Skaffa hund
Hej!
Vill varna om att detta inlägg blir riktigt långt. Jag har lite frågor angående att skaffa hund för första gången.
Jag och min sambo har efter många, långa diskussioner och otaliga timmars planering och förberedelse bestämt oss för att skaffa oss en liten hund. Vi har tänkt igenom det hela, sett över vår situation både tidsmässigt och ekonomiskt och känner att vi är redo. Det blir första egna hunden för oss båda. Vi har båda föräldrar som har ägt hundar (extremt okunniga föräldrar som kanske inte lyckats sådär vansinnigt bra med uppfostran av sina små pälsmonster ska tilläggas). Jag har arbetat på ett hunddagis och är väldigt allmänt intresserad av hundar, så jag har ganska stor hundvana även om jag aldrig tidigare ägt en hund.
Vi har kollat runt lite och bestämt oss för att en Cardigan Welsh Corgi skulle passa oss perfekt. Det verkar vara en mycket trevlig hundras som kräver en hel del både fysisk och psykisk aktivering (vilket är ett måste för min del då jag vill kunna arbeta mycket med hunden). De verkar även vara tuffa små krabater, så en corgi känns helt rätt.
Vi har planerat massor för att vi ska vara redo när det blir dags att hämta hem valpen. Att anmäla oss till en valpkurs är en självklarhet. Hunden kommer givetvis försäkras, vaccineras och hälsokollas regelbundet. Vi tänkte börja köpa på oss småsaker redan nu (typ, hundbädd, koppel, mat/vattenskålar, klotång, borstar för pälsvård och så vidare).
Jag är hemma ganska mycket eftersom jag pluggar och min sambo har även möjlighet att ta med sig hunden till sitt jobb när den har blivit lite äldre. För de tillfällen vi eventuellt måste bli borta lite längre stunder (detta är ingenting som kommer inträffa ofta alls) har vi kollat upp med bekanta och har tre personer som kan ställa upp som hundvakt ibland.
Vi har tänkt burträna hunden och vi tänker tidigt träna hunden att åka bil och känna sig trygg där. Vi har börjat göra upp en lista på uppfödare av corgis i närheten (visst, hittar vi en bra uppfödare som bor långt ifrån oss är det självklart värt att åka den biten men det skadar ju inte om det är lite närmare, så vi kollar det i första hand).
Jag håller på att läsa in mig på vilka foder som är bäst att ge hunden (självklart kommer vaplen få äta samma foder som hos uppfödaren i början och sedan eventuellt fasas över på annat foder om vi finner det lämpligt). Vi kollar upp veterinärer i närheten för att se vilka som är bra och har rimliga priser.
Jag har en lista med ungefär hundra saker jag vill förbereda innan vi får hem vår lilla valp men ändå känns det som att jag säkert missat hur mycket som helst. Det är därför jag skriver här. Har ni några tips på vad jag behöver förbereda eller vad jag behöver tänka på när valpen kommit? Är det något jätteviktigt jag har missat? Vilka försäkringsbolag rekommenderar ni?
Är det kanske någon här inne som äger en eller flera corgis och vill dela med sig av sina erfarenheter utav rasen? Kanske finns det till och med någon som föder upp corgis här?
Tar tacksamt emot alla tips ni kan ge. Eftersom det är första hunden är jag så klart lite nervös och jag vill verkligen försäkra mig om att jag gör "rätt" från början för att vår lille fyrbening ska få ett så bra liv som möjligt.
MVH
Mimmie
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Jag tycker det låter som du tänkt tillräckligt, haha. ;) Bra att vara förberedd! Corgis är fantastiska hundar, mina kusiner har två stycken från Nicknames.
Det viktigaste är väl (var för mig iaf) att ha kul, skapa en bra relation och att inte stressa och att inte kräva för mycket av den lille.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Det låter som ni kommer bli optimala hundägare för en liten corgi.
Ni verkar vara förberedda och ändå förstå hela ansvaret.
Jag har inte många tips att ge. Se till att ni och uppfödaren kommer överens, kolla upp föräldradjurens stamtavlor och se efter sjukdomar.
Träffa & bekanta er med kennelns hundar.
Se även till att gå på en kurs där allt känns 100% rätt, tyvärr finns det en hel del rötägg som håller i kurser där det uppmanas till förlegade träningsmetoder m.m. Brukshundsklubben brukar vara bra.
Strunta i veterinärfoder, onödigt dyrt med billiga & onyttiga ingredienser.
Ett hundfoder ska inte innehålla spannmål, potatis eller annat skräp (men tyvärr måste torrfoder fyllas ut med något så det går inte att hitta ett skräpfritt torrfoder, men det finns bättre torrfoder).
Ta en titt på acana, orijen, taste of the wild.
Vill du ge riktigt smakrikt, nyttigt foder utan onödiga tillsatser eller ingredienser som skeppats över hela jorden finns färskfoder, både bra svenskt & norskt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Åååh, vilka små sötnosar! #1 :)
Ja, vi har tänkt en hel del. Jag känner några som håller valpkurser här i stan (de som äger hunddagiset jag har arbetat på) och jag vet att de använder sig av bra metoder. :)
Tack för alla tips #2. Jag misstänkte det med foder, jag har läst in mig en del på det och jag har tidigare läst in mig väldigt mycket på kattfoder och det är samma princip där. Målet är att ge färskfoder och eventuellt barf om det passar den lille och jag känner att jag klarar av det. :)
#3 Skoj att du kände till råutfodring!
Ni verkar väl förberedda så detta kan nog inte gå annat än bra, lycka till!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack så mycket! :) Jag blir nog lite mer aktiv här sen när lillen väl kommit hit. :)
Väldigt bra att ni har tänkt innan ni skaffar hund.
Men du skriver inget om tik eller hane eller missade jag det i din långa text? Det var ingen kritik 😇.
Jag har lite erfarenhet av Corgisarna. Min granne skaffade sig en tik för 3 år sedan, eller var det 4? Tiden går ju så fort. Jag var i alla fall dagmatte till lilla knytet och var också med när hon hämtades hos uppfödaren. Min granne hade aldeles glömt att hon satt upp sig på väntelista i Frankrike på röd tikvalp med en världsvinnare som far. Tror det var ca ett år efter första Corgisen. Och när de ringde så köpte hon även den. Jag blev dagmatte till denna lilla damen också. Men den första kunde hon ha med sig på arbetet så jag hade dem en i taget. Dessa två tikar var nästan motsatser till varandra i temperamentet. Den ena var tuff och framåt medans den andra var mycket försiktig i allt. Men båda var mycket tillgängliga och höll sig hela tiden på gården när de var med mig ute när jag grejade.
Det jag vill säga med detta inlägget är att visst finns det rastypiska drag men de kan skilja sig åt som natt och dag inom samma ras. Det är individen, oavsett ras, man ska titta på. Vissa människor vill ha hundar med fart i andra en lite lugnare. Oftast finns dessa varianter i större eller mindre utsträckning i varje kull. Uppfödaren känner valparnas temperament.
En liten information också. Den första Corgisen jag passade visade sig bli den mest vinstrika Corgin i Sverige 2013 och blev 3:e bästa tik på Världsutställningen 2014. Denna lilla dam blev sedan seminerad med världsvinnande hanen 2014 och nedkom med 6 mycket fina valpar (3+3). När jag pratade med min granne för 2 veckor sedan hade hon en valp kvar. Tiken har gått många olika kurser med och hon är jätte duktig på det mesta. Om du är intresserad kan du höra av dig till mig.
Annars får du ha lycka till. Det är en jätte trevlig ras.
Själv har jag haft Ridgeback i 26 år och är uppväxt med Schäfer.
Eftersom det är er första hund så se till att det verkligen klickar inte bara med uppfödarens hundar utan även med uppfödaren själv. Hur väl förberedd man än är så uppstår det förr eller senare problem eller i alla fall frågor och då är en bra uppfödare guld värd! Att ha en backup som inte bara känner rasen och linjerna utan även har ett personligt intresse i er hund är kanon :-).
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#6 Oj, du har helt rätt! Jag missade att skriva att det är en hane vi är ute efter. Jag kan inte direkt ge någon bra förklaring på exakt varför, vi känner bara båda att en hane skulle passa oss bättre än en tik.
Det låter ju helt fantastiskt med så fina valpar. :) Som sagt är vi ju intresserade av en hane men jag kanske hör av mig ändå om jag kommer på någon akut fråga, är det okej?
#7 Absolut, det känns väldigt viktigt för oss att vi hittar en uppfödare som vi får bra kontakt med och som vi kan vända oss till även i framtiden. :)
Naturligtvis, det är bara att fråga på!
Det spelar ingen roll om man har en hane eller tik men det verkar vara mest efterfrågan på tikar i de flesta raser. Det var bara därför jag frågade. Oftast är det tikarna som säljs först. Så det är ju en fördel för er om ni vill ha en hane.