Hur lära in backa?
Vill lära Flynn backa, men problemet är att jag har aldrig lyckats lära in det på någon av mina hundar för har ingen aning hur jag ska göra
Hur har ni lärt in det?
-
jag använde stolar som jag ställde med ryggarna mot varandra så de bildade en trång gång? svårt att förklara.. 🤪 så ställde jag mig för den ena utgången så han var tvungen att backa ut.
Han sätter sig bara ner eller lägger sig eller börjar tokskälla.. Försökt det xD
-
I de grupper jag tränat har de använts sig av metoden då man med hjälp av någon belöning i handen får hunden att börja backa genom att föra handen framifrån och under hunden så att den blir tvungen att böja ner huvudet och oftast tar ett kliv bakåt. Själv brukar jag dock bara ha hundarna framför och gå emot så de blir tvungna att backa och då genast belönar.
Börjar hunden lätt lägga/sätta sig kan det vara bra att först lära in "stå".
Jag använde ingen "inlärnings metod", när jag behövde att han backade i vardagen sa jag back och gick emot honom så han backade eller puttade på honom, står han framför dörren och trycker nosen mot den för att vara först ut, säger jag back och tar knät mot bröstet och puttar han bakåt, han förstod inte när jag försökte lära in att backa med hjälp av godis och olika knep, så jag satte in de i vardagen istället som en normal grej utan belöningar, de gick snabbt för han att lära sig, nu kan jag sitta i soffan och säga back och peka åt ett håll, så backar han dit.
Jag körde freeshejping med Gripa. Finns metoder så som att att gå mot hunden och belöna när den tar ett steg bak och sedan utveckla det till två, tre, fyra steg.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#3 Han är såpass dum så han lägger sig/sätter sig oavsett om man säger stå, och ståkommando kan han.
#5 Har aldrig förstått mig på freeshejping, vad är det?
-
#6 Då är inte kommandot ordentligt befäst. Där skulle jag börja, befästa kommandot så det sitter i alla lägen för att först sedan gå över till att lära in backa. Det blir aldrig bra om man börjar hålla på med för många kommandon på en gång, befäst först för att kunna gå vidare.
#7 Haha, tänker inte diskutera vidare mina kommandon är befästa eller ej.
Några andra som har tips?
-
#8 Jag ser inte problemet, grunden för att kunna komma vidare i sin träning och få en hund som fungerar på tränings- och tävlingsplanen utan slarv är att kommandona sitter. Du skrev själv alldeles tydligt "Han är såpass dum så han lägger sig/sätter sig oavsett om man säger stå", vilket alldeles klart tyder på att kommandot inte är befäst, väldigt svårt dock att tolka något annat än det som skrivs.
Jag övar på backa mellan soffan och soffbordet som blir en ganska trång gång. Hunden framför mig och en matbit i handen som jag för framåt. Då backar min hund. Har sedan provat det på ett öppet ställe med godiset i handen.
Jag tittade på filmer på youtube och läste hur andra gjorde, sen började jag. Jag satt ner och kastade en godisbit mellan framtassarna, inte långt utan bara strax bakom tassarna, under hunden. Då tog hon ner huvudet och tog ett halvt steg bakåt för att nå godisen o då var jag med med klickern. Gjorde så några gånger, sen fattade hon att backa = klick = godis.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com

Jag använde klicker och en godis som jag förde mellan frambenen på hunden.. Klickade så fort hon visade tendenser att dra sig bakåt. Nu backar hon flera meter i stötenn. Ibland får man utgå från små små steg, att hunden lägger vikten bakåt, flyttar en tass bakåt eller liknande.
Klicker använder även jag.
#9 Jösses, släpp det.
#11 & #12 Tack för tipsen!
-
Jag tränade in backa genom att gå emot Micke, tog han bara ett steg så klickade jag och han fick godis. Nu backar han upp för lite allt möjligt, träd, stenar, cementblock. Om du kollar på videorna nedan så ser du att jag alltid går emot honom, just för att han hör extremt dåligt så han vet inte alltid vad jag vill, han kan även backa om jag står stilla och säger ordet men just för att han hör dåligt kör vi mycket med tecken och kropsspråk, har även ett handtecken för backa när jag står stilla meeeeen det används inte för ofta.
Just nu tränar jag även en amstaff/pitbull på 4 år att backa, han har aldrig tränat mycket tricks i stitt liv, vi har tränat i snart 6 månader och än så länge tar han två hela steg bakåt!!! wooohooo framsteg det där! 🥳 Mallig ska han visa sig vara också 🤪
https://www.youtube.com/watch?v=q0hdlqquLDA&list=UUbutcebKSBnCcxPW1InRutA
https://www.youtube.com/watch?v=2xhWrYZ3tvw&list=UUbutcebKSBnCcxPW1InRutA
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Förutom att använda det i vardagen, som ett "flytt på dig", så gjorde jag lite grann tvärtemot som andra gjort. Jag har gjort en trång gång, med någonting som blockar framför, vid hundens huvud, så har jag pallnitat honom med kommando, gått fram och visat mitt supergoda godis, och sedan har jag gått bakom honom/på sidan av honom och bett honom att prova sig fram till hur han skulle komma åt godisen. När han då kommit på att backa, så har jag flyttat på stolarna så att han lätt tar sig ut, och så har det varit en del i belöningen, att jag gör resvägen kortare.
Har funkat bra för våra hundar, som tycker om att klura på uppgifter :)