Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2892 ggr
natha-mjau
2

Vilken ras passar mig?

Går i tankar på att köpa en hund. Har aldrig haft någon förut, så det är ju en del att fundera på.
Är väldigt intresserad av en golden retriver. Hur är dem?

Mina önskemål är :
*Relativt lättskött
*Medelstor, inte för långhårig 
*Minimal jaktinstinkt,då jag har kaniner.
*Lättlärd
*Tillgiven, familjehund
* Relativt frisk ras

Kommer att ha hunden som sällskap, ska inte ställa ut eller tävla. Ev testa på agility eller något sådant, för skojsskull.

Vad kostar det ungefär i månaden med hund? Allt som allt.

LuLeLo
0

Hur mycket fysisk och mental stimulans kommer hunden få? Alltså, hur långa promenader, kommer ni cykla eller något utöver dem? Kommer ni träna trix eller inget mentalt alls?

Tass Josephine

natha-mjau
0

Ja men trix skulle jag kunna tänka mig :) kommandon osv.
Promenader&cykel, absolut.

LuLeLo
2

Utställningsgolden och utställningslabbe skulle kunna vara nått :).
Pudel, mellan eller dvärg skulle nog också funka (dock behöver du klippa pälsen).
Många raser ur grupp 9 passar, t.ex tibetansk spaniel och cavalier, men de kanske är för små? http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Tass Josephine

natha-mjau
0

#3 kikade lite på den gruppen igår men tyckte ingen av raserna direkt tilltalade mig.
vet att jag inte ska hänga upp mig på utseendet, men vill ju inte ha en hund jag ska tycka är skitful ;)

MsSofieG
0

Eurasier kanske?

Binajis
0

Kooikerhondje?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Teddies matte]
0

#6 Kooikerns jaktinstinkt är inte minimal och den kräver också en hel del mer än ts kan erbjuda.

Minmilou
0

Isländsk fårhund? Riktigt rolig ras! Har en själv :)

Binajis
0

#7 Inte? Den har använts till lockjakt om jag inte minns fel, känns inte som någon killer direkt.

Det där med jaktinstinkt är förresten väldigt intressant. Det finns få hundar som inte har någon jaktinstinkt - det vill säga, inte reagerar på smådjur som rör sig fort eller en boll som kommer susande genom luften. Däremot är själva killerinstinkten, att när man faktiskt kommer ikapp bytet ta ihjäl det, en annan femma. Vinthundarna är väl de främsta raserna med dessa instinkter - jaga, döda. 

Hur mycket kräver en kooiker då? De jag har träffat på har varit både tävlingshundar och för rent sällskap utan större utmaningar i vardagen och lite därimellan. De har alla varit harmoniska hundar utom en tik som var rätt vass.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[Teddies matte]
0

#9 "Det är en genuin jakthund", "
"När det inte är andjaktsäsong förväntas rasen kunna söka och döda skadedjur".

"Det är en aktiv ras med mycket energi, en allsidig sportig hund som behöver få utrymme att använda sin intelligens", den kräver mer än ts vill göra med en hund, ts verkar vilja ha en enklare sällskapshund, som inte kräver arbete för att fungera i vardagen. Kooikern behöver få jobba med huvudet, mental aktivering är viktigt för den. De Kooikrar jag stött på som fungerat och mått bra i vardagen är de som tränas och tävlas aktivt.

Det som jag tolkar in som egenskaper hos det som ts söker, "familjehund", för heller inte tankarna till Kooikern, de kan vara lite knepiga och inte alltid helt lätta att ha att göra med, speciellt inte om man inte har erfarenhet av den typen av hund och beteenden.

Vovisch nr2
0

#9 Tror det finns säkrare kort än Kooikerhondje. De jag har träffat är enmanshundar (ingen familjehund) och reserverade. Tycker själv om rasen mycket men tror inte att det är de egenskaper Ts är ute efter. Har du kollat på Finsk Lapphund?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Binajis
0

#10-11 Jag har tydligen missuppfattat rasen totalt :)

woopwoop
0

Ang. kostnader så är det enorma skillnader från person till person, eller hund till hund kanske man ska säga. Jag själv lägger cirka 2400-3000 kr i månaden på min hund beroende lite på vad vi gör en månad. Mat cirka 1100 kr i månaden, tuggben/godis cirka 1000 kr, försäkring 250. Sedan vissa månader köper vi leksaker, eller annat man behöver, då går det pengar där också. 

Men när man precis skaffat hund får man ju också tänka på att "starten" kostar en hel del. Koppel, halsband/sele, matskålar, ev. matställning, hundapotek, första hjälpen väska (ha i bilen t.ex), säng/bädd, bur/bälte om det ska åka i bilen, leksaker, kloklippare/klofil etc. :)

Wellcraft
0

En utställningsavlad golden skulle passa som handen i handsken, kanske ev en DP beroende på vad du har att erbjuda.

Goldens är rena familjehundar som älskar människor och familjen, och oftast går dem väldigt bra med andra hundar & djur.
Ev. intresse för fågel kan finnas, spec hos DP men det är lätt att träna bort.
Golden är en apporterande fågelhund som i jakten jobbar mycket på egen hand, det gör att hunden är en lättlärd, följsam hund men som ändå kan tänka själv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LuLeLo
2

#13 Det var ingen billig hund du hade, hur mycket mat käkar han i månaden och vad är det för märke? Och sen tuggben och godis, vad är det för typer? Måste säga att summorna känns lite väl stora :P

Tass Josephine

woopwoop
0

#15 Han äter billigare än oss haha… 😂 Han äter cirkus 700 g VoH om dagen, 500 g kostar allt från 20-26 kr beroende på vilken han äter (olika). Kan inte köpa i storpack, vilket hade blivit lite billigare, för vi har inte plats i frysen, har bara en liten frys. Men men. Tuggben äter är bara Pommy's. Oftast tjurmuskel som kostar typ 210 kr för 10 st, och då får han en, ibland två om dagen. Struphuvud från häst är också poppis här hemma, och 9-10 st kostar 200 kr. Sedan köper vi bara "rent" godis också, alltså torkat kött, lunga, lever, hjärta och så vidare, så det är också någon hundring i månaden. Men det är det lätt värt tycker jag!

Turast
0

min hund på 62 cm i manken och 30 kg kostar runt 400kr /månaden
de utgifter jag har på honom:
mat: max 200kr/månaden
försäkring: 160 kr/månaden
godis: torkar själv så kanske 30kr /månad
sen  blir det ju mer per månad ibland när han behöver nya koppel eller täcken osv :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LuLeLo
0

#16 Oj, okej! Ett riktigt lyxliv alltså :)

Tass Josephine

[Tilde]
1

Vår Simba kostar ca 200 kr i månaden bara, med mat och försäkring :) Sen kan man ju köpa lite annat ibland, men det är ingen fast utgift.

Han är dock mindre än en mellanstor ras. 😂Vad sägs som en tollare (Nova Scotia duck tolling retriever)? Vet att de används vid jakt, men alla har inte så stor jaktinstinkt. Nellie som vi passade över nyår hade inga som helst problem med kaninerna (då är Simba värre) och var en jätteglad och gosig hund som älskade promenader lika mycket som att ligga i soffan och bli kliad. 🙂 Hon fällde dock väldigt mycket… 🤐

Levijo
1

Tollare behöver ju VÄLDIGT mycket aktivering. 

Jag tycker ts ska kolla på rasgrupp 9 igen, även fast utseendet inte alltid tilltalar. Pudeln har tex väldigt olika storlekar och skulle vara passande. 
Sen rekommenderar jag också Eurasier. 
Vill man kunna ha hunden lös och kan tänka sig att gå lite längre skulle jag också säga Dalmatiner - De är avlade för att inte springa långt från sin ägare/hästekipaget (dvs går typ inte längre än 20 meter ifrån dig)

oh-la
2

#19, såhär säger SKK om tollare:

"Rasen är bedrägligt söt, men har ett tufft inre och är inte den enklaste förstagångshunden. Envis, intelligent, arbetsglad, lättlärd, rolig, krävande, glad, viljestark, slug, pigg, intensiv, lurig och reserverad – ja, detta är bara några av de beskrivningar som man hör om den."

"Den är en utpräglad arbetshund, som regelbundet kräver såväl mental som fysisk aktivering. Är du villig att lägga ner den tid som krävs, så får du i gengäld en härlig kompis och familjemedlem."

definitivt inte den typ av hund som ts ska ha.

håller också med om att rasgrupp 9 är den man bör kolla i. en golden skulle också kunna funka om man vill ha en hund som man kanske kan gå lite strökurser med, testa någon sport på skoj och liknande. en jaktavlad golden är väl kanske inte att rekommendera dock.

Levijo
0

Utställningsgoldens är ju inte direkt soffpotatisar heller utan behöver faktiskt rätt så bra med aktivering de också

oh-la
0

#22,om ts som skrivet i #0 kan tänka sig att gålite kurser och testa till exempel agility, eller liknande, samt mental träning i form av lite trix, cykelmotion och promenader? varför skulle det bli för lite för en golden? vissa ambitioner finns ju att göra något med hunden.

natha-mjau
0

tollare var rktigt söta :)
Även kikat på dalmatiner men tyckte inte de passade mig enligt skk?

Levijo
1

#24 gå inte enbart på utseende, då blir du och hunden olyckliga. 
Varför tycker du inte att en dalmatiner ska passa? :)

[Tilde]
2

Fast även om TS inte tänker träna något specifikt så har hon inte skrivit något om att hon inte tänker aktivera hunden mycket? Agility och långa promenader är ju aktivering, samt att träna tricks eller sök, osv. (finns säker många saker hon vill göra med sin hund ändå). Så om TS är aktiv och vill lägga ner tid på sin hund tycker jag fortfarande att en tollare skulle kunna vara passande.

oh-la
4

#26, tollare är en mycket krävande ras, den är egen och kan vara svårjobbad, energisk, har lätt att slå över och bli destruktiv om den inte får utlopp för sin energi. det är den mest krävande retrievern som verkligen kräver sin förare, alltså inget för någon som kanske vill testa lite agility, och köra lite trix och sök på hobbynivå. det är en supertuff hund! tyvärr är den lite för snygg för sitt eget bästa och drar fel typ av ägare.

läser du rasbeskrivningen är det verkligen inte i närheten av det ts söker.

[Teddies matte]
4

#26 Ts vill ha en hund till sällskap, vill inte tävla, kanske testa på något för skojs skull. Låter verkligen inte som om ts är i behov av någon högaktiv ras. Mycket bättre att skaffa en ras som inte kräver arbete men som gärna hänger med om det erbjuds än en som kräver det och som sedan får problembeteenden när den inte får vad den behöver.

natha-mjau
0

läste lite om tollare, och nej de passar inte mig.
Har katter dessutom.
ska se om ja hittar på skk vart jag läste om dalmatiner.

Levijo
2

I stort sett alla sällskapsraser går att vara MYCKET aktiv med - men man måste inte, men skaffar man en tex tollare så har man inget val egentligen att träna väldigt mycket regelbundet. Gärna varierad träning, och här räcker tyvärr inte trick-träning

natha-mjau
0

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/dalmatiner/ , står att den har en del jaktinstinkt, vilket inte passar då jag har smådjur.

[Tilde]
0

Vem har sagt att TS inte är mycket aktiv? 🤓 Nu skrev hon själv att tollare inte passade henne, så då var det det. Annars tycker jag att de passar i vilket aktivt hushåll som helst, bara man lägger ner tid på att motionera och aktivera hunden fysiskt och psykiskt. 

Jag hade annars tipsat om en tibbe, men de är ju inte mellanstora direkt. 😃 Gillar annars både långa promenader och lata dagar i soffan, väldigt lättskötta, tillgivna och friska. Men som sagt, kan vara för mycket päls(?) och är inte stora nog!

Levijo
0

#31 fast en Dalmatiner ska inte ha mycket jaktinstinkt. Den är framavlad för att vakta hästekipage och vagnar. Då kan den inte helt plötsligt springa efter en hjort :)

Vilken hund som helst kan lära sig att vara snäll med smådjur, det får du lära den, inte hunden själv :) Jag tror att en dalmatiner skulle passa jättebra 🙂

Levijo
0

"Från mitten av 1700-talet och fram till början av vårt sekel användes dalmatinerhundar i England till att vakta i stall. Man ville ha hundar med utpräglad revirkänsla eftersom det var nödvändigt att hundarna sade ifrån om ovälkomna personer närmade sig hästar och vagnar. Dalmatinerna användes dessutom för att eskortera diligenser och hästekipage. De skyddade hästar, vagnar, passagerare och bagage mot rån och överfall. Vid rastställena lämnades hundarna att vakta både vagnar och bagage på egen hand. Under färden kunde varken kusk eller resenärer hade möjligheter att passa hundarna utan dessa fick själva hålla reda på "sitt" ekipage. De dalmatiner som var duktiga vagns- och stallhundar, som lydigt följde med under resan, stannade kvar vid vagnen under rasterna och som vaktade stallet mot besök från oönskade främlingar; dessa hundar uppskattades och användes i aveln.

Resultatet har blivit att dagens dalmatiner inte har någon utpräglad jaktinstinkt och att den inte springer långt bort från matte och husse när den är lös." 

Taget från rasklubbens hemsida :) http://www.dalmatiner.nu/omdalmatiner.html Står under "Rasens utveckling och användning under århundraden "

natha-mjau
0

kikat på lite raser nu, och dem jag tycker verka passa mig är
Akita
Labrador
Golden Retriver
Nederlandse kooikerhondje
Welsh corgi pembroke

Levijo
4

Akita är en jakthund. Den är också VÄLDIGT självständig och inte direkt lättlärd. 

Hur mycket tänker du aktivera din hund?

[Teddies matte]
4

#35 Kooikern har ju som sagt ingen låg jaktinstinkt och är en aktiv hund som behöver få arbeta, ingen ras jag heller skulle rekommendera som första hund om man inte har erfarenhet av den. Akitan låter heller inte som något bra val.

woopwoop
5

Akita skulle jag heller INTE rekommendera med tanke på det du söker.

Levijo
0

ts, vad är det du gillar med de raser du listade?

Levijo
0

En American bully kanske? :D Från svenska uppfödare så såklart

Vovisch nr2
1

Har du kollat på Finsk Lapphund som jag skrev i inlägg #11?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Wellcraft
3

#35 Tänk om och tänk igenom lite, de där raserna är som natt & dag. Jag skulle knappast rekommendera akita till t.ex en retrievermänniska.
Akitan är knappast så extrem som vissa verkar vilja påstå, men det är mycket speciella & självständiga hundar, det krävs att man läser på om rasen ordentligt och har en del hundvana av liknande hundraser i bagaget anser jag.

Kooikern som en redan påpekat, har inte minimal jaktinstinkt. 

Jag tycker personligen att du ska kika vidare på retrievers och corgin :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

natha-mjau
0

#38 Okej, då kan jag stryka akita. Gick bara efter de som stod på skk:)

#39 Utseendet samt informationen jag läste på skk :)

#41, ja men den rasen verkar intressant. Väldigt söt!

Wellcraft
0

#43 SKK kan vara luriga ibland & gärna förminska rasernas egenskaper en del :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

natha-mjau
0

#44 ska tänka på det :)

Det jag är mest orolig över är hur man gör med hunden när man jobbar?
Just nu jobbar jag väldigt lite, är timanställd på städföretag. Och det verkar inte bli så mycket med timmar förens till sommaren. En vanlig dag är jag kanske borta från 05.30 - 10/12
Bor tillsammans med min pojkvän som är arbetslös. Så de beror ju på när han får jobb/praktik (han lider av svår ångest så de lär väl ta ett tag till)
Jag kan ju inte direkt ta med mig en hund tll jobbet… 
Om man inte har hunddagis då…

[Teddies matte]
0

#45 Dagis, dagmatte eller någon släkting eller annan person som kan ha hunden under tiden.