Träning av hund?
Ni som har aktiva sällskaps hundar/lättare träningshundar. Ja ni som helt enkelt tränar för kul och tävling och inte har hunden som jobb.
Min tanken är att 2-4 ggr/månad åka iväg och träna agility under snöfria säsongen, köra riktigt spår ca 1 gång/månad, och sedan köra lydnad/rally lydnad och freestyle hemma för träning.
Detta är utöver fysisk motion varje dag.
Hur länge tränar ni och hur många ggr/vecka?
Jag tänker att man bör kanske ta ett pass varannan dag, men hur länge ska man köra? tänkte först 1 timme, men tänker att träna 1 timme kan bli väldigt tjatigt för hunden efter några veckor? så tänkte att kanske 20-30 min räcker/gång? eller kanske bättre att träna 1 timmes pass men då bara träna 2 ggr/vecka? :)
Hur gör ni med träning? hur ser upplägget ut? hur länge och ofta tränar ni? och nu menar jag aktiv träning :)
Jag har en aktiv sällskapshund.
Vi tränar apportering, lydnad, utställning, inkallning och sök 3-4ggr veckan mellan 2-4h ungefär - då kör vi i intervaller.
Ex - 20 min lek, 30 min Sök, 20 min lek, 30 min Lydnad, 20 min lek osv.
Vi startar alltid med lek och avslutar med lek - hunden kopplar då att träningen ingår i leken =)
utöver detta så promenerar vi 3-5h per dag ^^
Går även kurser och utbildningar ibland.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Hur gör ni med träning? hur ser upplägget ut? hur länge och ofta tränar ni?
Kan börja med att säga att jag har en lagotto. Jag tränar nog ungefär 5-6 gånger i veckan. En gång i veckan går jag kurs eller går på träningsträffar och det brukar gå på ca 1,5 h. Sedan är vi förutom det iväg på brukshundklubben en gång och där brukar den aktiva träningstiden vara ca 30-40 min. Sedan brukar jag lägga in åtminstone två kortare träningspass till där vi tränar ca 20-25 minuter. Två gånger i veckan lägger jag spår, det är ju väldigt olika hur lång tid det tar. Någon gång i veckan tränar vi rapport också, det tar precis som spårandet väldigt olika lång tid beroende på vad vi väljer att lägga fokus på. Sedan så blir det ju ett par klickerpass inomhus i veckan på någon halvtimme (med några pauser) där vi tränar trix eller slipar lydnadsmoment. Detta är en vanlig vecka för oss.
Detta är väldigt lagom för oss! Sedan så går det lite i perioder. Skulle jag någon gång märka att motivationen skulle dippa lite så minskar vi helt enkelt träningen. Men det händer väldigt sällan då jag försöker variera träningen. Och har jag längre pass så tar jag flera lek och fjant-pauser.
// Nadja
Vi sysslar med bruks (lydnad + spår), utställning och rallylydnad.
Jämna veckor blir det träningspass 1-2 ggr/vecka. Då kör vi antingen lydnad eller spårar. Lydnadspassen varierar i längd, men ofta runt 30-60 min med minipauser.
Ojämna veckor blir det träningspass ungefär 2-3ggr/vecka plus någon specialare på helgen. Passen ser ut precis som vid de jämna veckorna. På helgen är det antingen någon utställning, kurstillfälle, träningsträff eller så hittar jag på något själv med hunden. Ett extra träningspass eller en utflykt t.ex. Specialarna tar upp ganska lång tid, från ett par timmar till halva dagen.
Utöver detta motioneras bägge hundarna ca 90min/dag.
Jag räknar Lotus som får allt det här, som en lättare träningshund. Vi tränar för att vi tycker att det är kul och gör så mycket vi hinner med, därför har jag inte stora ambitioner på att tävla snabbt och framgångsrikt, utan tävlar när jag känner att vi är redo.
Tass Josephine
Vi varierar väldigt mycket hur vi tränar och tränar mycket i vardagen under promenader och så.
-Letar nästan alltid bänkar/stenar osv att träna lite parkour på när vi promenerar.
-Gömmer godis inomhus flera gånger i veckan som han får söka.
-Tränar trick/klickertränar inne några gånger i veckan, brukar köra intervaller på 10-15 godisar åt gången och avsluta när det går bra.
-Tränar typ sitt/stanna, stanna/inkallning, enklare lydnad och trick han redan kan utomhus några gånger i veckan
-Brukar även leta bra träd att trycka in godis i och köra godisregn på gräsmattan/lagom djup snö, det älskar min hund.
-Och 1-2 gånger i månaden drar vi ett enklare spår ute.
Sen promenerar vi minst 1 timme per dag, längre promenader flera ggr i veckan och tränar drag när vädret och mattes klena hals tillåter 🙂 Inväntar en WP-sele och till våren tänkte vi börja träna drag med cykel.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vi tränar agility 1-2 ggr per månad på bk, annars slalom i trädgården, rundar träd, stolar osv, tränar lite handling. Annars blir det trickträning här hemma, nosuppgifter, parkour (han är en stjärna på det, just nu jobbar vi på att stanna kvar högt uppe med störningsmoment går hur bra som helst, stolt "matte"!), springa i skogen. Hade det varit min hund (och inte bara min helghund) hade jag lagt viltspår åt honom, men nu är det inte riktigt värt arbetet då jag inte riktigt vet när jag ska ha honom nästa gång och resten av familjen inte vill ha massa klövar i frysen och blod i kylen…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har en papillon och vi tränar en gång om dagen seriöst, ca 30-40 min, ibland mer och ibland mindre beroende på hur dagen ser ut. Däremot så lägger jag in rally moment och liknande under promenaden för att det är kul och för att vi har ha roligt ihop. :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Det varierar mycket hur vi tränar, men blir lösspring i skogen flera gånger i veckan och ofta där det är lite hårdare terräng så de får jobba för att ta sig fram, och då tränar vi mycket inkallning. Utöver det promenader ofta med lössläpp efter vägen, lite godissök, parkour m.m. Och är ute på gården och leker.
Ibland tränar vi in trick med klicker, men blir mycket godissök och så tränar vi en del på vardagslydnad, trick de redan kan inne.
På sommaren tränar vi agility ganska ofta vilket jag ska komma igång med unghunden till våren. På sommaren joggar vi i motionsspår och på vintern kör vi med sparken när det är tillräckligt med snö. När andan faller på lägger jag blodspår åt dem. De tuggar också mycket råa ben vilket ju är en slags aktivering.
Ska beställa en WP sele till äldsta tiken och börja träna DW.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Med min lagotto kör jag på seriös nivå lydnad, spår, personsök & agility, vatten & landapport, tävlar aldrig dock pga sociala svårigheter.
För skojs skull el på hobbynivå kör vi även drag, rallylydnad, parkour och trickträning.
Lydnaden slipar vi lite på varje dag. Spår brukar bli någon gång i veckan, typ 2-3 spår. Samma sak med personsök, brukar värma upp med ett spår så nosen vaknar till liv och därefter köra 1-2 personsök beroende på hur långt han ska söka.
Agility kör vi några gånger i veckan, rätt korta pass.
Apport kör jag en stund var dag, vattenapport mer sällan.
Vi har inget vidare upplägg direkt, vi har lite mål som vi satt upp och gör sen det som vi är sugna på.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Med min båda mina hundar tränar jag ca en timme/4 gånger i veckan. Då får den ena ligga på en filt och träna stadga medens jag far runt med den andra hunden, än så länge är vi bara inomhus.
Annars så försöker jag få in lite mer spännande promenader dagligen, parkour med min BC-mix samt börjat skvallerträna med honom, detta sker på varje kortare promenad.
Med min Wolfdog har jag börjat med DW, det ska jag försöka jobba med tre gånger i veckan i alla fall.
Sen går jag dagliga långpromenader ca 4 gånger i veckan. (typ 60-90 min) Men detta är mer för min skull än för hundarnas, de blir mer aktiverade av våra små promenader. De små promenaderna går jag separat med hundarna för att de kräver olika saker.
Spår är jag jättedålig på att lägga fast jag bor granne med skog, ska försöka bli bättre på detta till sommaren för det älskar mina hundar.
Annars har jag väl inget upplägg mer än att jag sätter ett mål. T.ex ett datum när jag vill tävla och sen lägger jag träningen beroende på hur långt tid det är tid.
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
När detinte är vinter så kör jag agility ca 2 ggr i veckan och nån lydnad/spår pass utöver det. Det är inte räknat på promenader:) Jag kan tänka mig att det är bra att köra sålänge so mdet känns att de behövs ibland går mina träningar fort för att hon är duktig och det är bäst att sluta när de går som bäst:)
Hälsningar
Fredrika