Alla tips ni har!
Hej! Nu behöver jag alla tips jag kan få… Vi hämtade hem världens sötaste hund förra helgen, han har alltså varit hos oss i 1,5 vecka nu. Jag vet att det inte är särskilt lång tid men vi har några problem som jag vill ha tips på hur vi kan lösa på bästa sätt. Vi har redan en hund på 1 år och den vi hämtade nu är 4 år. Dom har verkligen klickat och stortrivs ihop! Han tycker om alla i familjen men har fäst sig otroligt mycket vid mig. Det i sig är ju inget konstigt, att dom skaffar sig en trygg punkt, men bekymret är att han får panik när jag inte är hemma. Om övriga i familjen går hemifrån bryr han sig inte men om jag går så ylar han som en varg och blir helt förtvivlad! Min man försöker verkligen, och efter första veckan sa han att han ville börja ta ut dom och ge mat osv. Men igår när dom var ute så trasslade kopplena ihop sig så han tappade dom. Då sprang han som om livet hängde på det! Han brydde sig inte ett dugg om att min man kallade, utan han sprang hela vägen hem och satte sig på trappen! Han visste då att jag var hemma. Han ligger gärna hos dom andra familjemedlemmarna i soffan på kvällarna men så fort jag rör mig så flyger han upp! Han följer mig överallt och kan inte riktigt slappna av. Snälla, kom med alla tips och råd ni har om hur vi kan träna för att hjälpa honom!
Det enda sättet är att träna honom att vara ensam hemma utan dig korta stunder, han känner förmodligen inte samma sorts trygghet hos de andra i familjen som han känner för dig, många hundar speciellt unghundar brukar vara sådana som favoriserar en i familjen som de är lite som besatta av, mina två hundar har och är fortfarande väldigt mammiga och vill hela tiden vara med mig men de kan ändå nu vara med de övriga i familjen också utan mig men om de fick välja så skulle de helst välja mig framför dom.
Jag tror att din hunds beteende beror på att han inte har bott hos er så pass länge och kunnat byggt upp samma trygghet på så kort tid till de andra i familjen som han har lyckats byggt upp med dig, han behöver tid på sig och jag tycker att de övriga i familjen ska engagera sig kanske lite extra nu i början för att visa honom att han kan känna sig trygg även med dem.
Så det stora hela grundar sig i att han inte är riktigt trygg ännu och måste bygga upp en trygghet till alla i familjen för att må bra när du inte är hemma.
Tack för svar! Jo, så är det absolut. Jag har varit hemifrån varje dag för att vänja honom men han reagerar precis likadant som dag 1. Han vill inte alls gå ut ihop med min man, en dag när jag var hemifrån så knackade det på dörren och när dom öppnade så stack han! Då skulle han leta upp mig… Tack och lov fick dom tag i honom men det är ju farligt att han bara rymmer så.