Hanar och löp
Under största delen av mitt liv växte jag upp med en sheltie hane och en flat/labrador som va tik, när hon hade löp blev sheltien helt galen, naturlig reaktion lärde jag mig som barn, han ylade och va stressad hela tiden, han kunde inte va i samma byggnad, han fick bo hos min pappa men han rymde därifrån för att hitta sin kära flickvän.
Min egen hund, en hanne som blev 1 år i december verkar inte reagera mycket alls, jag fick höra mycket att han inte är mogen än att känna av löptikar, han är klängig, kan inte lämna henne ifred, ska alltid ligga vid henne, va med henne, slickar mycket runt ansiktet och på kroppen, de beteendet började någon dag innan löpet, hon tycker de är jobbigt så vi får sätta gräns eftersom hon inte säger ifrån själv, han är lite pipig när hon inte är hemma men de brukar va så.
Min mamma skaffade en ny sheltie som är tre år, han reagerar precis likadant på löptikar som min, allmänt lugn men lite pipig och klängig, hur kommer de sig att dom inte är sjövilda som första sheltien? är de bara genom höglöp eller är de individuellt hur dom reagerar på löp?
Tiken har löpt i typ två veckor och alla verkar jätte spända inför höglöpet, ingen vill ha valpar på våra hundar, de vill ju inte jag heller men ingen verkar kunna ge ett rakt svar heller när höglöpet börjar, fick bara svaret att löp pågår i typ tre veckor borde hon inte då vara i höglöp redan om de bara är en vecka kvar?

En del tikar höglöper redan vid 3:e dygnet och andra kan vänta så länge som till 18:e dygnet och allt däremellan så att säga exakt när höglöpet för just din tik kommer är omöjligt för oss på forum att säga.
Inte alla hanar blir galna vid löp, det är ganska individuellt hur de reagerar. Tex min hane är relativt lugn, visst han försöker uppvakta tiken men är fullt kontrollerbar och kan slappna av utan problem här hemma trots höglöp. Hans kullbror däremot är helt galen då de har löptik hemma, de har hanar & löptikar i olika rum och hanen gör allt för att bryta sig in till löptiken. Jag har även förr haft en hane som vägrade äta på 3-4 veckor om det fanns löptik inom 1 km radie.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Känner mig lite lyckligt lottad då att min hanne inte reagerar så väldigt galet, men då vet man väl aldrig säkert på precisen när en tik är i höglöp? Finns de nåt sätt man kan se de på henne? Eller chansar man bara när man parar? Kenneln som finns i min kommun verkar veta exakt när tikar har höglöp, trodde därför man kunde veta.😛
Men om min hanne inte reagerar så galet och är relativt lugn, då är de väl lite onödigt att låta honom kastreras om han liksom redan är relativt lugn? De va därför jag skulle kastrera honom för att han inte skulle bli en galning runt hennes löp.

#2 Ja man kan ofta se på sin egen tik när de är i höglöp då de gärna viker undan svansen för hanar och även viker svansen åt sidan om man kliar dem vid svansroten.
Är man osäker så skulle jag rekommendera att hålla tik & hane helt åtskilda genom hela löpet för att inte riskera tjuvparning för det kan gå på bara några sekunder om man inte har 100% fokus på hundarna varje sekund.
Om han inte har det jättejobbigt vid löp så låter det onödigt att kastrera han av den anledningen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Långt ifrån alla hanar blir "galna" vid löp, sedan är det också en uppfostringsfråga.
Har själv en hane som inte egentligen alls reagerar på löptikar, har aldrig märkt av något när det är löptider omkring, tränat tillsammans med löptikar också utan något större intresse, så det är väldigt individuellt.