Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3099 ggr
[Liva94]
0

Skaffa hund

Bor tillsammans med min sambo i en större 2:a i en liten by. Jag har precis fått fast anställning där arbetsdagarna är på 6 timmar - men med möjlighet att ha med hunden om jag vill. Sambon är arbetslös för tillfället men kommer börja jobba inom några månader igen hela dagar på annan ort - så det är jag som har huvudansvaret  att det funkar.Men rent praktiskt känner iallafall jag att det borde fungera.

Men till min fråga -vad väjer man för ras? Både min och min sambos familj har haft hund tidigare, blandraser. Men ingen av oss har någon jättestor erfarenhet. 

Storlek eller pälsvård har ingen betydelse alls för varken min eller hans del, vi lägger ner den tid som behövs och anpassar annat efter storlek.  Vi har inte tänkt oss något speciellt med hunden som agility eller liknade - men anpassar såklart efter vad rasen kräver.

Kan ni inte berätta lite vad ni har för raser, kanske ni vet någon ras som skulle kunna passa oss och gärna hur ni får eran vardag funkar med jobb osv?

Vanja
4

För mig är det jättesvårt att rekommendera raser när du säger att du kan anpassa precis allt efter hunden. 
Men en bra förstagångshund kan vara golden retriever eller Pudel. Pudel kan man dessutom välja i olika storlekar. Men det är relativt enkla hundar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Liva94]
0

#1 man måste inte ge förslag om det är svårt, skrev jag. Man får gärna berätta om sin egen. Jag tar ju beslutet själv vare sig jag får förslag eller ej. 

MEN, för att förtydliga då - Jag har inte tänkt använda hunden till utställning, agility eller lydnad tex - borde ju vara en del raser som jag kanske ska undvika då dem kräver extra stimulans, eller har jag fel?

CissiD
1

Jag tycker du kan börja kolla lite om du hittar någon hund i rasgrupp 9 på skk.se. De hundarna i den gruppen är de som inte kräver speciellt mycket mental stimulans utan många av dem är nöjda med att bara vara med. Sen finns det ju andra hundar också om du kan tänka dig att stimulera hunden mentalt. 

Om jag var du skulle jag fundera lite på vad jag vill göra med hunden och sen leta efter en hund som har de egenskaperna.  Även om man är flexibel så är det bra att ha lite grundtankar om hur man vill att livet med hund ska se ut.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

taylor__lambert
1

Jag har en engelsk cocker spaniel, en ras som är känd för att vara en all around hund.

Medium storlek.

Själv tycker jag att dom är arbetsvilliga, sällskapliga, en del har mer jakt än andra i sig och så är dom så otroligt fina. Min cocker kör jag lite allt möjligt med, vilt spår, rallylydnad, agility, freestyle, drag, dogparkour och så finns det en hel del annat. Men han har inga problem att bara ligga och ta det lugnt några dagar utan att bli allt för understimulerad.

Mycket pälsvård, jao, det är det för dom flesta cockrarna men min är lite speciell på just den punkten.

Det sägs vara en bra första ras, ja det kan väl stämma på en del färger så som blue roan, den tycker jag är mer harmonisk och bättre som första hund, men sen kan det variera från olika individer, min var ingen bra första hund och så fick jag inget bra stöd ifrån uppfödaren heller.

Något man ska tänka på när man väljer cocker:

Mycket pälsvård, det tar mycket tid.

Svår att koppel träna, många cockers tar minst 3 år innan de går hyfsat snyggt.

Hitta en bra uppfödare! Jag pratar jämt med cocker ägare och det brukar vara olika saker som är fel bland uppfödare, men det är det ju med alla uppfödare, så oavsett ras kolla uppfödaren ordentligt samt föräldradjuren!

En del individer har mer jakt än andra och det kan ibland bli svårt att ha en del lösa.

I övrigt tycker jag att cocker är en superbra ras :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[thildaaaa]
5

Om det ej spelar så stor roll så kanske det bästa är att adoptera en blandis från nått hundstall(elr vad det kallas) där du kan få komma och träffa hundar och känna efter om någon hund där kan passa? Min mormor har både en flat coated retriver och en engelsk cocker spaniel. Båda raserna rekommenderar jag eftersom de är så genuint snälla haha! Flaten har hur mkt energi som helst (iaf när han var lite yngre…) vi kunde köra agility timma efter timma och han ville bara fortsätta! Cockern är också ett litet energiknippe! Men han älskar att ligga och gosa emellan promenaderna. Pälsvården är lite jobbig men man kan ju anpassa klippningen efter behov och intresse! Lite rakning kring öronen för att minska risken för öronproblem och tassarna för att motverka en massa smuts osv! Sen kan man ta kökssaxen och klippa där det blir tovor(så gör min mormor haha)

Emouse
0

Sällskapshundar ska du läsa om tycker jag🙂

http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Arashi
1

En sällskaps hund kräver enligt mig en långpromenad per dag på 45-1 timme och sedan ca 3 kortare 5-30 min, men dom flesta raser går att träna upp kondisen på så dom klarar betydligt mkt mer en så, sen är de också individuellt så man får ju anpassa efter hunden man har, men så ni har en liten mall av hur dagen kan tänkas se ut. Om du kan tänka dig att lägga något spår ibland, köra lite dog parkour (ber hunden hoppa upp på stenar och balansera på stockar mm) gömma lite godis och träna vardags lydnad. Så kanske:

Chihuahua, mops, papillon, Pudel, grand danois, amstaff, whippet… finns som sagt massor av raser. Frågor du kan ställa dig själv är:

ska hunden ha lätt att umgås med andra hundar, katter, djur?

Ska hunden ha potential att kunna gå lös, utan att sticka efter vilt?

en mer enmans hund som bara tyr sig till familjen/ dom nära, eller en som älskar alla människor?

ska hunden funka med små barn? kanske inte en liten skörare hund passar så bra.

ska hunden va lätt och enkel att ta med sig överallt så kanske inte en för stor passar

Hur ställer ni er till skall, vakt, jakt?

[Liva94]
0

Att vara lös kommer vara

förhoppningsvis

en självklarhet när vi bor som vi gör.  Så jakt är väl ingen höjdare där då. Lätt med andra djur är också en viktig del för oss, då vi vill ha med hunden dit vi far - även bland barn. 

Skall är väl igen höjdare heller när vi bor i lägenhet, men sånt antar jag man får jobba i de flesta fall, mer eller mindre?

Em_
3

För mig är hälsa viktigt. De flesta raser har något rasrelaterat problem, men det kan skilja mycket i hur många hundan som drabbas och hur stort lidande det orsakar för hunden. Är du extra intresserad av någon ras så läs RAS-dokumentet (Rasspecifik Avels Strategi) för rasen så kan man bilda sig en uppfattning om vad rasklubben håller på med i hälsoväg. 

Raser som får hälsoproblem direkt kopplade till utseendet tycker jag man ska undvika, höftproblem och allergier är andra jobbiga sjukdomar. Generellt brukar raserna i grupp 5 (spetsar) vara friska, men man får sålla bort en del raser som bör hålla på med jakt eller drag när man tittar på de. Här är några av de mer sällskapsinriktade raserna: EurasierFinsk lapphundJapansk spetsKeeshondShibaSvensk lapphund,  Tysk spets/ grosspitzTysk spets/ kleinspitzTysk spets/ mittelspitzVolpino italiano .

Frosstis
0

Har en engelsk cocker spaniel som inte kräver Någonting. Vi har väl gjort honom sådan. Han kan lätt gå långt men nöjer sig helt ärligt att bara springa lite i skogen eller på gräsmattan, typ om det regnar. 

Vi rakar honom några gånger per år så det är inte mycket pälsvård alls.

Mycket snäll hund som alltid vill vara i centrum. Älskar agility, lydnad och sådär. 

Våran första hund! Men tyvärr har han haft ganska mycket hälsoproblem, massor av bölder som opereras bort och sådär. Det senaste året har han haft extremt mycket öronproblem, men det är väl en skötselsak, vi har inte vart jättebra på att klippa i och runt öronen och tvätta dom o sådär (har lärt mig en läxa till nästa hund), så tyvärr har han blivit väldigt väldigt dyr. 

När jag ska köpa hund nr2 kommer en av de viktigaste kraven vara en bra hälsa- jag vill aldrig åka till vet. så många gånger som jag gjort med min nuvarande hund igen.

Som redan nämnts är de rätt svåra att få att gå bra i koppel, men de är ju inga stora hundar så inte så att de drar omkull en.. min hund har dock alltid gått rätt så bra i koppel, han lyssnar och är väldigt lättlärd (som andra spanielar) och förstår vad man menar.

Vattenskadad
0

Ifall du ska ha en trevlig hund som ska vara med mer eller mindre jämt rekommenderar jag petit brabancon/Griffin bruxellois. Trevliga hundar som vill vara med jämnt, bra med barn. Aktiva och träningsvilliga om man vill. Det negativa är att de inte går att lämna dem för mycket ensamma, men det är inget problem för dig. Och de kommer i en liten behändig förpackning, dock är de inte så mentalt och varnar gärna med skall när någon kommer.

[Forest]
0

Håller med tidigare skribent kolla rasgrupp 9 på SKK det är sällskapshundar även dessa gillar gå på kurser samt lära sig en del. Alla hundar kräver viss aktivering men som första hund så tycker jag ni ska välja en som inte kräver för mycket, jag kan rek papillon glad sprallig liten smidig hund som inte kräver en massa pälsvård är med på det mesta och gillar vara med. 

Här har vi tre små pudlar. vi båda jobbar och en dotter som går i skolan. Vi jobbar till 95% olika tider mannen jobbar 50% pga skada. Så hundarna får vara hemma medans vi jobbar, det blir sällan dom är hemma själva. För oss funkar det kanon att jobba och ha hundarna, jag är ledig 2 dagar i veckan och slutar tidigt ibland eller jobbar eftermiddag/kväll så tid finns för promenader och aktivering mm. Husse gör en del med hundarna så även han hittar på roliga saker ofta tar han bilen får att gå i skogen medans matte jobbar. Vad jag tycker man bör planerat är att hur blir det om det blir förändring nytt jobb? Jobbar mer osv ha ett par reserv planer. Vad gör man med hunden om man ska resa eller åka på semester utan hund?