Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3176 ggr
[Teddies matte]
5

Frågor om fryst torrfoder och färskfoder

Någon som har erfarenheter av att frysa torrfoder för kvalster allergisk hund? Har det fungerat?

Och ni som kör med färskfoder, vad blir det att kosta i månaden? (Skriv gärna ut märke)

Fridaaaa
0

Nordic SP+ 15 kg 295 kr, räcker ca 5 månader om hon bara äter det, men får mush med så runt 6 månader. Så ca 100 kr/månad för Roxy.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
0

För min lagotto blir det nästan exakt 300 kr i månaden, VoH blandade sorter.
Men han äter lite mer än genomsnittsgotton då han lätt tappar vikt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Haztparken
0

Mina äter Klass färskfoder. Har två storpudlar varav dom båda delar på en 500g korv om dagen (vilket egentligen är väldigt lite för en storpudel men dom ligger bra i hull). En låda kostar 240kr för 20st 500g korvar. Så om man räknar 30 dagar/en månad blir kostnaden 360kr :)

russin
0

Enda fördelen med att frysa torrfoder är att det inte bildas nya kvalster - dom som redan fanns, finns alltså kvar även efter frysning.

Blir ingen större skillnad i pris mellan ett högklasstorrfoder och färskfoder - lite beroende på sort då givetvis🙂

[Teddies matte]
0

Snart får jag nog lov att testa färskfoder, så synd bara att det knappt går att få tag på, Mush finns men det verkar ju vara mycket dyrare än vanligt färskfoder, VoH finns möjligen att få tag på från någon enstaka privat återförsäljare. Men det borde alltså inte bli dyrare med färskfoder än torrfoder? (Det han äter nu kostar 70€/12 kg)

Fridaaaa
0

#5 Kolla återförsäljare runt om, jag köper inte i butik utan "privat" återförsäljare för nordic.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridarebecka
0

http://www.vomoghundemat.se/ kan du räkna ut hur mycket din hund behöver per dag utifrån dens vikt :) Varje 500 gramskorv kostar ca 22-25 kr(hos oss iaf) och dom större korvarna är lite billigare i kilopris 🙂 din hund ska enligt hemsidan äta 300 gr per dag 🙂

Om vi säger att korvarna kostar 25 st, då är 3 av 5 (300 gr av 500 gr) 15 kr. Alltså 15 kr per dag, det blir ca 450 i månaden 🙂

Edit: Vet inte vart jag läste att din hund vägde 15 kg men det var iaf 15 kg jag räknade på 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Linnea
0

Våra äter Nordic spannmålsfritt plus lite kyckling från Emmzo (kan köpas via Nordic också). Har inte koll på exakt kostnad men ca 500 per månad. Har en golden (25 kg) och en beagle (14 kg).

Skynda långsamt så går det fortare.

[Teddies matte]
0

Ni som kör VoH, vilken variant föredrar ni? Själv tror jag jag skulle behöva använda Taste Kylling eller kanske med lax på min isåfall, erfarenheter av dessa?

Wellcraft
0

Kör på alla. Mest kyckling och active, funkar görbra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Teddies matte]
0

Fungerar Active även på hundar som inte är väldigt högenergiska, egentligen borde han kanske få Active med lax, med tanke på huden hans, men det verkar ju vara utformat för ex. jakthundar. 

Taste Storfe (exklusiv) kunde också vara intressant, men då igen behöver han ju inte gå upp i vikt.

[Teddies matte]
1

Fast nu när jag går igenom papprena hans ännu en gång lade jag märke till att det inte är den typ av kvalster som finns i fodren som han är känslig för, så då lär det ju knappast hjälpa med färskfoder heller.

Wellcraft
0

Ja på min hund i vilket fall. Han får active även nu under vintern då vi inte har särskilt mycket för oss. Märker inte skillnad i hull eller något annat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
0

#12 - kvalster finns överallt och färsk mat kan hjälpa - även om det inte går att ge några garantier. Eftersom färsk mat inte är steril, så hjälper det immunförsvaret - så absolut tycker jag det är värt att prova för er 🙂

[Teddies matte]
0

#12 Men han är inte allergisk mot förrådskvalster, utan husdammskvalster (sängkvalster).

Linnea
0

#15 Kvalster är nog relativt lika så om man minskar på mängden av andra kvalster så kan det ändå hjälpa.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Teddies matte]
0

#15 Nej, det gör det inte. Förrådskvalster kan finnas i foder, husdammskvalster och speciellt sängkvalster finns inte där, de livnär sig på hudflagor.