Jag har hört...
En kompis till mig sa för inte länge sen att om man inte parar sin tik innan hon fyller 5 år så öka risken för livmoderinflammation och livmodercancer. Är det någon som vet om det ligger någon sanning i det? Hon sa oxå att man kunde ta bort livmodern istället för att para sin tik. Hon har haft hundar ett bra tag längre än mig, min första hund, en tik, är bara 2,5 år än så länge…så jag vet inte så mycket om just parning och sånt. Hon har inte haft valpar på sin nuvarande tik, en samojed, och den fick för två år sen livmoder inflammation tror jag och blev botad men fick typ någon annan året därpå så de fick ta bort licmodern på tiken…
Så min fråga lyder så här:
Behöver man para sin tik innan 5 års ålder? Finns det någon risk för livmoderinflammation m.m?
Tack på förhand för svar!
Mvh Muzzy
Ska man inte avla på sin tik är det kanske en god idé att kastrera henne då man även förebygger risken för juvertumörer.
SLU's sida ger information.
http://reflex.slu.se/lasmer.cfm?PageAction=Lasmer&Artiklar_ID=596&Utgavor_id=48&Artikelkategori_id=1&Preview=1

Ligger ingen sanning i det hon säger. Enda sättet att vara säker på att tiken inte får problem är en operation, men även den är är ju en risk i sig.

Du behöver inte para henne för att slippa inflamationer. Och slippa skendräktig tik. Det var något dom sa förr.

Om du tar bort livmodern kan därimot tiken få lite problem med vikten. Men vet man om det kan man ju tänka lite mer på vad man ger henne.
Tack för alla svar! Jag får se hur jag gör…