Sur gubbjävel
Min mops AVGUDAR vår andra hund, en Grand Danoishane. Men nu på senaste tiden har han blivit skit-tjurig, otrevlig och "omogen" (haha helt fel ord att använda om en hund, men skitsamma) mot henne.
Hon älskar också att sova nära honom. Men nu när han har blivit såhär tjurig och gubbig så får hon knappt gå förbi honom när han ligger och vilar, ännu mindre lägga sig och sova med honom. Det bästa är att ingen av dem kan läsa kroppspråk, så hon lyssnar inte när han morrar och säger ifrån, och han är inte tillräckligt tydlig. Jag kan inte ens gå på toa ibland eller duscha utan att separera dem.
Kul va?😕
Hur gamla är dom?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
låter som om han tycker hon är lite för ''på'' och säger ifrån, skulle nog lära mopsen att låta honom vara ifred lite mera =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Haha jorå, jag vet :P Men det är bara så jäääkla jobbigt för hon verkligen älskar att bara ligga bredvid honom och vila, hon rör honom inte ens :P Men han har blivit hårdare mot henne när hon blivit äldre (hon är 10 månader nu). Men önskar att han bara kunde tycka det är mysigt också, för det börjar bli lite jobbigt att behöva springa och vakta på dem och lyfta bort henne stup i kvarten. Hon är en väldigt kelglad hund lixom :P
Jag funderar på om tiken kan ha gjort mopsen illa när de sovit tillsammans, av misstag..? Det skulle kunna förklara mopsens ändrade beteende. Jag har en dvärgpudel som har varit bästis med en galgovalp, men när hon blev större var hon lite klumpig vid ett tillfälle och efter det vill han inte ha henne på samma sovplats :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#4 Du har nog missuppfattat vad jag skrivit, eller så har jag skrivit konstigt :)
Min Grand Danois-hane är den som är en tjurig gubbe, mopstiken vill gosa och vara nära honom :P
Men om hon kommer nära utan att du lyfter bort henne biter han då eller vad gör han?
Codeavalone.blogg.se
Om en hund ändrar beteende, så är det ofta läge att kolla upp den hos veterinär. Hanhunden kan ha ont någonstans ?
Hundar blir inte aggresiva mot sin kompis om inte nåt är fel….han har ju varit snäll mot henne innan! Säkert har han ont nånstans!
Han biter inte, han blir nöjd när hon lyfts bort. :)
Njae, han har mest blivit "hårdare" mot henne ju äldre hon blivit
Men alltså vart tycker ni att jag skriver att han blivit "aggressiv"??
Jag funderar på ålderskillnaden på dem?
När min hund var valp var våran gamla hund hur glad som helst men ju äldre hon blev ju surare blev han. De hade oxå båda svårt med hundspråket då alla hundar i min omgivning har det så hon har aldrig riktigt lärt sig det.
Men jag steg in och hjälpte till, jag hade mer strikta regler på min hund så att gammelmannen slapp säga till eller flytta på sig osv. Sen efter ett tag lärde hon sig att när matte säger till så ska jag lämna gammelgubben ifred trots att hon älskade honom.
Du får helt enkelt sätta tydligare regler för mopsen, hon måste förstå att ge honom space, för ger hon honom det kan de nog i framtiden sova tillsammans igen. Han tycker nog bara att hon är jobbig just nu.
Tänk dig själv att få en lillasyster när du själv är lite äldre som avgudar dig och är på dig 24h om dygnet, man blir lite less tillslut, men lämnar hon dig ifred lite så kan du ge mer kärlek så du inte blir så less. :)
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
#11 Precis så gör jag. När hon blir för på så säger jag åt henne att gå därifrån, så gör hon det :)
Ville bara klaga lite när hon VÄGRADE lämna honom ifred, trots att jag lyfte iväg henne, tills jag tvångsgosade med henne så hon somnade i soffan haha
#12 ja hundar är lite roliga ibland, men det skall nog gå bra mellan dem skall du se, så länge han inte blir aggressiv så skulle inte jag vara orolig. Hundar skall få säga ifrån, på hundars vis, men det skall inte bli aggressivt liksom om du förstår hur jag menar. Min hund är extremt på med alla hennes hundkompisar och har en hundkompis som är mer på än henne själv, och där kan de ibland låta som att de ska döda varandra men de "säger" vad de tycker och ingen gör nått mer, de har aldrig sagt till så hårt att den andre fått ont eller liknande liksom. Man får lite lita på dem, men förståss ha koll.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Är absolut inte rädd att något ska gå fel, det enda jobbiga är väl att jag önskar att man kunde borsta tänderna utan att stå och anstränga sig för att höra om han börjar morra eller inte. Eller att slippa separera dem, men det är ju inte så jobbigt egentligen :P
Jag tror att han inte vågar säga till henne på skarpen heller, eftersom han är mycket väl medveten om deras storleksskillnad - han vill inte skada henne. Så morrningarna blir mest lixom tomma hot. Och en dag så är de ju inte de längre tyvärr.
Vi har en hund som inte vill ha andra kompisar nära sig när hon sover, ändå så sover gärna Milli nära henne. Donna som är "sur" biter inte utan morrar lite detta gör att Milli inte lägger sig PÅ henne men mycket nära. Varför hon är sån här tror jag är att hon som valp vart opererad och skyddar sig hon har inte ont. Donna "surtant" kan annars gå o lägga sig nära dom andra.