Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3420 ggr
Catta-
2

Dålig ekonomi + hund

När jag köpte luna jobbade jag heltid och hade inga problem att försörja migsjälv eller henne. Nu har jag gått ner i tid(50%) och känner att det har blivit tufft att få allt att gå runt. jag bor själv och betalar allt själv. Hur gör ni som lever på lite pengar och har hund? Några kostnader ni dragit ner på? Vad prioriterar ni?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

OlgaMaria
0

Kolla om du har rätt till bostadsbidrag. Varför jobbar du bara 50%?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
0

Anledningen att jag frågar är att om det är ofrivilligt kanske du kan få a-kassa för halvtid.

VildaVittra
6

Djuren är mitt liv och för att finansiera det livet får jag själv avstå från kläder osv. 

Man får lära sig att laga, sy om osv.  Jag odlar även mycket själv så jag slipper köpa så mycket mat. Har du en markbit att odla på så kan du ju fixa alla grödor själv, eller i alla fall under sommaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SuperLimm
2

Jag prioriterar mina djur först, ser till att köpa mat till dom så jag klarar mig månaden ut när jag får lön. Samt betalar alla räkningar och så då. Nu har jag dock precis så jag går runt varje månad men då kan jag inte unna mig själv något. Brukar bjuda in mig på mat hos mina föräldrar ibland för att slippa lite kostnader för mat till mig själv. Sen har jag börjat skriva matsedel varje vecka. Så skriver jag en inköpslista och håller mig till den när jag handlar. Köper ingen hel/halv fabrikat (förutom korv, sylt och sånt då) utan gör det mesta från grunden.

Det finns någon sida här på iFokus som heter miljonär som verkar vara rätt bra om man vill lära sig att spara/ leva billigt. Finns säkert fler sidor för det :)

Mvh Linn

Catta-
0

#1 pga arbetsbrist #3#4 tack för tipsen!

OlgaMaria
0

#5 Då kanske du ska kolla med arbetsförmedlingen…

Hildgrim
2

Jag är i liknande situation. Jag hade mycket bättre ekonomiska förutsättningar när jag skaffade hund mot nu. För tillfället går 30% av min lön bara till hunden. Jag hade aldrig fått för mig att skaffa en egen hund i nuvarande situation. Men vad ska man göra när man råkar hamna där ändå? ^^ Det är bara till att försöka få det att fungera. 

Jag har tagit bort alla tv-kanaler och bantat ner internet och telefon så mycket det går. Jag struntar i att ha elementen på (om det inte skulle bli extremt kallt då), köper mycket billiga råvaror (rotfrukter ftw), handlar på secondhand osv. Jag försöker även få in lite mer pengar genom att sälja av sånt jag inte behöver och måla/sy.

Em_
2

Mat tycker jag man kan spara mycket på. Jag köper bara färdigmat om det är kris, tar alltid med lunch. Godis är dyrt, så som den gottegris jag är fryser jag in kladdkaka i småbitar i stället för att köpa typ snickers. Att handla mätt sparar jag mycket pengar på :P Om jag råkar göra en för stor portion delar jag den i två och äter morot eller knäckebröd till för att bli mätt, så har jag mat för två dagar i stället för att bli proppmätt och slänga lite för att det inte är "värt" att spara.

Marr
2

Ja att ha djur kan ju lära en, en hel del när man har ont om pengar.  Är själv en trafikskadad förtidspensionär som hela mitt liv har haft djur. Skulle inte kunna leva utan "mina djur". Därför fick jag lära mig att leva med detta och tänka till.

Kämpigt har det varit och är än, men prioriterade djuren före bilen och allt annat. Har haft bil sen körkortet 18 år till över 45. Så det var en omställning då jag även hade häst som jag åkte 4 mil varje dag till. Gillade även att festa & köpa kläder också. Fast det gick lättare än jag trodde att sluta med, för löste stallresorna och så hade jag bestämt mig vad jag prioriterar i livet.

Sen det här med att handla. Impulsköp? Glöm det! Kläder? Glöm det! I så fall… om man har en släkt som köper julklappar å sånt. Då kan man kanske önska sig presentkort där man vill handla det som behövs?

Jag köper alltid all djurmat innan jag betalar min räkningar. Storpack torrfoder av bra kvalitet som jag blandar med en  4.e del av billigare sort. En platta Mjau som blötfoder och det får även vovven av som lite extra gött. Sen kommer hyran och elen med det.

Ibland kan man inte månadshandla det där som man trodde, typ storpack…Har inte 8000:- i månaden ens till allt detta men det går.

Ibland så är man lite orolig ärligt talat. Men hade jag inga djur som lär & ger mig så mycket så vetti 17 hur man hade mått…🙂

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Fridaaaa
2

Jag har levt på lite pengar hela tiden så anpassat från start.
Jag prioriterar djuren före. Jag betalar djurens mat, försäkringar, sedan betalar vi hyra mm ja alla måsten, planerar alltid när vi får pengar vad som ska betalas och vad vi kan köpa plus lägga undan, oh utgår från det.
Jag unnar mig sällan något till mig själv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Aida-
1

Jag är arbetslös och lever på de lilla jag får av F-kassan, jag betalar allt som måste betalas i första hand, som djur försäkringen, hundmat, mat till mig, mobil räkning osv, jag köper mycket mat som kan stå sig länge utan att bli dåligt, jag lagar mina kläder för jag köper inte nya, jag får begagnade kläder av mina äldre systrar som inte vill ha sina, de jag inte vill ha utav dom kläderna blir hundleksaker.
Jag köper heller inget som kan användas till hemmet, jag lärde mig om återbruk så jag kan tillverka eget så bra jag kan, de sparar man in mycket pengar på.
Jag gör en köplista som jag tar med mig när jag ska handla mat, enbart de och inget annat köps än de som står på listan.
Har jag pengar i slutet av månaden kan jag lika gärna spendera de på vad som helst annars får jag skit av soc.😂

Catta-
1

Kul med så många svar! :) spännande att läsa hur ni klarar vardagen.

Paxxa
1

Jag pluggar med studiebidrag + lån, får alltså in runt 10 000 kr/mån.
Jag bor i bostadsrätt med sambo och två hundar. Har en volvo v50.
Folk undrar hur jag klarar mig.. Ibland undrar jag själv. Men jag klarar mig mer än väl :)

Lägenheten är mammas, så hon betalar amorteringen. Jag och sambon delar på hyran som är 2600 kr/mån så vi betalar 1300 kr var.
Elen ligger på ca 300 kr/mån, så det blir 150 kr var.
Internet, TV, vatten, värme ingår i hyran.
Har studentabonnemang på mobilen, kostar 173 kr mån + avbetalning på mobil 150 kr. Allt ingår.
Har avbetalning på bilen till min pappa + försäkring månadsvis = 1244 kr/mån.
Mat lägger sambon o jag 1000 kr var varje månad, och klarar oss fint.

Så mina fasta kostnader, utöver hundarna, är 4017 kr.

Utöver det har jag kostnader för 2 hundar inkl färskfoder (ca 800 kr/mån), försäkring (betalas årsvis, runt 2500 kr/styck), vaccinering, träning o tävling, utrustning, spara pengar inför veterinärbesök mm.
Tillkommer ju även bensin till bilen (brukar ligga runt 800 kr/månad)  och skatt (ca 2000 kr tror jag)  en gång om året. 

Jag har ju turen att ha snälla föräldrar som har köpt bil och lägenhet till mig, så det är jag otroligt tacksam över och ser därför till att sköta skulderna väl. De pengar som blir över varje månad sparar jag, blir ett par tusenlappar. De sparade pengarna går till utställningar, träningar, vaccinering, bilskatt, hundförsäkring och veterinärbesök. Jag har bilskatt, vaccinering och hundförsäkringarna utspridda under året, så alla de 5  utgifterna kommer inte samma månad.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Rebornlady
0

Min största skräck är att jag ska behöva använda försäkringen då jag inte har 2500 till självrisken.

taylor__lambert
2

Skulle jag hamna i ekonomisk kris så har jag ju ett konto för hunden som är nödkonto (egentligen ifall hunden blir akut sjuk) som då kommer användas för att hunden ska fortsätta ha samma liv och samma livskvalité, sen skulle jag dra ned på onödiga kostnader som jag alltid lägger ut vad gäller mat, och tyvärr sluta med Cola (som jag är enormt beroende av för tillfället). TV'n kan jag avsluta lika så bredband (om det är en långvarig ekonomisk kris tar ju tid att avsluta TV och bedband) annars kan jag åtminstånde minska det. Sen köper jag ju sällan kläder kanske en gång var annat år så den kan jag ju inte göra så mycket åt annat att låta bli att köpa nått tills det att ekonomin är igång igen. Som tur är så har jag lyckats sluta röka (snart gått ett år), den drar sjukt mycket pengar varje månad, räknade ut att jag gjorde av med 100:-/vecka vilket vart 400:-/månad, sen lärde jag mig att det inte är speciellt hälsosamt för hunden även om jag inte röker i närheten av honom. Hade jag bil skulle jag sluta använda den, försöka ta cykel eller åka så mycket kommunalt som möjligt.

Jag har tänkt mycket på detta ifall ekonomin skulle krasha så jag har lagt upp i förväg vad jag kan dra ned på och hur jag kan göra :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Wellcraft
0

Har sparat massor pengar som jag kan använda till veterinärbesök eller andra plötsliga kostnader.
Prioriterar bort onödiga kostnader och ger billig men bra mat (färskfoder).
Försöker göra många saker själv, typ leksaker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Daniela1983]
0

En sak jag inte kunde unna mig när jag var utan jobb, var att åka kommunalt. Satt mest hemma om det inte var promenad med hunden. Hans vet besök var tvungna att bekostas istället. Sen lägger jag nästan inget på nöjen, det kostar så mycket.

Ambrose
0

Jag lever på ca 2800kr i månaden.. då har jag eb hyra på 2600 :P Men jag hade 30 000 på sparkontot från förra årets sommarjobb att ta av… Man får helt enkelt prioritera… matlådor storkok och bak är mina bästa vänner. Har inte heller köpt nya kläder på 1 år.. förutom vandrarkängor… :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hildgrim
0

#18 Vad är det som gör att du får så lite pengar? 2800 kan ju knappast någon förväntas kunna leva på?

taylor__lambert
0

#19 När man lever på tex social bidrag (som jag och min mamma gjort i 10 år) så får man bara ca 2000:- att leva för när allting är draget.

Hildgrim
1

Fast då får man väl pengar till hyra och sånt utöver det? 2800 får man ju knappt ett rum för som inneboende/kollektiv.

taylor__lambert
0

#21 mja, de betalar ut en viss del, hyran ja, el tror jag också de betalar, men typ TV, internet, mobiler, mat, kläder och allt sånt får du stå för själv

Ambrose
0

#19 Studiebidrag :) Jag vägrar att ta lån till något annat än hus!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Allumania
0

Köper allt som djuren behöver först. Brukar säga att " Jag kan be om mat eller pengar att låna men dom (djuren) har bara mig." Räkningar kommer i andra hand sen kommer min egen mat för det som blir över 0-300e. Har massor med färdig mat som makaroner o nudlar hemma. Köper billigase märkket, köper på rabatt. Lagar storkok. Sen idkar jag byteshandel med släkt o vänner. Tex kött mot mjölk, makaroer eller ngo. Sällan blir det illa men 1-2mån om året har jag 0e åt mig själv :( Viktigast är att jag har ngot att äta inte så viktigt vad. :) Djuren går aldrig hungriga, det är viktigast ^^,

Saffran0Spice
2

#19 Jag lever på 1100kr/mån när alla räkningar är betalda - detta går till både mig och djur, existensminimum är beräknat till 3720kr/mån för ensamlevande så det handlar om hur man prioriterar och vad man kräver för överlevnad 🙂