byta till annat foder!
Hej! Jag skulle vilja ha eran åsikt om färskfoder eller annat bra torrfoder och eran erfarenhet av det! Har nämligen gett doggy junior till min hund då hon va uppfödd på det och sedan får hon rester i matskålen och ha nyligen gått över till doggy prima och får även rester till middagen också. Vilket hon är bra i magen på. Men nu när hon ha blivit 7 månader, bara de senaste veckorna så ha hon blivit rätt ointresserad av maten. Hon äter men får en känsla av att hon inte tycker det är särskilt gott längre. Få liksom säga varsegod flera gånger innan hon ens äter maten, vilket jag inte behövt förr.. Sen så bajsar hon 4-5 gånger varje dag och känner att de kanske är onödigt mycket? Vill nu ha tips på bra foder, framförallt foder som gör att hon inte skiter så mycket som hon gör nu sen att få upp matlusten igen.. Hon är sig själv i övrigt så hon är inte sjuk på något vis.
Jag har bara gott att säga om färskfoder. :) Ta helst en spannmålsfri variant. Mush vaisto, Emmzo och Vom og hundemat är några bra sorter.
Min hund har ätit Iams när han matvägrade Robur, men det var väl ett sisådär foder. Gick till då sen till Planet pet som han nu har ätit sen han var ca 1 år :) tycker det är ett superbra foder, min mamma säger att det luktar choklad om det o.O jag själv kan dock inte känna den lukten, men den kanske finns där! Jag är iaf väldigt nöjd med det fodret och det passar min budget, inte för dyrt och det är ett väldigt bra foder.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Okej! Men vet du vad det ligger i för pris? Är det dyrare/billigare än torrfoder? :) Hur länge brukar det räcka? måste man köpa mer varje månad/varannan månad? Hunden är en finsklapphund/border mix.
Billigare än dom bättre torrfodersorterna, dyrare än sämre torrfoder. Vad väger din hund?
Ok! Tack för svaren! :) senast jag vägde henne så vägde hon runt 15 om jag inte minns fel. Men detta va för 2 veckor sen kanske,så hon kan nog väga mer nu!
Pondus färskfoder ger jag mina hundar, och jag är supernöjd! Tillverkas i norrbotten, och finns i spannmålsfritt, eller med spannmål. jag kör spannmålsfritt. Ju mer spannmål i fodret, desto mer skiter hundarna. Det finns en återförsäljare i Obbola, såg att du bor i Umeå. Det kostar 300 kr för 10 kg, och då är det förpackat i 500 g korvar.
Då räknar jag lite grovt att hon ska äta 2% av sin kroppsvikt idag (men det är individuellt och kan vara både mindre och mer) och ska därför ha 300 g /dag.
Den dyraste sorten Mush vaisto kommer i så fall kosta 560kr/månad. Denna sorten kommer dock snart komma även i större förpackning med lägre kilopris.
Ger du Emmzo eller VoH kommer det kosta ca 390 kr / månad. Då räknar jag på deras 500 grams korvar. Tror båda har större korvar med lägre kilopris. Tror även man kan beställa hela lådor med korvar för att pressa priset.
Håller med skaran som gillar färskfoder, har testat Klass (inget jag rekommenderar, innehåller spannmål och var allmänt äckligt att hantera) Olika av VOH's sorter, mestadels Exklusiv för min hund är svårfödd och gick ner i vikt av ALLT, nu äter han även Puppy som test för att se om han håller vikten, han verkar väldigt nöjd och har nog till och med gått upp lite!
Mush provade vi, men han gick ner i vikt och tyckte inte det var sådär jättegott annars gillar jag tanken bakom fodret, hade jag haft en hund som ville äta det och som klarade av att hålla vikten så hade jag absolut fortsatt ge.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Ena labben här hemma äter Simpsons Premium torrfoder, spannmålsfritt. Jag är väldigt nöjd, hon brukar bajsa 1-2 ggr/dag, relativt små högar och är nästan alltid bra i magen. Går än så länge bara att köpa på Zoooplus.se men jag tycker att de har bra service och snabba leveranser. Från 439 :- för 12 kg, billigare om man köper två säckar på samma gång. Vet faktiskt inte hur länge en säck räcker men min hund får ungefär 4-6 dl/dag, hon är en jaktlabbe på ungefär 23 kg. Enda nackdelen för oss är att hon blivit lite rund nu när hon är konvalesent och inte får röra sig så mycket - men hon är ju labbe ;-). När hon var igång var hon perfekt i hull på en lagom giva.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag tycker att färskfodret voh är bra 😉
Det bästa torrfodret enlig mig är standardts, det innehåller inga onödiga ingredienser så som majs, potatis och baljväxter och liknande utan är ett rent foder med få ingredienser i och är bra för känsliga hundar.
#10 Så ris är inte onödigt tycker du? :)
#11 Nej det tycker jag inte då det är det bästa i spannmåls väg man kan ge sin hund om den är känslig. Jag själv kan ej ge endast kött/färskfoder till min ena hund då det blir för högt med protein. Ris lugnar kroppen och magen jämfört med potatis, baljväxter och högt protein som istället triggar igång klådan på en känslig hund.
Men har man en hund som inte reagerar på tillexempel högt protein så är ju spannmålsfritt färskfoder att föredra eller barf.
#12 Ris är det sista jag skulle välja pga den höga halten arsenik som kan förekomma i ris. Ris innehåller ca 10 gånger mer arsenik än övriga spannmål. Arsenik ger cancer. Hundar dör oftast av cancer. Om man som hundägare tycker att hundens liv viktigt för en, så ger man inte ris varje dag. Människor rek att variera sin kost och inte äta ris för ofta. Man kan äta det, men inte varje dag som hundar gör med sitt torrfoder.
#13 Skulle de vara sådana höga halter arsenik att det skulle ge skador så skulle det aldrig säljas som foder, allt testas innan det går till försäljning vet du!
#14 Ris testas inte och vi har ingen aning om hur mycket arsenik som finns i just det ris vi köper. Det finns inte ens några gränsvärden för människor än (men håller på att utarbetas i EU och i USA).
Det senaste är enl Cosumers Report (4 februari 2015) att ris enligt de senaste testerna som forskarna gjort visar ännu högre värden av arsenik än de tester som gjordes 2012.
"We looked at data released by the Food and Drug Administration in 2013 on the inorganic arsenic content of 656 processed rice-containing products. We found that rice cereal and rice pasta can have much more inorganic arsenic—a carcinogen—than our 2012 data showed. According to the results of our new tests, one serving of either could put kids over the maximum amount of rice we recommend they should have in a week. Rice cakes supply close to a child's weekly limit in one serving. Rice drinks can also be high in arsenic, and children younger than 5 shouldn’t drink them instead of milk"
http://consumerreports.org/cro/magazine/2015/01/how-much-arsenic-is-in-your-rice/index.htm
Svenska livsmedelsverket skriver att barn under 6 år ej ska dricka risdrycker och övrigt ris inte ätas jämt utan varieras med annat.
Brittiska och indiska forskare rapporterade 2013 om att människor som åt ris med hög arsenik hade skrämmande höga nivåer av DNA-förändringar i urinen. Cancer i urinblåsan är en av de vanligaste cancrarna man kan få av arsenik.
…"this study raises considerable concerns over the threat to human health."
http://www.nature.com/srep/2013/130722/srep02195/full/srep02195.html
#14 Väldigt naivt av dig att tro det.
Tror du att de importerade råhudsbenen eller de importerade animaliska biprodukterna har testats? Knappast.
I övrigt så tycker jag att du ska satsa på färskfoder. Jag skulle aldrig ge något annat till min hund.
Min hund väger 19 kg och äter för ca 300 kr i månaden, Vom og hundemat.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund