Tandutdragning
På onsdag har vi en tid hos veterinären för min 6-månaders tänder. Han har 3 hörntänder som sitter som berg. eventuellt och förmodligen så kommer iallafall minst 1 av dem att dras ut.
Är det någon här som har behövt dra ut valptänder på era hundar? Hur gick det? Vad är det för komplikationer som kan tillkomma av utdragningen?
Han har verkligen varit med om mycket min lilla valp.
I have no sympathy for people without empathy
Veterinären har dragit ut sammanlagt tre mjölktänder från Pixie av samma anledning. Allt gick bra förutom att en hörntand hade så stora rötter att den drog med sig från tanden bredvid. Den tanden ser ju i te kul ut, typ brun eftersom den är halvt död..:/ Men det är bara jag som stör mig på det så Pixie känner ju inte att det är så! Hoppas det går bra!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Åh vilken otur ni hade =[ det är precis någonting sådant jag oroar mig för. Jag kommer dock att säga till veterinären att jag struntar i hur han ser ut i munnen, felbett osv. Så länge som dom gör det som är bäst för honom. Sitter tänderna som berg så hoppas jag att dom inte drar ut dom så länge inte risken är större att det påverkar tänderna värre om dom sitter kvar, Ni får gärna även berätta om det har gått bra såklart :)

Vi är i samma sits! En hörntand lyckades dras ut med lite lek med leksaksråttan. Hörntänderna där uppe sitter rejält, tid är bokad om dem inte åker innan.
Våran äldsta hund fick ta ut en valp tand under sedering. Det var en framtand som satt lite fastklämd mellan dem andra. Veterinären använde ett typ "spett" för att lirka lös den. Han fick ett toppenfint bett efteråt :) Eftersom han bara sederades fick han följa med mig hem så fort han vaknat till. Han var lite trött och groggy resten av dan men var sitt vanliga pigga jag dagen därpå :)
Min sexmånaders fick dra ut sina valphuggisar i överkäken för ca 2 veckor sen då dom satt som berg och dom permanenta hade vuxit ut. Hon var trött hela den dagen men sen verkade hon inte ha några besvär av det. Dagen efter kampade hon och tuggade och busade som vanligt. Hennes mamma var sen med att tappa sina men jag vågade inte vänta i alla fall då två olika veterinärer tyckt att dom skulle dras.
Nu har vi kommit hem från veterinären. 3 mjölktänder fick dras men även 2 permanenta som inte hade kommit upp ännu. Dom hade växt snett inuti tandköttet och puttade på andra tänder så dom fick ryka. Några stygn och en trött hund. Allt har gått bra :)