Dogo Canario
Vi har hämtat hem våran nya hund idag en dogo canario, vi läste på om den innan vi köpte den och allt jag läst är positivt. Vi vill ha en familjehund som kan aktiviras men som inte kräver det, en hund som är lugn men ändå kräver lite, en kompis till våra barn.
Reaktionen vi fått är enbart negativ och jag blir så ledsen. Vi har fått höra att hur KAN vi skaffa en sån, vet vi vad vi gett oss in på mm mm
Snälla ge mig alla era erfarenheter om denna ras, jag känner mig just nu helt uppgiven.
Det är smällar man får ta när okunskapen är så stor. Du lär dig ignorera det med tiden 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
tack snälla ni, har jag rätt i vad jag tror om denna rasen då?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du är hundkunnig så är detta en bra ras, ingen första hund och det är ingen hund för "veka hundförare" ;) om jag får säga av egen erfarenhet då jag har en hund som är väldigt lik din men min är lite mer lättare i kroppen och starkare vilja
Canarion är en toppenhund, du kommer få massor med roligt tillsammans med h*n.
Och sen finns det inget som heter "ingen första hund", alls är dem olika och jag tycker snarare det är individer och inte rasen som avgör om en hund lämpar sig för en person som aldrig tidigare haft hund.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Vi ä uppuxna med hundar men har inte haft någon egen i vuxen ålder. Vi har tänt gå valpkurs och har fått många bra råd av uppfödaren. Jag vill bara veta att jag har rätt och att det är en bra familjehund
Sant det med, det skiljer en hel del på min hund och hans syskon, ena är jätte mild, den andre kan vara jätte "skarp".. min är lite mitt i mellan :D
#6 dom blir underbara.. viktigaste är att man får "pli" på de bara ;)
Vart i vårat avlånga land bor du någon stans?
Det är en tuff hund du har skaffat dig. Ingen tvekan om saken. Det kan bli en trevlig hund om du uppfostrar den väl. Inga skrik, hårda ord, ryck i koppel, nyp i örat eller liknande. Vad jag har hört om denna rasen ska man vara väldigt bestämt och konsekvent framför allt och visa att man kan lita på dig och att det är ditt ord som gäller genom att skapa en stark relation.
Om det är en familjehund.. nja.. Jag vill inte göra dig besviken men vad jag har sett och hört kan det gå fel (OM man inte vet vad man gör från början, innan något händer) när små barn springer omkring och Canarion kan se dom som byten.
Detta har jag HÖRT av Canarioägare men du kan ju läsa på och prata med olika uppfödare och kolla själv. Jag har själv ingen erfarenhet av rasen så det jag skriver behöver inte vara så farligt som det låter.
Dock är det jättetrevliga hundar med rätt uppfostran och väldigt vackra.
Lägg gärna upp en bild på hunden :) alltid kul
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Grejen är ju att vara konsekvent från dag ett. Inget puttinutt bara för att den är valp utan den ska veta sin plats från dag ett. Träna passivitet, socialträna, miljöträning etc. Denna typ av hund behöver en tydlig ledare för att må bra.
Men jag tror det kommer bli en kanonhund :)
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Härligt rasval!! :D Det är mycket "hund" i den.
Låt dig inte påverkas av andra för mycket. Du har fastnat för denna rasen och då tycker jag det är synd om de som är så negativa hela tiden att de inte kan glädjas åt dig istället.
Om hunden växer upp med barn och barnen lär sig respektera hunden så kommer det bli en underbar familjehund. Med strikta regler och att alltid vara konsekvent. MEN, med vilken hund ska man inte vara det med? Visst, vissa raser kräver en mer fast hand än andra för att det inte ska hända några olyckor. Men varför utgå ifrån olyckor?
Jag tycker du ska börja njuta av valptiden innan den är över för det går snabbt som tusan. Och bryt inte ihop och tänk "jaha, då blev det som dem sa" om något inte går vägen. Då är det bara att sadla om på nytt och försöka igen!!
Lycka till i framtiden 
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tack snälla ni för att ni får mig att må bättre. Vi visar tydligt att det är vi som bestämmer och säger ifrån, barnen är med Maja och leker och busar och det är ju för att hon ska vänja sig. Ska man redan nu, dag två hemma imorgon, ta in folk i huset?
#13 Nej jag tycker ni ska vänta tills hon känner sig trygg hemma och har sin egen plats där hon kan smyga undan till när hon vill vara ifred. Låt henne göra sig hemmastadd innan ni bjuder hem vänner.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Så söt hon är! :) Gillar denna ras!
Fördommar är ngt man (tyvärr) ofta stöter på när man har vissa raser. Men huvudsaken är att man själv vet vad man har för hund, är noga med all träning som flera innan har skrivit. Du säger ju själv att ni har läst på osv, och jag tror inte att man skaffar en hund om man inte själv innerst inne tror att man inte kommer klara av den. Förstår dock hur du känner, för jag kände likadant när jag fick vissa kommentarer precis när jag köpt min hund. Vad gäller barnen så bör det gå bra, bara hunden inte känner sig trängd eller liknande av dem. Viktigt att hunden får vara själv på "sovplatser" och om hunden går undan att inte barnen kommer efter osv. När jag var 5 köpte mina föräldrar en rottweiler, vi lekte, myste osv. Men när han sov lät jag honom va, om han gick iväg fick han göra det. Så lärde mina föräldrar mig, och som sagt jag tror att det är viktigt. Han var världens bästa hund, och vän.
Jag önskar er lycka till 
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#2 Vad fin hon är :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
tack alla, hon är superfin och har sovit så fint inatt. Vi var ute med henne en gång när hon var uppe och vandra annars har hon legat bredvid min säng!
super fin!
Heej :) jag är alldels ny i iFokus. Jag har själv en dogo canario så brukar söka runt lite på dc på nätet. Hur går det med din hund? Visst är Dc en underbar ras? Har du ngn blogg eller ngt man kan följa dig på? Alltid roligt att prata med dc ägare :) dela erfarenheter osv =)
Jag har en blogg. www.presacanario.blogg.se
Ha det så bra! Mvh Nina
Är medveten om att detta är en gammal tråd och du antagligen vet hur din hund är vid det här laget, men vill ändå säga några saker till andra som eventuellt kikar in här eftersom jag tycker att "min" ras blivit rätt så hårt beskriven här.
För lite mer än ett halvår sedan flyttade en 10 månaders hane hit till mig, han var uppfödd hos en oseriös uppfödare och hade sedan bott i en lägenhet med fyra andra hundar och en bebis, blivit slagen av sin husse och tillbringat hela dagarna i en lastbil. Hur kan det gå annat än dåligt när en sådan hund (speciellt en ung hane av en tuff ras som väger 50 kg) bli första egna hund till en 15-årig tjej? Det kan jag inte säga, men vad jag vet är att han idag är en av de mest harmoniska hundar med den bästa mentaliteten jag träffat. Han är kärleksfull, lättlärd, smart, följsam med ett otroligt will to please; han är FANTASTISK. Han har aldrig visat aggressivitet mot någon, vare sig djur eller människa, och ska alltid vakta ensamma barn. Det finns ingenting i honom som är hårt eller svårt i honom överhuvudtaget. Till alla intresserade av rasen; låt er inte skrämmas! Det är inte så svårt som alla hävdar att få en dogo att bli världens goaste familjehund.