Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 601 ggr
Ambrose
0

Foderbyte för hund som äter mycket

Jag har länge funderat på att byta foder till Nita då hon just nu äter Halla. Inte världens bästa, men det funkar ok och det är vad hon är uppväxt på. Anledningen till att jag vill byta är för att hon behöver äta så otroligt mycket av fodret! Vilket även leder till att hon skiter väldigt mycket. Antar att hon inte tillgodoser sig allt i fodret? Hon är en aktiv 28kg Rottweiler tik på 9.5 månader och just nu äter hon 10-12dl om dagen av Halla. Det motsvarar ca. 500-550g per dag och är vad en 45-50kg aktiv hund bör äta. Jag funderar på att istället byta till Orijen Adult Dog, vilket känns väldigt bra och dessutom borde jag ha utrymme för det i budgeten. Enligt deras tabell bör hon äta ca 6.5dl per dag, vilket motsvarar 330g. Det är… inte riktigt.. men nästan.. hälften så mycket som hon äter nu. Tror ni att det är möjligt att byta till Orijen utan att hon rasar i vikt eller går och är hungrig hela tiden? Om det slutar med att jag behöver ge henne dubbel mängd Orijen foder så kommer det bli på tok för dyrt för mig att byta…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Estelle13]
0

Tror orijen skulle funka fint , det är ett köttrikt foder med hög proteinhalt som är bra för unga växande hundar bl.a för muskler och leder . Hundar kan ofta bli hungriga av foder som det är mycket spannmål i eftersom kroppen inte kan ta upp tillräckligt med näring av det,  det kommer istället ut andra vägen, som i sin tur kan orsaka avmagring och näringsbrist. 

Ett foder med hög kötthalt i ger bättre och längre mättnadskänsla, därför behövs det inte ges lika stor mängd av det som med ett foder som innehåller mycket spannmål som tillexempel halla.

Wenniz
0

Jag bytte till Orijen och kan säga att jag är mer än nöjd! 😃 Jag var ganska chockad och osäker i början hur mycket de behövde äta av fodret, sedan får man såklart anpassa mängden efter hunden också. Min gamla hund som är lite rund om magen fick äta lite mindre medans min magra hund får äta mer än vad det står på påsen. :)

Mina hundar äter "mindre" idag av Orijen än fodret de åt innan. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Ambrose
0

Låter ju bra. Någon annan som har andra eller liknande erfarenheter? :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se