga utan rolig kompis som kan skrämma för sen bli jagad eller att springa själv för att bli jagad. Så som andra säger tipsa om ge det hela tid 😉
Okej tack så mycket för alla tips , hon har lugnat sig lite men ibland så hinner dom inte med att stoppa henne. Men jag har sagt att det kan ta tid innan det är helt avspänt mellan dom ☺