Udda problem med uppletande
Jag tränar bland annat uppletande med min nu 9 månaders Rottis, som en rolig aktivering, inte nödvändigtvis för tävling. Ett vanligt uppletande för oss ser åt ungefär såhär: Jag sätter henne någonstans, sedan går jag in i skogen och gör en "ruta" på kanske 20x20 - 40x40 meter. Jag går lite zickzack i rutan och någonstans slänger jag ett föremål på marken oftast i buske eller snår. Ibland kan jag även stoppa det mellan några stenar eller kanske upp en bit på ett träd. Det varierar lite och jag försöker gömma det på kluriga ställen utan att jag skapar ett allt för uppenbart spår. Därefter går jag tillbaka till hunden och skickar in henne i rutan för att leta. Oftast så springer hon runt kanske 1 minut och sedan hittar hon grejen och kommer tillbaka med den. Om det funkade såhär varje gång så hade allt varit toppen, men nu till problemet. Om jag skickar in henne till rutan och hon har lite "tur" och hittar föremålet nästan med en gång så går det åt skogen. Då antingen sniffar hon bara på det och sticker vidare, eller så plockar hon upp det, går någon meter, och sedan spottar hon ut det och letar vidare efter något annat föremål. Om jag har en ruta med t.ex. 3 föremål och hon hittar det första snabbt och struntar i det, så kan hon utan problem leta upp de 2 andra, men konsekvent strunta i föremål nr1. Det är som att det har 0 och inget värde om det är för lätt att hitta. Kan även nämna att hon har ett ganska så stort föremålsintresse och ägandebehov. Så apportering är hon värdelös på, förutom i uppletandet. Det är något vi jobbar på. Rent spontant så borde ju då föremålen vara värde mer ju mer hon får jobba på dem… och då borde hon agera tvärt om tänker jag.. komma med enkla och sticka med svåra.. Men har någon några tips eller idéer om varför hon struntar i enkla föremål och vad jag kan göra åt det? När hon kommer tillbaka med dem så blir det både kamplek, godis, klappar och beröm.. så det borde ju vara enkla poäng för henne att hämta med de lätta föremålen. Jag har även börjat lämna henne inomhus och lägga rutan så att hon inte vet vad jag gör. Där har hon en gång hittat en enkelt.. så började hon käka pinnar så då sa jag till henne… efter mycket om och men så drog hon fram föremålet som låg i en vedhög och kom tillbaka med det. Tycker att det hela är rätt märkligt… men kanske är det något jag har missat?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tänkte just att det kanske är dags att införskaffa något mer givande för henne, alltså något mer intressant. Men såg sen att hon har ägandebehov och då kan ju problemet gå åt andra hållet istället, att hon helt enkelt inte vill komma med det.
Jag skulle backa.
Så som jag förstod det så gör hon det galant när det handlar om en sak att leta upp, men struntar i nr. 1 om det är ex. 3st föremål ute och. Jag skulle gå vidare med bara två föremål och nöta det tills att det sitter lika bra som med ett föremål och därefter gå vidare med tre. Öka successivt alltså, sen kanske byta ut till något lite mer intressant föremål men inte så pass att hon istället inte vill komma med det.
Det ska vara givande att hitta men mer givande att komma med det.
Kanske gå kurs i uppletande och få tips av någon kunnig som också ser hela situationen?
Tilläggas bör att jag inte kört uppletande något, detta är rena spontana tankar från min sida.
Nej. Så menade jag inte. Hittar hon föremålet för snabbt så spelar det ingen roll hur många som finns i rutan. Oftast har jag bara 1 föremål. Det jag menade på var att hon kan konsekvent ignorera ett enkelt föremål även om det finns flera i rutan. Hon går aldrig tillbaka och tar det även om hon hittar och lämnar föremål 2 och 3. De föremål jag använder är 1 reprulle. 1 pipleksak i hårt "tyg" och en fluffig anka. Har även kört bollar i snöre, men nu börjar man tumma på vad hennes ägandebehov klarar. Bollar = bäst i världen. Alla dessa kan hon ignorera om hon hittar dem först och för enkelt. Rätt svårt att förstå problemet om man inte kört uppletande, men jag uppskattar verkligen tipsen :)
//Ambrose
#2 Ah, då förstår jag! 🙂
Hm, knepig situation där. Men om du ignorerar henne när hon struntar i nr.1 och bara kommer med de andra två och belönar som sjutton när hon gör rätt och kommer med nr.1? Vet flera som använder ignorerandet som metod att få saker rätt, hoppar hunden över ett moment men utför resten klockrent så ignoreras ändå hunden för misstaget. Man ignorerar och gör om helt enkelt, säger varken bu eller bä. Hunden vinner ingenting på att hoppa över ett steg.
Det där med ägandebehov är inte alltid lätt, det får ju inte vara för intressant att hon helt enkelt väljer bort dig för att få ha den för sig själv. Där är det väl mer eller mindre bara att prova sig fram, är bollar hennes grej så kanske man ska gå åt det hållet men inte för mycket. Sådana där rejäla repbollar med repsnutt på som man kan hålla och dra i?
jag tränar också lite uppletande som aktivering är ingen expert men några idéer jag får är,
börja om från början och jobba med apporteringen för sig : lär henne att ta och hålla ett föremål du håller framför nosen på henne på kommando och sedan släpper på loss. har hon svårt för loss så prova att använda ett föremål hon inte tycker är så jätte kul och byt mot ett hon gillar mer, så de lönar sig för henne att släppa de första föremålet. Eller så kan du ju testa och träna med två lika dana föremål som hon gillar lika mycket-2 bollar. De finns säkert bättre och mer utförliga beskrivningar på hur man lär in en bra apportering steg för steg, är inte så bra på att förklara =)
Men om vi skippar den delen, så tänker jag att de är bättre att bara köra med ett föremål i taget i rutan och sen börja om från början. Gör en liten ruta, börja med att leka lite med föremålet med henne, sen låter du henne se vart du lägger ut föremålet (synretning) och sen släpper du henne -minsta lilla hon bryr säg om föremålet så ropar du bra och springer ifrån henne, förhoppningsvis springer hon in med föremålet, och då kan du byta med något hon vill ha mer tex bollen, så hon lär sig att-för att få bollen måste jag först hämta de tråkiga föremålet först.
de är säkert så att hon tycker de är tråkigt när hon hittar föremålet för lätt, men jag tror de är bättre att då istället fokusera på att träna in apport steg för steg och fokusera på de ett tag, så de sitter ordentligt =)
Den trökiga apporteringen tränar vi på nästan varje dag. Hon är helt värdelös på det. :P Det är nästan bara i uppletandet som det funkar, men jag kanske har så tur så att uppletandet löser sig själv när väl apporteringen fungerar. Jag kan numera släppa kamptrasan och oftast få den upptryckt i handen igen… utan att hon stick iväg och lägger sig 10 meter bort….. ett väldigt stort framsteg för oss.. tro det eller ej ;p Men som vår skyddstränare säger "Hon är så duktig och du har fått allt annat gratis med den där hunden. Något skit får du allt med ha att jobba på!" Drömmer om den dagen då jag faktiskt kan använda bollar som belöning ^^
//Ambrose