Färgen merle..
Jag har hört en del främst i rasen Chihuahua att merle är inte okej då det brukar ligga en defekt/sjukdom bakom färgen, rätta mig om jag har fel!
Men min fråga är om denna färg är lika med de andra raserna, såsom Tax, aussie osv. Är det en defekt med bakomliggande sjukdom?
Personligen tycker jag färgen är jättefin men vill inte stödja färgen om det är defekt och har någon bakomliggande sjukdom.

Merle är inte en färg, utan en teckning. Blue merle är en ärftlig defekt hos vissa raser, ex. collie. Jag har inte hållit på med hundar under ett antal år, och har aldrig intresserat mig för Chihuahua, men det verkar vara så att det handlar om en liknande defekt.
http://www.thedogplace.org/breeds/chihuahua/merle_harger-staff-09033.asp
Och kanske skulle du fråga på Kennelklubben om de godkänner avel av blue merle Chihuahua?
#1 Nu kan jag inget om vavvor, men mig veterligen är det samma genetiska defekt oavsett ras. Det finns oxå red merle o sobel som kan maskera merle o två bärare av genen får inte paras med varandra.
Även enkelmerle hundar kan ha defekter så som för grunda ögonhålor eller födas utan ögon. Kan även yttra sig som bristande förmåga att kunna simma, dvs de sjunker som en stock.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.