Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2146 ggr
viktoria91
0

Första löpet?

Vi har en hund på ca 9/5 månader som slutade sitt första köp för ca 3 veckor sedan. Hon har varit väldigt trött efter det. Är det vanligt?

[Endless21]
0

Det går åt väldigt mkt energi och näring ifrån kroppen under ett löp och immunförsvaret sänks. Många hundar behöver få extra näring just under den tiden.  Så det är inte ovanligt att hunden blir tröttare efter ett löp.

russin
0

Det är vanligt då tikars hormoner går in i "jag är dräktig" oavsett om dom är parade eller inte. Detta är otroligt olika hur mycket det märkt på hunden - vissa märks det knappt alls på, medan andra blir mycket lugnare en period (kan vara 2 månader - ungefär som dräktighetens längd).

Sen handlar det även om mognad. Jag brukar säga att en tik går från valp till  tonåring efter första löpet, från tonåring till ung vuxen efter andra löpet och till vuxen efter tredje löpet. Självklart individuellt, men just dom tre första löpen så tycker jag man märker oerhört stor skillnad i mognad direkt efter löpen 🙂

[thildaaaa]
0

Vad är det för typ av näring/ extra kost man ger hunden under löpet? :)

russin
0

#3 - hur menar du ? En tik behöver inte extra kost eller speciell näring under löpet om man ger ett fullgott hundfoder.

viktoria91
0

#1 Hon har alltid haft problem med maten, mat är inte intressant! #2 Är den skendräktiga fast dem är så unga?

viktoria91
0

Läste att blodpulver kan göra dem piggare, någon som provat?

russin
0

#5 - ålder spelar ingen roll, då det är hormonerna hos tiken som ändras oavsett parning eller inte.  Jag har haft tikar som blivit gravt skendräktiga efter första löpet och två månader efter löpet även fått enormt mycket mjölk - och jag har även tikar som aldrig visat något. Mina nuvarande två tikar visar den ene i stort sett inget, medan den andre bäddar och vill göra bo två månader efter löp. Båda blir ite lugnare direkt efter löpet och är så i två månader (en dräktighets längd) och piggar sen på sig igen. Dock blir dom aldrig så lugna så jag störs av det (lite skönt, då jag mycket aktiva små jyckar) 😃

[thildaaaa]
0

#4 såg att #1 nämnde det :) blev nyfiken på vad det kunde vara :)

viktoria91
0

#7 Vår är i vanliga fall ett yrväder, har sagt att hon är första och sista valpen.;-) Det är min första hund så löp är nytt för mig. Då är det bara att vänta, finns det något man kan ge för att underlätta? Tycker lite synd om henne.

russin
0

#9 - tror knappast hunden själv lider, utan det är mest ägarna som reagerar🙂