Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 566 ggr
Evelina!
0

Hundras - vilken passar mig?

Har gått i tankarna att köpa ny hund igen ett tag, men funderar på om jag kollar på rätt raser. Har tidigare ägt jaktlabrador och jaktflat och trivts otroligt bra med dessa raser trots att de varit i största laget. Jag söker en hund som kräver en del motion (så att jag kommer ut på promenader ordentligt), som inte nödvändigtvis kräver hur mycket hjärngympa som helst (spår och sök några ggr/v klarade sig mina f.d. hundar med), gärna långhårig och som kräver lite pälsvård, frisk och sund. Bra om den fixar att vara lös utan att få upp spår och sticka iväg. Vill gärna ha en allsidig jycke för att kunna testa på t ex agility, förutom spår och sök. Hunden ska vara lättlärd och följsam. Egentligen vill jag ha en flat fast i mycket mindre format. Renrasig är ett krav då jag vill ställa ut. Bör ej heller vara en enmanshund då jag tänker ha den på dagis då jag jobbar. Raser jag funderar på är westie/cairnterrier, jack russell, tollare, Tax (går ej att ha lös, jag vet) och sheltie. Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Saffran0Spice
2

Edit - Tax går visst att ha lös, det gäller att träna ordentligt bara ^^

luckysheltie
1

Tycker att en sheltie passar dig jättebra! En lättlärd, aktiv och trevlig hund som passar till det allra mesta. Kräver inte heller mycket pälsvård trots sin långa päls, räcker med genomborstning 1 gång i veckan.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Evelina!
0

#1 Precis. Men den erfarenhet jag har av taxar är att oavsett hur mycket du tränar kan du inte vara 100 % säker på att den inte sticker. Har sett alltför många exempel på det nämligen för att våga chansa. Men nog pratat om taxar och dess förmåga att gå lösa utan att sticka i den här tråden.

#2 Jag blev uppskrämd av en collie när jag var liten, så jag är lite rädd för hundar med det utseendet, annars hade det varit ett givet val tror jag. Men kanske ska träffa på en sheltie någon gång och se hur det är.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Sara97
0

tollare! fast då måste du veta vad du ger dig in på :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Tanjis
0

Tollar är super fina men kräver mycket psykisk stimulans har jag för mig

Sara97
0

det är sant dock…de kräver otroligt mycket så om man inte är säker på att det är just den rasen man vill ha, borde man nog välja en annan ras…

LÄNGE LEVE DJUREN!!

fridarebecka
0

Tibetansk terrier kanske?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)