Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 2978 ggr
Saffran0Spice
3

Cykla med hund - hur långt?

Hur långt skulle vara en ok ''första tur'' med en ovan hund?
Menande - en hund ovan med att jogga oavbrutet under längre tid, men van vid cykeln och annan ansträngande träning.

Min hund är van vid att springa lös mycket i olika terräng under 2-4h per dag och vi håller på mycket med frisbee, apportering m.m. där han får springa.
Och jag vill börja cykla med honom, men vet inte hur långt jag vågar göra detta första gångerna =/

Ambrose
2

Hunden verkar ju ha kondis, så det är ju inget problem. Tror snarare att det handlar om att vänja sig vid cykeln och då får du ju börja med bara några meter åt gången, sedan några minuter, lite olika miljö, lite olika underlag etc. och vid det laget blir väll turerna i alla fall 15 minuter, sedan kan du bara utöka därifrån :)

Var noga med att värma upp hunden innan så man inte går från stillastående till spring med en gång. Speciellt nu när det är kallt ute och kanske stretcha efter?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Saffran0Spice
0

#1 Tack för tipsen!
Ja han är van vid att gå bredvid cykeln när jag leder den och har bara sprungit bredvid några meter vid några tillfällen - men vi värmer alltid upp med promenad innan så han även får göra ifrån sig ordentligt också =)

Men stretcha hade jag inte tänkt på!
Så det skall vi läsa oss in i och börja med direkt ^^

mullsi
0

ett tips är att om du känner att vovven går för nära cykeln, så kan du (medans du leder cykeln) knuffa lite försiktigt med framdäcket. Då märker vovven att den inte ska vara allt för nära. Självklart i lågt tempo och löst så den inte skadar sig eller blir rädd :)

Saffran0Spice
2

#3 knuffar inte hunden, han håller stenkoll på cykeln och jag står alltid mellan honom och cykeln, när jag är på cykeln är han automatiskt en bit ifrån den =)

Em_
1

Jag började med 1-2 km i lugn trav när hundarna var vana vid ckylen. Körde några 100-500 m streckor för att träna start och stopp innan. Ta det lugnt, om cykel betyder "nu ska vi ut och racea" kan det bli jobbigt om du inte vill köra drag.

Vattnadal
1

Ska du cykla och hunden bara springa bredvid, eller ska du köra drag?

Kör du drag, ha en nomesele (eller i alla fall en y-sele till att börja med) och en tolklina med expander. Välj själv om du fäster linan i dig eller cykeln, men sätter du din säkerhet före, fäst den på cykeln. Vill du slippa lintrassel har du ett dragfäste som håller ut linan från framhjulet.

Första gången kan det vara bra att ha någon att jaga, kanske någon som har favoritleksaken eller godis att locka med. Du kan tom låta hunden dra en trasmatta några minuter, sen ett däck, för att lära hunden att det är OK att lägga tyngd i selen och att drag är kul. Vi gör i alla fall så på alla grundkurs drag vi håller.
När ni cyklar första gången, jaga som sagt gärna någon, och kör kort, kanske bara 2 min, och avsluta med att få komma ikapp och ta godis/leksak. Sen kan du gärna testa igen samma dag, lite längre. I början är det viktigt att det bara är roligt, och att ni slutar medan hunden har kul.

Tänk på att hålla draglinan sträckt. Då lär sig hunden att den vågar lägga tyngd i selen, alltid. Bromsa gärna så att ni inte håller maxtempo. Går det för fort kan hunden bli skrämd. Tänk extra på detta i nerförsbackar.
Det låter som att din hund har fin grundkondis, så du borde kunna köra 4-6 km ganska omgående. Öka sedan sträckorna vartefter hunden får mer muskler och bättre kondis.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fridarebecka
0

Jag tror också att ni borde kunna komma upp i ett par km ganska fort om hunden är van att röra sig så mycket varje dag 🙂  Börja med 500 meter och trappa sen upp 500 meter åt gången, det tror jag absolut inte ska vara några problem 🙂
Tänk på underlaget bara, asfalt sliter på både tassar och leder. Jag brukar låta min hund få springa på gräset så mycket som möjligt och inte galoppera när han tvingas springa på asfalt 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Saffran0Spice
0

#5 Ja det är sant, drag vill jag helst inte ha…

#6 Tror inte min hund skall köra drag, han är så pass liten också att det skulle inte 'hjälpa till'' om han drog iallafall XD

#7 Skall absolut tänka på det där med asfalt, sträckorna vi kommer cykla kommer mest vara bark/sand/gräs/grus - kommer undvika ''city-cykling'' och fokusera på elljusspår och andra naturområden =)

Saffran0Spice
0

Har även funderat mycket på om man ska använda fast halsband eller sele
Halsband känns dock farligast och sele känns mest som om den ska vara i vägen🤔

Man kanske skulle investera i en sådan där vinthunds-löpar-sele? ^^

VildaVittra
1

#9 Drar han inte i halsbandet så kan du köra med bara det, för skulle han någon gång tvärnita, så släpas han med med huvudet framåt (de meterna innan du hinner stanna), medan en sele skulle riskera att få honom på snedden. 

En annan har stora hundar, så när Pipen tvärnitade, så flög jag över styret. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridarebecka
0

Vi använder en vanlig sele och en springer och det funkar utmärkt för oss. Valde sele eftersom han drar lite när han springer bredvid cykeln och ibland får för sig att stanna och lukta på saker. Han väger 13-14 kg och vi cyklar inte så fort så jag upplever inte att det är någon risk att han skulle hamna på snedden när han får för sig att stanna 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)