Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 728 ggr
Tanjis
2

Är jag fjompig?

För två år sedan fick Zmurfan komma hem till oss som fodervärdshund. Hon skulle ha en sista kull sa uppfödaren och sen skulle hon bli våran om vi ville. Ett år efter det kom Zmurfans sista kull vilket blev hennes femte. Zmurfan blev min alldeles egna hund sen när hon fick komma tillbaks till oss, min första egna hund! EN av zmurfans döttrar skulle bli avelshund tänkte uppfödaren, men när hon var tre månader köpte vi valpen(kommer tillbaks till det) En dröm var uppfylld, äntligen hade jag en egen hund och jag har älskat henne från första stund, hon är min tvillingsjäl. Dock är hon trött och sliten i kroppen av alla valpar och jag kunde inte uppfylla en annan dröm med henne vilket är att satsa fullt ut på en sport, hon är inte heller hundsportsmatrial, hon är inte jätte peppad på sånt, så jag och min sambo kom fram till att vi skulle köpa en valp åt mig som skulle bli min blivande tävlingsmänniska, det var då vi köpte zmurfans dotter kippis. Kippis är extremt arbetsvillig och väldigt väldigt smart och är den perfekta tävlingshunden, hon är nu ett och ett halvt år och jag har efter ett väldigt velande hittat en sport och en klubb som har allt! På lördag påbörjar vi vår första weight pull träning med kippis och på klubben tränar man två gånger u veckan, älskar att dom är så ambitiösa. Nu kommer samvetet in….. Är jag orättvis mot Zmurfan som förmodligen inte är intresserad och alldeles för trött i kroppen för sport. Jag kommer ha egentider som rutin efter kippis wp kurs med zmurfan men det känns orättvist. Visst är jag töntig? Jag älskar min kippis men hon är mer husses hund i hjärtat, Zmurfan är dock min hund och det allra underbaraste jag vet. Jag vet inte vad jag vill ha utav det här, tror att det antingen är att få veta om det finns fler som är lika töntig som jag, eller höra om någon har byggt upp det på liknande shela på liknande sätt som jag, eller bara höra att jag är suuuuuper fjantig och att jag ska skärpa till mig :)

Frida B
5

Du anpassar dig till individernas olika behov, tycker jag är snällare än att dra med en sliten hund på massa saker som hunden inte vill göra. Så ja, du är töntig ;) Skämt osido, jag är likadan. Men man får helt enkelt hoppa ur sin egna kropp och kolla på situationen från ett annat perspektiv, så ser man att det faktiskt inte är så farligt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tanjis
0

Det kanske är så att vi båda är töntiga då #1 ;). Hon blir så lätt avundsjuk på unghunden, så det är väl också där samvetet har grott. Unghunden har ju krävt mycket mer tid utav oss just för att hon är en unghund och har massa att lära sig. Men det kanske Zmurfan förstår för att hundar fostrar ju med unghundarna.

Frida B
0

#2 Ja, så är det nog! Tror mer att ägarna ofta har "onödiga" samhetskval, då hundar inte tänker som vi. Dom tänker ofta primitivt, och lever i nuet. Dom blir inte ledsna om någon annan får mer uppmärksamhet en tid, utan dom finner sig i det bara man ger dom vad dom vill ha :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Isvind
0

Jag tror du applicerar lite för mycket mänskliga känslor på din hund. Inget illa menat. Nej, du ska inte ha dålig samvete eller känna att det är orättvist.

[Estelle13]
0

Jag tycker inte du är ett dugg orättvis eftersom hon ändå inte har den ork för att kunna träna på det sättet, det skulle snarare skada henne mer än att göra någon nytta. Tycker för övrigt även om det inte hör till ämnet att det är synd att folk tar så pass många kullar på en tik så att det tar på hälsan, man får max ta 3-4 kullar på en tik under dess livstid.

Tanjis
0

#4 ja jag vet!!! Jag antar att jag är lite yrkesskadad, är undersköterska, och då är empati en viktig egenskap, något jag besitter mycket väl på gott och ont, lider alldeles för mycket för utsatta och sjuka människor samt djur utan att riktigt tänka logiskt.

Tanjis
0

#3 min vill sin bästa vän allt och ibland glömmer man att en så fantastisk varelse som är så klok och inteligent och kan visa så mycket kärlek bara är ett primitivt djur

Tanjis
0

#5 uppfödaren är väldigt fin med sina hundar och zmurfan avgudar henne! och hon ser ju sj nu att fem kullar blev nog för mycket… Zmurfan är hennes första avelshund och alla gör misstag ellerhur. 

Jag antar att jag får gosa med henne massa efter träningarna och göra saker som hon gillar för att lätta mitt samvete, en promenad med bara henne med lite sök och så :)