Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 15250 ggr
Lizelda
1

Sjuka priser?

Jag brukar inte engagera mig i hur mycket olika raser kostar och brukar inte bry mig särskilt mycket. Men ibland får jag ju höra av uppfödare vad de tar för sina raser och även ibland av köpare och en del är ju helt sjuka priser! Vi tar 12 000 för våra som är en hyfsat ovanlig ras och tror att de andra uppfödarna i rasen tar ungefär samma. Det jag såg senast som faktiskt fick mig att skriva det här inlägget var en person som skrivit i tråden om vad man betalat för sin hund och skrev att hen köpt en mops för 18 000. Låt mig bara förtydliga att jag inte försöker hänga ut någon, absolut inte! Vet att det finns flera andra raser som också kostar ofantliga summor men trodde bara det var ovanliga raser och raser där man oftast bara får en eller två valpar i varje kull. Är det vanligt med så höga priser?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Saffran0Spice
10

Tror det beror mycket på populariteten bland raserna också - på blocket kan du idag hitta bostonterrier valpar för 23 000 medans det finns borzoier för 14 000

Själv finner jag det intressant hur kilopriset kan beräknas på ex de två jag nämnde nu XD

russin
4

Frallor och engelsk bulldogg ligger på mellan 20-25000 kr numera……helt vansinnigt med tanke på alla problem. men det kanske är därför dom är så dyra….

Lizelda
1

Precis! Har mycket mer förståelse för om man tar 23 000 för en stor hund men en liten plutt? 23 000 över huvud taget är för mycket men ändå. Och förstår inte hur de kan ta så mycket för de populära hundarna, det finns ju jättemånga av dem!

Åsa S
2

Mina föräldrar köpte en engelsk springer spaniel från en mycket välrenommerad kennel som kostade bra mycket mer än 12000kr men då var han testad för hur intresserad han var av jakt (han skulle användas till jakt), +föräldrarna hade presterat bra vid utställningar och dyl.. Mina föräldrar har dock fått tillbaka en hel del pengar han fick något problem med prostatan och kan inte användas i avel (vilket mina föräldrar inte tänkt använda honom till). Det var kennelägaren själv som erbjöd dem pengarna tillbaka för hon sa hon sålde en valp som även var värdefull som avelshanne när den delen av hunden inte funkade så sa hon att de skulle ha pengar tillbaka oavsett om de tänkt avla på honom eller ej.

Lizelda
5

#4 Vi föder upp welshar och många använder champions till sina hundar men de kostar inte en förmögenhet för det.

VampireGirlElvira
1

Jag såg någonting på Blocket som kostade uppemot 28.000:-. Hutlöst pris på en hund. Jag minns tyvärr inte vad det var för ras på den. Plus att det var för några dagar sedan som jag hittade den. Jag vill ju inte heller hänga ut någon, men det var alldeles för mycket tycker jag.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
1

Okej. Nu hade jag fel. O_o Det fanns en till som var på ca. 40.000:- Liiiiiiite mycket för en hund. O_o X(

Saffran0Spice
7

#7 ehm ok… Står det något om att den hunden typ skiter guld eller något? -.-'

[Tilde]
1

#7 Snacka om att de endast föder upp för pengarna då… o.O

-Aida-
0

finns väl ingen sitter på 40 000 för en hund. oO

ChristineF
5

#3 Fast små hundar lever längre och är billigare i drift med foder m.m. så jag kan förstå att de är dyrare än stora raser i vissa fall. 🙂

Men jag håller med om att  priserna är sjuka på en del raser. Jag tror mycket beror på efterfrågan och mode. För ett antal år sedan blev Chihuahuor väldigt populära (tyvärr!) och priser på 20 000 kr var inte ovanligt. De seriösa kennlarna var mer intresserade av köparen än pengarna, men det var många nya som började avla. Nu när alla bimbos tröttnat på rasen så är priserna nere på 12.000-15.000 kr.

Wellcraft
4

Vet att duktiga jakthundar samt lovande tjänstehundar kan säljas för över 20.000 och uppåt, men då ligger det antagligen en hel del arbete bakom - både träning, avel & praktiskt arbete.

En ras jag är intresserad av i framtiden (eller ja, min pojkvän är ;) ) ligger på 20.000, lite för högt. Rasen är väl populär antar jag, men jag tycker ändå inte det är ok.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Isvind
0

De som benämns som mopsar & frallor utan stamtavlor kostar ju 10-13000 (jag har till och med sett för över 14…) så om man ska se det ur det perspektivet är det ju inte konstigt att de från seriösa uppfödare med reggade kullar kostar lite mer.

Grace2009
1

#7 Är det den där jättegranna jakthunden du tänker på? Jag tycker inte det är fel att ta mycket för en hund som är värd det.

Thaisilk
3

#3  En liten hund tar mindre plats och är lättare att ta med sig än en stor hund, den äter mindre, behöver mindre motion och framför allt så blir den oftast betydligt äldre - de blir helt klart mycket billigare att ha i längden. Dessutom får småhundstikar oftast inte mer än en tredjedel så många valpar som en stor hund.

#5 Vad menar du med  "welshar"? Welsh terrier eller welsh springer spaniel? Welsh terrier är det knappast någon efterfrågan alls på, lite mer efterfrågan på spanielwelshen.

Mops- och frallavalpar kostar vanligen kring 18.000-20.000 hos en seriös uppfödare med erfarenhet av rasen.  Priset varierar lite pga kön och färg. De dyrare valparna säljs av lycksökare och skojare som oftast bara har pengaintresse.

De verkligt dyra valparna är numera vissa blandraser, olika pudelblandningar, som sedan kallas labradoodle, cockerpoo, maltipoo och andra hittepånamn  Kunskapen om genetik och pälsvård bland dessa lycksökande uppfödare av pooar och doodlar är oftast lika med noll - men okunniga köpare betalar glatt 25.000 för en "allergivänlig" valp.

(Pälsarna på flertalet av dessa pudelblandningar hör f.ö. enligt hundfrissor till de mest tovbildande och svårskötta som finns. Det blir sällan köparna upplysta om.  En storpudel i full utställningspäls är vanligen betydligt lättare att sköta enligt de som har erfarenhet av både renrasiga pudlar och poo-/doodleblandningar.)

panini
0

Jag fick upp intresset för Boston Terrier men när jag såg att dom flesta tar 23.000 för sina så tappade jag intresset lite :P

[Nalle-]
3

Jag såg en kull med "renrasiga australian labdradoodles" som såldes för närmare 30.000, det är ju hutlöst. 

Men som andra skrivit beror ju priserna dels på tillgång och efterfrågan, men också på vad alla andra tar för sina kullar. Priserna kan ju dessutom gå lite upp och ner, har för mig att chihuahuor var svindyra för några år sedan men nu ser inte priserna ut att vara lika höga.

Heart
2

Tragiskt att de ska ha så mycket för sina hundar, det känns inte riktigt seriöst. Håller med dig #9 i din kommentar, det verkar som om det bara handlar om pengar. 

Det här bidrar ju bara till att den oseriösa handeln existerar och fortsätter att existera med följd att djur far illa i hanteringen/uppfödningen/smugglingen. Det finns människor som inte vill betala så mycket och som därför köper en hund som kommer från oseriösa säljare där de får köpa sin hund till ett lägre pris och på det viset så kan de oseriösa fortsätta med sin handel av djur eftersom det finns en efterfrågan.

Grace2009
2

#18 Dock finns en risk att låga priser på hundar medför en slit-och-släng-mentalitet. Det är en balansgång.

[Forest]
0

Att folk köper sina hundar för över 20 000 kr är upp till var o än, vi hade funderingar på att ta hem en då med alla kostnader skulle slutpriset hamna på ca 19 000 kr. Det tycker inte jag var farligt då med tanken ta hem nya gener om den skulle passat till avel. Men så vart inte det vi fick våran foderhund och sen har den planen lagts åt sidan några år framåt. Att vissa raser kostar mer som Bostonterrier det kan jag förstå dom är inte så jätte vanliga, mops för det priset som ts skrev vet jag flera som köpt sina för då från bra uppfödare som verkligen tänker på hälsan och sen får fram trevliga individer. Dom får väl ofta små kullar och priset höjs pga detta med.

Rafflan
2

Små hundar föder oftast mindre kullar och större hundar större kullar
Tex en mops med 4 ungar, 4 x 18.000 = 72.000 kr
Tex en springer spaniel med 10 ungar, 10 x 12.000= 120.000 kr

Sedan finns det såklart undantag! men normalt föder små raser färre ungar/kull :)
Chihuahua är det helt normalt att få 1-2 ungar liksom :)

Em_
0

#2 De får väl lägga på för kejsarsnitten :/

#3 Storlek och kullstorlek hänger ihop. Små hundar får färre valpar, så det blir som du skrev i #0.

reverse
10

Om folk är villiga att betala 25000 för dina valpar - good for you, säger jag! Är så himla ¤farligt¤ att ta betalt i Sverige, såvida det inte handlar om värdepapper och teknik, men surrogatmödraskap, äggdonation osv ska vara altruistiskt och helst inte involvera pengar alls - herregud, någon skulle ju kunna TJÄNA på det! 😮

Finns det en risk att ¤något¤ utnyttjas om man kan tjäna pengar på det - ja. (Några mil från oss bor en dam med två border collie-blandningar som aldrig gjort något hälsotest i sina liv och mest rumlar runt på tomten.  När damen vill åka på solresor till Afrika tar hon en kull på tiken och säljer valparna för mer än de är värda ((typ 6000, även det är för mycket i mina ögon för de hundarna)).) **Betyder detta att den som lägger ner mycket tid, arbete, blod, svett, tårar etc INTE ska ta bra betalt - nej.
**

Det är synd att det ofta är dessa så kallade "design breeds" som cockerpoo som kan gå lös på stora summor. Önskvärt vore ju att de uppfödare som följer SKK och meriterar sina hundar, hälsotestar osv, vore de som kunde ta ut mest peng. Jag unnar seriösa uppfödare att faktiskt kunna tjäna något på sin vita verksamhet. Att jag sedan inte vill betala 20000 för en hund är en annan sak, men inte uppfödarens problem (om valparna blir sålda). Jag förstår inte tanken att det är ¤oseriöst¤ att ta betalt för en redig "produkt".  När vi sålde våra kattungar för en herrans massa år sedan, vanliga bondkatter, så tog vi 500 riksdaler per tussunge och ville man tinga sin katt, så skulle halva summan betalas direkt. 250 kronor. En intressent orkade bråka om det och menade att det var OSERIÖST.  Hur det kunde vara oseriöst av oss att göra det, medan det är en självklarhet att göra detsamma när det gäller en hundvalp eller renrasig kattunge kunde denna inte svara på. De fick se sig om efter en annan kattunge och det var givetvis inga problem att få våra ungar sålda, vi till och med sållade efter vad som verkade vara riktigt bra hem och har kontakt med köparna än idag.

Det är upp till köparen att avgöra om produkten är värd pengarna. Tycker köparen inte detta av den ena eller den andra anledningen, så kan köparen kolla någon annanstans. Min ena hund, dvärgpudeln, kostade 15000 kronor. Finns det andra dvärgpudlar som också är röda och söta för typ 10000? Ja, det har jag sett, men det spelar ju ingen roll, för jag skulle prompt ha efter de där föräldrarna.

//Lina

VampireGirlElvira
0

#14, jo det var den jag tänkte på. :) Liiiiiite väl mycket för en sån "jakthund" eller vad man nu kan kalla den för. :D

russin
6

#23 - självklart är det fri prissättning och det är uppfödare väl unnat att få tjäna en slant. Däremot tycker jag att folk är galna som faktiskt köper dom mest osunda raserna för dom mesta pengarna - det är helt knäppt 😟

Levijo
1

Rasen jag är intresserad av går ju från allt från 10.000 till 80.000 (Jag vet!!! Skulle inte välja en sådan), men i Sverige är det vanligaste mellan 15.000-25.000kr. 

Betalar folk det kommer de fortsätta kunna ta det priset, simple as that

Rafflan
0

#25 dem kostar så mycket pga att dem är osunda = mycket hälsokoller och ev snitt eller för dem är så små och får inte så många valpar/kull jämför med billigare större raser :)

Wellcraft
2

Kan ju tillägga att jag skulle lätt kunna lägga över 20.000 på en bra jakthund.
Att hitta en bra jakthund är svårt, tidskrävande & dyrt ( så det lär ändå slutar vid över 20.000).
Skaffar man sig en valp så kan det visa sig att den hunden inte alls dög att jaga med & då har man fött upp en kostsam valp i "onödan".
En färdig, injagad jakthund med bra meriter är värd pengar - med all förståelse.
Får man en sådan hund serverad färdig & klar på ett silverfat, ja då kan det gott kosta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lizelda
3

#28 Jo visst, man ska betala det hunden är värd! Men i mina ögon så är 20-25 000 för en liten valp, som i princip är värdelös, helt absurt. Jag betalar hellre mer för en äldre hund som inte bara är söt att titta på liksom.

Wellcraft
1

#29 Tycker som du. Skulle aldrig betala ett hutlöst pris för en valp.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Wilbur]
6

Jeees.. Visst man ska få tjäna en slant som uppfödare.. Men tycker att man främst ska föda upp hundar för att man vill bidra till en fortsatt hälsosam avel och inte för att "tjäna" pengar på det.. Om det nu är så slitigt att föda upp en kull att man tycker sig ha rätt att mjölka folk på pengar så föder man upp av fel anledning. Att ta en tusenlapp eller tre utöver den totala kostnaden för valpen är ok, men som sagt .. att mjölka för att man kan? Finns för mig ingen rimlig anledning att sälja en 8v valp för över 15.000kr. Argumentet "att man ska kunna betala för sin hund" håller inte där.

Rafflan
0

#31 fast om du läser mitt ex högre upp är det  dem som tar 12.000 kr/valp som tjänar mest
Tex en mops med 4 ungar, 4 x 18.000 = 72.000 kr
Tex en springer spaniel med 10 ungar, 10 x 12.000= 120.000 kr

Lizelda
3

#32 Jag är inte säker på att du, och väldigt många andra, faktiskt förstår att man tjänar inte ett skit på att föda upp hundar. Man går back hela tiden. Efter en valpkull har man mycket riktigt mer pengar än vanligt men man tjänar inte ett skit. Det används till foder, veterinärvård och allt sånt där, man har tur om det går jämnt ut!

Lizelda
2

#31 Jag känner rent spontant att om man lägger ut ofantliga mängder pengar på en 8 veckor gammal valp så blir det mindre pengar man kan lägga på hundens framtid.

Rafflan
2

#33 beror på hur man räknar, om man räknar in lånet av hanen, extra foder till tiken under dräktighet, valparnas foder, vaccinationer, osv då går man plus.
Räknar man in inköps priser på tiken, hälsokontrollerna på tiken, foder för tiken, försäkring för tiken osv ja då går man +/- 0, dock antar ju jag att uppfödare har hundarna för dem vill ha hundarna?
jag har köpt min hund för inköps pris, jag har hälsokollat honom för att veta att han är frisk, jag köper foder till honom, jag har honom försäkrad, osv, ska jag då ta en kull så att det ska täcka min utgifter som jag har för hunden? eller har uppfödare hundar för att föda upp och inte för att dem egentligen vill ha hundar?

[Forest]
0

26 vad är det för ras du är intresserad av? 

34 Att man köper en dyrare hund i inköp behöver dok inte betyda att man lägger ut mindre pengar under hundens liv på olika saker. Att planera och spara är viktigt för vissa medans andra inte behöver spara. 

Helt klart anser jag att en uppfödare gott kan tjäna på sina valpar ser inte fel alls i det dom skattar för sin inkomst som alla andra. Men ofta går dom inte i vinst så mycket det är mycket kostnader runt om och man får vara glad om man tjänar in en valp per kull, är man liten uppfödare som tar 2 kullar per år så kan man ju räkna ut vad det blir för "vinst" på valparna det rör sig om fjuttig vinst anser jag.

Levijo
0

#36 Det är American Bullyn som kostar så mycket

Lizelda
1

#35 Det beror inte alls på hur man räknar. Man måste räkna allt, annars spelar det ingen roll. Självklart så vill uppfödare ha sina hundar, det finns ingen (hoppas jag!) som har hundarna för att avla på, tjäna pengar och inget mer. Ditt påstående om att jag skulle mena att du behöver ta en valpkull för att täcka upp dina kostnader för din hund är så fel det kan bli. Hundar är en familjemedlem, precis som ens barn. Barn kostar en förmögenhet, det kommer man aldrig undan och hundar kostar också. Men det jag försöker få dig att förstå är att uppfödare "tjänar" inte på att föda upp. Man försörjer sig inte på det, man gör det för att man vill vara med och förbättra rasen och hjälpa andra människor att hitta sin one in a million hund.

Hildgrim
2

Inte kan det kosta runt 100 000 kr att ta en valpkull?

reverse
2

Sett en tidigare tråd om det. Kostnad för valpkull.

//Lina

Lizelda
0

#39 & #40 Läste lite kort och det som står stämmer. Det är dyrt… Alla får ju inte 10 valpar i varje kull men jag känner uppfödare som fått 14 st med en förstagångstik i en ras där snitt ligger på 5,5 i varje kull. Det är inget man förväntar sig och även om det lyckas gå ihop så är det väldigt, väldigt mycket pengar, både in och ut.

Rafflan
0

#40 mina icke avelshundar är också
HD/ED röntgen, Ögonlysning, Avmaskning/Vaccin

Bränsle till vetrinär - 1300? då bor man riktigt långt långt långt ut på landet..
Uppfödaren behåller en valp - 12000, dock om man inte behållt utan köpt en valp som hade man behövt betala 12.000 kr så det blir ju +/- 0…

Så om man räknar om det går uppfödaren + 15.800 på den kullen.

Jag säger inte att det är fel att gå +, blir bara sånt snack när man påstår att dem går +

Lizelda
1

#42 De flesta lite större uppfödare bor långt ut på landet för att kunna ha fler hundar och ha större yta för dem att springa. Betänk även att vissa valpar behöver ombesiktigas, flera gånger ibland. Det blir många resor. Det är självklart inget fel i att gå plus men man gör inte det.

HenkeBenk
0

Hundar är inga guldfiskar eller katter som du kan lämna hemma när du ska till jobbet!

Det är lite provocerande att folk sitter ojjar sig över att hundar är dyra. De är dyra men, det beror på att omkostnaderna är sjukt höga också. Säg att du har uppfödning som yrke och enda inkomstkälla.

Ska du ha ut 20.000 spänn i lön i månaden efter skatt (vilket är en rätt kass lön) och valparna kostar 14.000 styck så snackar vi runt 40 valpar per år lågt räknat. Det innebär att du ska ha runt 8 kullar per år - om du har TUR och snittar fem valpar per kull.

Sen kan du ju ta och fundera lite själv på hur din semester ser ut när du har massa hundar och valpar i din kennel. Det är också friheten att resa fritt och spontaniteten som försvinner när du har en Kennel.

Genast blir 14.000 en extremt låg kostnad för en valp. Det är därför du ska ta minst det dubbla gärna det tredubbla, vilket många har insett nu 2021.

Hur mycket är 30.000-40.000 för en hund egentligen som du har 10-15 år, det har du sparat ihop på ett halvår med en normal lön! Kom igen nu. Vi snackar 200-300:- månaden sett till hundens levnadslängd. Ditt gymkort är dyrare.

• Redigerat 2021-04-09 12:25 av HenkeBenk
Zadeira
2

#44 Fast motiveringen att man "inte kan reso bort" faller rätt platt när man tänker på att resa bort är ett personligt val, likaväl som att man väljer att ta valpar. Man vet liksom om vad det innebär, förhoppningsvis, innan man beslutar sig för ansvaret det innebär med valpkull.

hemul
0

Skrev detta igår i tråden "Vad kostade eran hund", men det hade ju passat bättre här.

Kortfattat hörde jag på Nordegren & Epstein på P1 att raser som cockerpoo kan kosta 80 000. Det är ju helt sjukt! Säger inget om att uppfödare vill gå runt, men 80 lakan?

Det här är sajten för alla oss som älskar hundar!Tanken med sajten är att försöka skapa en trevlig mötesplats för oss som har ett intresse för hundar. Här kan vi lära av varandra, dela med oss av våra erfarenheter, få råd och tips, visa vackra bilder och roliga filmer och diskutera allt som har med hundar att göra. Nybliven hundägare, lång erfarenhet inom hund eller bara intresserad av hundar. Liten hund eller stor hund. Renras eller blandras. Här är alla varmt välkomna!
  • Redigerat 2021-04-09 23:53 av hemul
HenkeBenk
0

#45: Semester är lagstadgat, så det är knappast "ett personligt val" att ta semester som du uttrycker det. Nu jämför vi med en anställning där man går till jobbet och därefter går hem (vilket de flesta gör) - inget annat.

Utgångspunkten var att "hundar är dyra".
Resultatet man får när man drar kalkylerna visar en helt annan siffra. Som uppfödare måste du ta i beräkning att det blir väldigt svårt att ta dina tre veckor semester och resa fritt. Sen att du jobbar alla helger på alla röda dagar är ju en ytterligare aspekt att ta in.

Som sagt, någonstans mellan 30-45 000 för en hund är en helt skälig siffra om du ser till mitt tidigare inlägg. Att man inte ska "tjäna pengar" på hundar är nonsens. Har du en yrkesverksamhet där uppfödning är din primära inkomstkälla (vilket det är) så ska du också ta betalt.

Ska hästuppfödare, bönder som föder upp kreatur, zooaffärer som säljer fiskar, fåglar och reptiler inte kunna tjäna pengar på sin verksamhet. Det är ju bara nonsens.

HenkeBenk
0

#46: Instämmer helt, 80 000 är att ta i med råge. Sen tror jag inte den siffran stämmer riktigt. Uppskattningsvis ligger nog priset för en cookerpoo någonstans runt 50-60 tusen. Det inte sagt att det finns uppfödare som tar 80.

Problematiken med den typen av uppfödning är ju dels "rasblandningen" i sig. Att du inte har en aning om vad du köper eftersom det varken finns genetisk/sjukdomshistorik (stamtavla) eller kontrollorganisation bakom (förutom Jordbruksverket, men de gör ju ingenting). Sen har du ingen aning vad får när du parar två olika raser med varandra, även om "du vet vad du gör" kan du aldrig vara säker.

Grundtanken bakom ett sådant val är ganska intressant. Varför ens köpa en cookerpoo när du kan köpa en SKK reggad pudel där du vet exakt vad du får och kan följa linjerna?

Jag instämmer helt att "det är för dyrt" för det man får. Nu ska jag inte dra alla cookerpoo-uppfödare över en kam men.. Vi snackar blandras. Två oreggade, omeriterade hundar som paras. Kan absolut vara grannens pudel som används här av enbart ekonomiska skäl.

I mina ögon är det inte försvarbart att man tar 80 000, oavsett blandras. Sen kan det absolut finnas en marknad för det, men.. det är ju en helt annan femma.

Zadeira
3

#47 Fast det jag reagerade mest på var att du benämer det som att alla har rätt att RESA. Det stämmer inte. Själva resandet är inte något man kan kräva bara för att man har semester. Har du kennel har du troligen inte kullar jämt och ständigt året om, det vet jag personligen ingen som har. Nån annan som vet hur vanligt det är att kennlar har kullar året om, ständigt, och inte får någon ledighet?

HenkeBenk
0

Har du kennel så styrs du till 100% av tikarna (om du bortser ifrån SKK:s regler för renrasiga hundar, djurskyddslagen och jordbruksverket). Det är ju inte så att du kan bestämma när en tik ska löpa. En tik löper 1-2 gånger per år. Missar du löpet så går potentiell inkomst av valparna förlorade.

Taket ligger på 5 kullar per tik och 2 kullar vid helfoder för SKK.
Jag känner ingen seriös uppfödare (som omfattas av SKK:s regler) som "hoppar över" ett löp för att det är semestertider. Visst, blandrashundar är ju en sak. Där är det vilda västern och du omfattas inte av samma hårda reglering och kan ta hur många valpar som helst per år utan något tak när det gäller antal kullar per tik.

När det gäller resor och hela tanken bakom "hundar är dyra" så jämför jag bara med hur det ser ur om vi generaliserar den normala svensken i det normala yrket. Utgår man ifrån en normal människa alltså "det som är normen" så reser man under semestern. Det är underbyggt av statistik från 2017 då svenskarna gjorde 11,7 miljoner semesterresor varav 60% var utlandsresor.

Vi snackar 8 veckor + 1 vecka (veckan då valparna lämnar) + 2 veckor innan (Jordbruksverkets lag kring transport av dräktig hund). Det innebär att spannet är nästan tre månader för en kull då du i princip är låst. Lycka till att planera in det i din semester.

Klart du har rätt att resa. Alla är fria människor och har rätt att göra det som står inom ramen för lagen (förutom de som är dömda till fängelse eller har reseförbud eller liknande), eller hur menar du?

Karmatarerskanise
8

Att vara uppfödare är en hobby och inget jobb.

Magrat
5

Jag har då aldrig stött på en uppfödare som har enbart hundarna som inkomstkälla, och hade jag gjort det skulle jag dra öronen åt mig.
Jag tycker inte det är rimligt att betala hur mycket som helst för en hund.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Draken
3

#44: Här måste jag hålla med #51, jag tycker det är helt vansinnig att beteckna en hund som ett jobb eller inkomstkälla. Hundar är familjemedlemmar, åtminstone i min värld.

Jag visst, det är dyrt att ha kennel, det har jag full förståelse för, men man kan inte på fullast allvar tycka att man skall ha hunden som "ett jobb" eller "en inkomstkälla" där drar jag gränsen.
Det är väl som med allt annat man har för sig, skall man hålla på, då får man finna sig i att det kostar. Har man inte råd, då låter man bli. Det är min filosofi.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis