Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3625 ggr
LinaLj
0

Hund abstinens

Jag hade fram till för ett halvår sedan en daghund, grannen behövde hjälp och jag jobbade ju hemma så det passade så bra. Det gav mig lite fastare tider dessutom och så är det ju underbart att ha hund i huset. Men så började jag åka in till kontoret 2 dagar i veckan och då funkade det inte med hunden.

Visst var det tomt men jag har inte tänkt så mycket på det. Nu har jag en hund på lån över helgen och jag inser hur mycket jag saknar hund och vilken skillnad det är med en hund i huset. Jag tror inte Tårtan får åka hem på söndag….

Så nu har jag kommit fram till att jag helt enkelt måste skaffa en hund om jag inte ska stjäla grannens. Men då gäller det ju att planera lite.

Till hösten ska jag läsa så då passar det definitivt inte att skaffa hund då jag kommer vara borta minst 10 h om dagen. Men till nästa vår så ska jag börja jobba på kontoret igen ca 3-4 dagar i veckan men då kan jag ta med mig hunden. Vi har redan två jyckar på kontoret så då kan man passa på med lite social träning. Resten av dagarna arbetar jag hemifrån.

Sedan till hundras, det är riktigt jobbigt… Jag skulle vilja ha en hund jag kan jobba med. Har funderat på spår eller lydnad, gärna mixat med lite agility bara för att det är roligt. Vill gärna ha en större hund, inte enorm, men runt 80 cm mankhöjd kanske. Inte så mycket jakt i sig  och ingen ren vallhund då jag inte har något den kan få valla. Helst inte långhårig eller som får problem med kvistar och bös som trasslar in sig i pälsen då skogen kommer bli ett vanligt tillhåll. 

Drömmen är nog schäfer, är uppväxt med dem och de är så underbara hundar. Men är lite orolig över att hitta "rätt" uppfödare. 

Även riesenschnauzer är intressant, har inte träffat en stor schnauzer men min daghund var en dvärgschnauzer och jag älskade lynnet så det vore kanske något…

Sedan är jag ju väldigt svag för terrier raserna och har tittat lite på Airedalterriern, vi hade en när jag var liten och han var en enormt skön hund med mycket personlighet. 

Fy vad svårt det här är…

VildaVittra
2

80 cm mankhöjd är enorma hundar, Leonbergerhanar har det måttet.

Skulle jag skaffa schäfer igen, så kommer jag att importera från Polen, de hade galet fina hundar med sunda kroppar där. 

Har du funderat i banorna om någon typ av kamphundsras?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
0

#1 Jag har funderat lite på amstaff, det är en sådan blandning som ligger bredvid mig just nu. Helt underbar och snäll som få men de är lite för "på" eller hur jag ska säga.  I övrigt har jag inte så stor erfarenhet av den typen av hundar.

VildaVittra
2

#2 De är mycket lugnare när de "bara" är med matte, än vad de är när de ska fjäska för alla deras nya bästa vänner. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en flatcoated retriever. Dom är bra på spår och även på agility. Relativt stor men inte gigantisk. Min Zero väger ca 35 kg. Superglad, aktiv som bara den och villig att lära. Lite kort minne ibland och inte alltid den smartaste men underbar. Lite långhårig men lätt pälsvård.

LinaLj
0

#4 Vilken vacker hund… Jag har dock fått för mig att det är ganska mycket jakt i dem, men det kanske är jag som fått det om bakfoten?

[JeanetteK]
1

#5 Tack! Dom går att ha i jakt, men är lite tunga för det. Dom används mer i spår och sök. Jag har egentligen bara erfarenhet av min egen hund - han blir 6 år snart. Vi bor på en gård med frigående höns och ankor på gården och kaniner och hjortar på åkrarna och han bryr sig inte nämnvärt om dom. Självklart fick vi lägga tid på att lära honom när han var ung. Men någon utpräglad jaktras tror jag inte det är.

LinaLj
0

#6 Där ser man, då kanske man får lägga till en ras till på listan att titta närmre på…

[JeanetteK]
0

🙂👍

Wellcraft
1

Som någon redan påpekat 80 cm i mank är verkligen enorma hundar.
Hur ofta & hur mycket vill du jobba? Några önskvärda egenskaper?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaLj
0

#9 Tja en 5 dagar i veckan är det jag är van vid att jobba, men skulle nog kunna lägga in en extra dag också. Sammanlagt arbete 1-2 timmar per dag, lite beroende på hur dagen ser ut i övrigt. 

Egenskaper, tja arbetsvillig, lugn, inte för mycket jakt, social mot andra människor och djur men inte överdrivet, det är nog de egenskaper som står överst. Många av dem är ju sådana som jag anser att man som ägare har stort inflytande över, även om rasen naturligtvis spelar roll.

Wellcraft
0

Kanske du ska spana in jaktgolden retriever? Kvicka, intelligenta och roliga hundar men med alla tassar på jorden, stor skillnad mellan dem och vanlig utställningsgolden.
Dock har de ju lite päls, men de är inte direkt några pälsmonster som drar med sig halva urskogen in i farstun.

Annars skulle jag vilja tipsa om chodsky pes, känner en som har en sådan. För mig är det verkligen en perfekt drömras, påminner lite om schäfer i utseendet. Finns inga kennlar i Sverige men man kan importera från bla tyskland och det är inte så krångligt som det låter - men verkligen värt det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaLj
0

#11 Golden är inte jätte intressant för min del

chodsky pes såg väldigt intressant ut men man blir ju väldigt begränsad iom att de inte får godkänd stamtavla. Annars var de underbart vackra och verkar ha det jag letar efter.

Levijo
0

Flatten är ju väldigt sjuk tyvärr. Om jag inte minns fel är det vanligare att de dör i cancer än något annat. 

Jag skulle kolla på Bouvier, någon belgare, riesenschnauzer, Hovawart, vit herdehund och rysk svart terrier :)

Wellcraft
1

#12 Klart den får godkänd stamtavla om du köper ifrån en kennel. Det är en ras som är erkänd av SKK och räknas som brukshund i Sverige.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaLj
0

#13 Det låter inte bra, jag får titta noga på det.

Ja riesenscnauzer är en väldigt intressant ras och även vit herdehund (de är ju fantastiskt vackra dessutom). De andra har jag mindre koll på så de får jag läsa på om. Tack för tipsen :)

#14 Men på rasklubbens hemsida står det:

"Det finns uppfödare i t.ex. Tyskland, men eftersom rasen ännu inte är godkänd av den internationella hundorganisationen FCI och inte heller av den tyska kennelklubben har dessa hundar inte en stamtavla som är godkänd av Svenska kennelklubben. Det innebär att du inte kan vara med på utställningar och vissa tävlingar. "

Wellcraft
1

#15 Ursäkta att jag inte kollade upp fakta ordentligt.
Tycker det låter otroligt luddigt då SKK har med chodskyn på sin hemsida och även räknar den som en ras & som brukshund.
Men det bör ju gå att importera hund från ett land som erkänt chodskyn? 

Ja, i vilket fall. Om chodksyn räknas bort kan någon annan av bruksraserna passa.
Det man bör tänka på är att ex. hovawarten är rena, skära vakthundar - och detta säger jag med erfarenhet. Upplever heller inte att hovans retningströskel är speciellt hög i vissa situationer.
De är inte alls lika pang på som en schäfer utan jobbar oftast lugnare & metodiskt - men väldigt effektivt. Tänker gärna mycket själva & kan vara lite självständiga.
Är väldigt speciella och kräver verkligen rätt fostran. Min lärare föder upp hovawarts och dem är underbara - så i rätt händer är det en perfekt hund.

En vit herdehund skulle säkerligen passa dig annars.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaLj
0

#16 Ingen fara 🙂. Det är inte ens säkert att jag vill tävla, men jag vill nog ha möjligheten till det om hunden och jag tycker det är kul.

Frida B
0

Chodskyn är visst en ras här i Sverige, de har väl inte uppdaterat deras hemsida bara. Det är en väldigt, väldigt ny ras här :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
0

#18 Tänkte också lite åt det hållet då det kändes väldigt skumt. Går man in på SKK's hemsida så kan man ju läsa om denne som en erkänd skk ras.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
0

#19 ja det var ju dock endast ett år sedan den blev erkänd här så. Däremot har rasantalet ökat oerhört, 2014 reggades 20 st chodsky pes istället för 9 (har jag för mig) 2013! Ibland är det bra att prenumerera på brukshunden (y)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JeanetteK]
0

#13 Den uppfattningen har inte jag.

Wellcraft
0

#20 Men då är det mycket möjligt att det är så. Min kära vän som importerade en hävdade nämligen att det var en erkänd ras  i Sverige och det kändes hemskt konstigt att hon som är så kunnig skulle ha fel om det.
Kanske även jag själv ska börja prenumerera på brukshunden :)
Kul att rasen ökar i popularitet, enligt min vän så dröjer det inte länge innan det kommer startas chodky kennlar här i Sverige.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

RosaMoln
0

Har du kollat något på spaniel eller setter? :) Det finns jakt i dem men dem ska jobba nära sina människor och är väldigt glada hundar. Gillar att hänga med på det mesta. Dem är ju iofs lite mindre, går till knät ungefär beroende på vilken av alla raser man väljer, men väldigt trevliga!

Cahira
0

Jag tror absolut airedale eller schnauzer kan vara nåt! Du kan ju jobba med dom och tävla om du känner för det men behöver inte känna pressen och tvånget att göra det av att ha en hund som kräver mer än du kanske känner att du klarar just nu? Lättare att avancera en medium hund än att trappa ned en högaktiv hund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.