Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4660 ggr
AnnaLindh
0

Kontaktövningar.

Jag har lite funderingar … som vanligt, och skulle vilja ha lite tips och råd, om det finns någon som kan sånt här. Mina försök har i alla fall inte lyckats.

Min tik är oerhört dålig på kontakt. Det är dock värre utomhus, än inomhus. Utomhus lyssnar hon inte alls på vad jag säger NÄR hon går i koppel. Utan koppel är all hennes fokus på mig och minsta viskning eller avvikelse och hon är vid min sida.  

Ögonkontakt tar hon nästan aldrig. Håller jag en godis i handen är all fokus på godiset istället för på mig.
Ändå gången hon tittar mig i ögonen är när jag ställer ner matskålen och hon väntar på att jag ska säga "varsågod" av någon anledning.

Jag undrar alltså hur jag ska få henne att titta mig i ögonen och söka mer kontakt. Någon form av kontakt övning eller något som får henne att förstå att det är mitt ord som gäller.

Liss
0

Vad jag kommer på såhär bara är att be henne sitta bredvid dig. När du ska ge henne godiset väntar du tills hon tar kontakt med dig genom att kolla på dig. Och DÅ ger du godisen:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ellinor_ludde
0

Ludde är precis så!
På brukshundklubben fick jag några tips på bra kontaktövningar:

Håll godis i handen och låt hunden lukta på det, men inte ta (du ska ha godiset gömt i näven) och så när hunden är intresserad av godiset säger du dens namn: tittar den upp får den godis och beröm på en gång! Fortsätter du så en stund varje dag börjar hunden tcyka det är jätte kul ^^. Sedan kan man ju avvänja den med godis, eftersom hunden inte ska lyda pga av godiset, utan pga att det gör DIG glad.

AnnaLindh
0

Ja, det låter ju som en bra idé! Att jag inte tänkt på det förut :)
Eftersom att båda beskriver samma sätt, så borde ju det gå vägen! :)

Men det är alltså dubbelt så svårt ute. Ska jag bara ge mig fan på att hon ska titta på mig, exempelvis när vi ska gå över vägen och hon sitter brevid mig så kommer jag få stå där en hel kväll.. :/
Hon är så "stressad" på nått vis ute; måste lukta på allt, måste se allt, måste vara beredd på allt.
Det spelar ingen roll hur mkt godis jag har med mig då.. Jag försöker att gå långsamt så att hon ska lugna ner sig när vi är ute, men det hjälper inte, då drar hon i kopplet och jag stannar helt för att hon ska förstå att jag inte vill att hon ska dra.

jag kanske borde gå en grundkurs i lydnad :P haha.

Vattnadal
0

Se till att det fungerar inne i lugn och ro först. Utöka sedan störningarna undan för undan, till hon kan mer, och det fungerar överallt.

Gör det inte för svårt på en gång heller. Börjar du med att du har handen över en godis på golvet, räcker det att hon snabbt sneglar upp på dig för att hon ska få godisen. När detta fungerar klockrent, kan du börja kräva att hon tittar längre på dig, att du ska hinna säga varsågod, att du inte längre har handen över godisen osv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Vattnadal: Innomhus när det är ngt som Hades verkligen vill ha, kan han ha kontakt med oss länge.

Men vips så kommer vi ut och han totalt glömmer det där.
Visst det händere att han vänder tillbaka utan att jags äger ngt, men då tittar han på min hand. Inte ofta han tittar mig i ögonen utomhus. Då drar han bara, äter kaninskit elelr springer mot andra människor.

Hur får jag upp kontakten ute? Den fungerar ju inne.

Vattnadal
0

Jag har börjat med att spotta godis till Vidar ute, för att få fokus på ansiktet istället för på handen. För oss fungerar det bra.

Finns det någon plats ute där det inte är några störningar? Troligen blir det för svårt med människor, kaninskit od. Hitta en plats där det är bara ni, kanske måste du ut på tider när ingen annan är ute. Ha extremt gott godis oxå, så kanske det blir lättare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Du beskriver precis de problemen jag har med Udda! Skönt med lite tips!

Zebben
0

Kontakt är inte samma sak som ögonkontakt. En hund kan ha bra kontakt även utan att titta ägaren i ögonen. Nu vet jag inte om Din hund tycker det är jobbigt att ta ögonkontakt, men tänk på det innan Du börjar träna/kräva att den ska se Dig i ögonen.

Men vill Du träna ögonkontakt, så ta en godis i handen. Sätt Dig på huk framför hunden och gör det mkt lätt genom att hålla handen med godis framför Ditt eget ansikte. På så sätt behöver hunden inte anstränga sig mkt alls för att flytta blicken från handen till ögonen. När hon kan och förstår detta så kan Du börja flytta Din egen hand längre från Ditt ansikte. Tex till vänster. Då måste hunden flytta blicken ca 2-3 dm från godis till ögonen. Sen utökar Du avståndet mellan hand-ögon.

När Du kan hålla handen så längt ut åt sidan som möjligt så kan Du börja flytta Dig till att sitta på sidan av hunden eller tom ställa Dig upp. Hunden lär sig rätt fort hur man ska gå tillväga för att få sin godisbit. Du kan även börja med att be om ögonkontakt innan DU sätter på kopplet på hunden, innan den får gå ut genom dörren, innan den får komma in efter promenaden, innan den blir frisläppt under promenaden m.m m.m

Belöna även spontan ögonkontakt. Varje gång Din hund tittar upp så belöna. Även om Du för stunden inte har godis så beröm med rösten och visa att hon var duktig. Detta gör Du bara i början för att lära henne att ögonkontakt är något positivt.

AnnaLindh
0

Jag tackar så hjärtligt för alla dom bra trixen jag har fått här och kan meddela att träningen har gjort susen! Mycket ögonkontakt har det blivit och jag belönar och berömer varje gång. Hon är mycket duktigare nu och har till och med börjat söka kontakt ute.
Hon är inte alls lika stressad ute som hon har varit och idag (hör och häpna!) drog hon inte ens i kopplet. 

Gissa om jag var en stolt matte nu!

Zebben
0

Så kul att den träningen Du gjort har gett resultat! En stolt matte ger en stolt hund, så fortsätt med de tips Du fick och utveckla det vidare sen.