Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1740 ggr
[Tilde]
0

Spyr galla

Simba kräks ibland, inte ofta men det har hänt förut också och då endast galla (gult, bubbligt). Googlade lite på det och läste att det kan vara så när hunden har tom mage. Vi matar honom endast en gång om dagen… borde vi dela upp det i två omgångar istället? Gör det någon skillnad?

Saffran0Spice
0

Min gör samma sak och han får två gånger om dagen - En vette sa en gång att hunden bara behöver rensa ut lite överflödig galla som finns i magsäcken om magen är tom =)

[Tilde]
0

#1 Jaha! Tack för ditt svar, så blir jag lite lugnare 🙂 Han är ju hur pigg som helst i övrigt.

ChristineF
3

Ge mellanmål och/eller dela upp fodret. Det är inte bra om magen är tom och hunden spyr. Kan bli värre och hunden får magkatarr. Blodsockerfall kan också vara farligt. Det är bra att han är pigg, men det kan ju ändra sig.
Min tik fick lättare magkatarr. Hon mådde illa och ville inte äta=spydde galla. Var tvungen att tvinga i henne. Det blev en ond cirkel. Var nära på att söka veterinär, men provade gå över helt till färskfoder (VoH) och vips så var hon en frisk matglad hund! Hon känns även tåligare, det kan gå längre mellan måltiderna och hon kan äta godis utan att må dåligt=roligare träning. Så härligt att se henne må bra! :)

[Tilde]
0

#3 Ger nyttigt godis (t.ex. torkat hjärta) ibland… Men ska nog se om det blir bättre av att dela upp maten i två omgångar. Vi barfar redan hunden så han är riktigt matglad till skillnad från när han fick torrfoder hos förra ägaren… 🙂

ChristineF
0

#4 Okej, härligt! Då skulle jag dela upp maten så blir det nog bättre, är kanske som med människor att vissa förbränner fortare och behöver äta oftare. 🙂

[Nalle-]
0

Min hund kan spy om han inte äter två gånger om dagen, så jag hade absolut testat att ge i två omgångar.

[Tilde]
1

#5 Ska testa det! :)

#6 Yes, det ska vi börja med och hoppas på att det blir bättre 👍