Bok av Barbro Börjesson
Jag läste Börjessons bok "Barbros bästa råd till hundägare" igår. Bara för att jämföra med vad de andra instruktörerna/hundpsykologerna säger. Hon har en del bra filosofi. Men jag opponerar mig mot att vara arg på rösten, och att kasta saker som kopplet, en påse med tomma petflaskor och burkar i och halskedjor, efter hunden när den är olydig. Sen säger hon något jag tycker är bra det är att man måste tillåta att hunden gör fel, så att man kan visa den vad som är rätt. Ja, hur ska man annars kunna "tala om" vad den inte får göra.
Alla hundar "testar" när de blir äldre och mognare, då gälller det att inte låta dem göra som de vill. Hon säger också att det man inte vill att den vuxna hunden ska göra, ska inte heller valpen få göra.
Hennes filosofi överensstämmer med alla andras, som sagt. Men hon har metoder som jag inte alls tar till mig. Men det var "nyttigt" att läsa hennes bok.
Jag tycker att det är bra att kasta tex en plåtburk med stenar i bakom hunden för att få den och avbryta ett beteende.

Hera: Ja, det kanske passar en del hundar. Så jag säger inget om att du väljer metoden. Själv använder jag rösten och säger "appappapp" i ett visst tonläge. De avbryter vad de håller på med. Här är det det, som fungerar.
Alla har sitt sätt och inget är fel, men sedan får man välja ut vilket som passar ens egen personlighet och hunden/arna man har.

Vissa hundar blir väldigt rädda för grusflaskor od. Gick en kurs där många hade såna, själv vägrade jag. jag vill att Vidar ska kunna lyssna till MIG, inte ett föremål.
En ung goldentik på kursen var alldeles uppstressad. Hennes ägare körde mycket med flaska, i alla lägen hon var "olydig". Varje kurstillfälle fick hon stress-spjunk och drog från dem (de envisades även med att ha henne lös, fast det var en aning för svårt för henne) och toksprang i cirklar till hon avstressat klart.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Är absolut inget fan av B. Börjesson.
Jag förstår inte vitsen med att man ska tillåta hunden att göra fel för att man ska kunna visa den hur den ska göra rätt!???
Då har Du ju medvetet visar att det är ok att göra fel. Hunden blir ju jätteförvirrad om den först tillåts göra en sak som är fel och sen nästa ska man korrigera den för det.
Nä, bättre att visa att visa grejer är fel och det talar man om omedelbart det är på gång att utföras.

Jag menade förståss att valpen ska få undersöka händerna som valpar gör med munnen. Och då det blir fel och den bits hårt så visar man att det inte är ok. Då har man tillåtit ett beteénde, men stoppat när det gått för långt. Alltså har man tillåtit hunden att göra fel och sedan visat vad som är rätt. Tror hon menade så också. Annars har jag misstolkat henne.
Annars håller jag abselut med dig Zebben, om att man ska korrigera ett felbeteénde med en gång.

Jo, men då har ju hunden inte gjort fel om man tillåter den att bita i händerna. Då har man ju bara lärt den vart gränserna går.
Så B.B utrycker sig i så fall konstigt. Men återigen, jag är inte direkt imponerad av henne.