Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2282 ggr
[[Mellebelle]]
2

binda hunden inomhus

behöver snabbt svar på denna fråga…

1. I enlighet med djurskyddslagen är det tillåtet att binda en häst i spilta 16 timmar per dygn. En hund får inte vara bunden inomhus och utomhus får den vara bunden mindre än två timmar. Vad kan denna skillnad bero på?

Saffran0Spice
1

Ja det kan man verkligen undra.
Samma är det väl med burar för hund?

Den får inte vara instängd i bur inomhus/hemma och bara under en viss tid i bil - men att åka i transport hela dagen på utställningar eller liknande är helt ok 🤔
- Det var en som berättade det, vet inte om det stämmer helt.

[[Mellebelle]]
0

jaa och man hittar inte svaret någonstans heller? :o det står bara att man inte får binda hunden inomhus men inte varför man inte får det.

måste få svar innan 8 om någon kan svaret.

LinaK
0

#1 Fast hunden måste rastas minst varannan timme vid exempel uställning.

Angående huvudfrågan har jag inget bra svar faktiskt. Kanske för att man helt enkelt förvarar hästar på ett annat vis än hundar, antingen i box eller spilta (en uppbunden häst ska ändå ha så pass stor rörelsefrihet att den ska kunna ligga ner med huvudet mot underlaget i spiltan) Likväl som man förvarar kaniner och andra smådjur i bur.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

VildaVittra
0

Har du kollat i motiven till föreskrifterna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lalaz4
0

Tror att det beror på att det ofta är onödigt att binda en hund inomhus medan det är en "tradition"/ vana att binda hästar i boxar. Har för mig att det finns en hel del regler kring spiltor, bland annat måste stallbyggnaden vara gammal och bara tillåtet på ridskolor. Kan ha fel, men det är vad jag har hört. 

#1 Kanske för att man inte åker på utställningar varje dag och därför blir det inte lika ofta? bara en gissning…

VildaVittra
2

"Det finns, som myndigheten

ser det, ingen anledning att binda hundar inomhus. Det har förekommit att hundar har suttit

bundna hela dagar inomhus och det är inte en bra djurhållning. För att förhindra detta och för

att det ska bli enklare för djurskyddsinspektörer att åtgärda sådant kommer nu ett totalt

förbud mot att binda upp hundar inne. "

http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/1370041186041/F%C3%B6reskriftsdokumentation.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Mellebelle]]
0

å tack så mycket! :)

Lord Vulcan
0

Bur inne får man bara ha om grinden är borttagen. Räcker inte att den är öppen.

taylor__lambert
0

Man får inte ha spilta till häst längre dock, man får ha det om stallet hade det när man köpte det men du får inte bygga nya.

http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d714608b9cb46222105b3e5-lagligt-med-spilta

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
0

Hittade även från jordbruksverket där det står "Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila. Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för till exempel utfodring och skötsel av din häst." http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

taylor__lambert
0

#8 dock har de accepterats att buren får ha lucka om den sitter så pass fast att det skulle krävas mycket för att kunna stänga den.

Lord Vulcan
0

#11 ok. Bra att veta😊

Frida&Chira
0

Jag gick en kurs om skötsel av djurparksdjur. Där sa de att vargarna (hunddjur) har enorma hägn medans lejon, tiger, lo mm (kattdjur) har mycket mindre hägn. Detta för att hunddjuren jagar och rör sig största delen av dygnet, medans kattdjuren mestadels sover. Jag har för mig att jag för länge sedan hörde att hästar inte har ont av att stå uppbundna inne eftersom de ändå tillbringar största delen av dagen med att beta, eller i detta felet då äta hö. Men det är bara min teori. Jag föredrar såklart hästar på lösdrift :)

Angående detta med lagar som låter så självklara eller som man inte förstår hur den som skrivit lagen tänkte. Lagarna är inte till för oss som kanske binder hunden 10 minuter i hallen hemma hos någon medans vi hjälper till att bära ut en möbel (detta har själv hänt mig) haha. Det är till för folk som binder upp hundar dygnet runt och som jag läste tidigare i tråden så är det ju lättare att dra gränsen vid "hundar får inte bindas inne" än att skriva "hundar får inte bindas mer än 2 timmar inne och får inte upprepas mer än vid ett tillfälle i veckan" typ! Jag gillar lagar ! ;)