Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1914 ggr
Dumpuck
0

Instruktörens agerande

Kom inte på någon bättre rubrik!

Många instruktörer vill ju hålla god relation med sina deltagande och dess hundar, vilket många gånger leder till att de ger godis och är allmänt positiv, vissa kanske till och med busar lite med hunden. Men var går gränsen för detta egentligen?
Och var går gränsen för hur pass man som instruktör lägger över sin egna uppfostran på andras hundar?
Exempel på vad jag menar är:

1. Ägarna har som regel att varken hund eller människa får hälsa förren hunden sitter ner och får ett varsågod, detta ignoreras och instruktören fortsätter rakt fram. Instruktören ger dessutom godis när denne kommit fram vilket förstärker beteendet och hunden blir belönad för sitt dragande.
    Ägarna ignoreras alltså helt.
    Instruktören ifråga använder precis samma metod på sina egna, hunden ska sitta innan hälsning. Men ignorerar andra.

2. Ägarna säger Nej om hunden gör något oönskat, exempelvis hoppar. Instruktören använder sig av metoden att ignorera felbeteenden och väntar alltså ut hunden som bara blir värre och värre, i vissa fall ger instruktören dessutom hunden godis vilket förstärker beteendet m.m.
    Trots att ägarna gör klart att hunden ska sägas åt så ignoreras detta, instruktörens filosofi stämmer inte överens med ägarnas och denne håller sig till sin metod.

Man kan som instruktör för flera hundar/ägare givetvis inte förhålla sig till varje ägares metoder men något så simpelt som att vänta till ett varsågod eller att säga Nej är något jag anser inte vara för mycket begärt att förhålla sig till om ägaren ifråga använder sig av det.

Vad tycker ni?

Kallaterrier
3

Om instruktören vet om ägarens önskningar, det framgick inte av din text tycker jag, då är det lite klumpigt om instruktören inte har en bra motivering till sina handlingar. Dock förstår jag att man inte vill korrigera främmande hundar, det kan nog väldigt lätt uppfattas fel. 

Det bästa är ju att man tar ett snack med instruktören och försöker komma överens, de flesta människor är rätt vettiga, eller byter kurs/instruktör.

Paxxa
4

Jag har väldigt svårt att tro att en instruktör medvetet skulle nonchalera ägarens åsikter. Har instruktören uppfattat ägarnas önskningar? Antingen så lyssnar instruktören och rättar sig efter det sättet, om han/hon anser att det är ett bra att använda sig av. Eller så föreslår instruktören ett annat sätt att använda, om han/hon inte anser att det är bra.  Det är väl vanligt folkvett, instruktör eller ej, att lyssna på vad folk säger. Har svårt att tro att man kan vara instruktör utan att behärska folkvett.

Sen beror det väl lite på vad det är för kurs också. Är hunden en problemhund som inte lyssnar på ägaren? Då förstår jag att instruktören inte lyssnar på ägaren, för ägaren lyckas ju ändå inte med sitt sätt och man är där för att få hjälp.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Dumpuck
0

#1 Ursäktar misstaget, jag menar givetvis på att instruktören också vet om hur ägarna förhåller sig. Att de använder ex. Nej eller att det ska vara ett Varsågod innan hälsning m.m. #2 I detta fall handlar det inget om problemhund, utan kort och gott att instruktören lägger över sitt sätt att fostra på andras hundar.

AnneN
4

I första exemplet så tycker jag inte det är okej av instruktören att inte lyssna och respektera ägarens regler gällande hälsande i koppel.

I det andra exemplet så undrar jag varför man väljer att gå kurs för en instruktör som inte har den träningsfilosofi som man själv vill använda i sin träning?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Nalle-]
2

Instruktörer är ju också bara människor, självklart borde man som instruktör respektera hundägarna men det kan faktiskt bli missförstånd ibland. Ignorerar instruktören medvetet hundägarna är det förstås inte okej.

Ambrose
1

Jag tycker att alla människor, inte enbart hundmänniskor eller instruktörer, bör respektera de metoder en hundägare använder på sin hund (såvida de inte är olagliga eller metoder som man inte känner sig bekväm med. Då låter man istället hunden vara eller tar upp det med hundägaren/lst om olagligt). I gengäld är det hundägarens skyldighet att meddela andra hur man vill att de ska hantera hunden. Borde inte vara svårare än så :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
0

Själv har jag valt bort 2 instruktörer/kurser efter som jag inte gilla deras tips eller sätt för 5 öre exempel då ville dom få en glad unghund att ha på sig en hatti eller vad det heter. Något jag o ägaren inte ansåg okej även hon kom nämligen inte tillbaka på den kursen o bytte klubb. Utöver dessa har jag träffat på bra instruktörer som lyssnar o ger var o än tips utifrån vad man vill ha mer hjälp på. Jag anser att en instruktör ska utgå efter var o än har för regler till fostran. Visst jag hoppas att alla skulle gå imot hårda ryck och sånt.

Dumpuck
0

Den instruktör jag menar på i mitt inlägg är en som vi har gått till i över ett års tid, gick dit med förra hunden med för kurser m.m. De som håller till där är riktigt duktiga och trevliga, hjälpsamma och ser individer på ett bra vis. Har hittills inte haft något alls att klaga på men just detta kurs tillfälle så blev både jag, pojkvännen och svägerskan väldigt frustrerade över hur allt spårade ur.

Denne har tidigare respekterat att vi sagt nej för hälsning, denne har väntat men denna gång gick denne rakt fram och pratade med pipig röst vilket blir en indirekt belöning för vår hund. Denne fortsätter dessutom fram trots att vi visar vårat missnöje och ger sedan godis till vår hund - vilket blir en direkt belöning för vår hunds dragande och beteende i överlag.
Detta kan vi se mellan fingrarna på, alla är inte klockrena jämt och misstag kan ske. Detta med hälsningar är något vi jobbar på men har aldrig varit problem att få tillbaka honom i rutiner vad gäller hälsningar.
Han är extremt glad i människor och går upp i varv väldigt lätt och försöker gärna dra sig framåt men lyssnar 8 av 10 gånger och då han inte lyssnar så får han kort och gott inte hälsa, så som han är så är att prata med pipig röst är som att hälla bensin på elden.

Efter ett tag ska instruktören visa något och frågar om denne får låna vår hund, vid det läget är allt bra och vi ser inga problem då denne lånat vår hund tidigare utan problem. Vad som händer är att denne, i och med att denne får kopplet, börjar prata med pip röst vilket stissar upp vår hund otroligt. 
Vår kille går att jämföra med pansarvagn med ferrari motor, han har en rejäl motor men är otroligt bufflig av sig. Instruktören är rätt liten i både längd och kropp så denne är ingen "match" för vår hund att kasta omkull. Slutresultatet är i alla fall att vår kille börjar hoppa som en tok, mitt i allt får han godis dessutom som förstärker hans koppelbitande och hoppande - instruktören menade att förstärka ett annat beteende  men det var just detta som blev förstärkt för vår hund och allt eskalerade till den grad att det spårade ur nästan helt. Ett under att instruktören stog kvar på benen, vår hund är 40kg unghund så han är inte liten.
Vår hund har aldrig hoppat tidigare, vi har varit noga med att säga nej varje gång han visat minsta tillstymmelse till det. Han biter ytterst sällan i kopplet men nu både hoppar och biter han i kopplet, jobbigt nog.

Denne ignorerade då vi sa ifrån och använde sin metod, 1. att vänta ut och 2. att förstärka vissa beteenden genom godis. 
Unghund i all ära men han har inte ens varit i närheten av detta ens i sina jobbigaste perioder, misstag sker och vårt misstag var att ge denne kopplet från första början. Vi skulle också ha gått dit och tagit kopplet ifrån denne.

Vid tillfället försökte vi prata med instruktören men denne var stressad och hade fler att kolla upp, hade dessutom en annan kurs efter så det fanns inte tid efter heller. Vi vill prata med denne och framföra vår åsikt och hur vi känner, för att förhindra att detta händer igen för någon annan.
Därav min fråga, hur långt får en instruktör gå egentligen med sina metoder? Vad har vi rätt att säga till om egentligen, vi gav ju denne trots allt kopplet ock i tron om att allt skulle förbli lugnt som förut.

Jag kan ha skrivit detta inlägg jätte fumligt, är trött som tusan så känner inte ens själv om det hänger ihop eller ej så fråga gärna om det är något oklart istället för att anta.