Hundmöten
Hur har ni tränat hundmöten med era hundar? Min schäfer på 9 månader blir bara värre och värre vid hundmöten. Han skäller och drar som en galning, vid ett tillfälle lyckades han till och med dra omkull mig när jag inte hann se den andra hunden i tid (som tur var så stod jag på en gräsmatta).
Om jag upptäcker den andra hunden innan min hund gör det, så kan jag IBLAND hindra skällandet genom att säga ett enkelt nej. Då börjar han inte skälla, och jag kan ibland avleda med lek och godis tills den andra hunden försvunnit utom synhåll. Men det funkar bara ibland, och även då så drar han ofta mot den andra hunden.
Däremot om han ser den andra hunden först, då spelar det ingen roll vad jag gör eller säger. Han ignorerar mig, godis, leksaker, och jag får göra allt jag kan för att hålla kvar honom.
Promenader är inte roliga längre, när man alltid måste oroa sig över dessa hundmöten. Och det hjälper inte att jag bor i ett område med väldigt många hundägare. Det bor tre andra hundar bara i mitt hus. Varav den ena är en ledarhund som är lite orolig för andra hundar, då den hunden blivit attackerad en gång (inte av min hund). Så när min hund sätter igång att skälla så blir den hunden stressad.
För 2-3 månader sedan så gick jag på en valpkurs, och där drog han som en galning mot de andra hundarna tills han fick hälsa, men skällde bara ibland. När han väl fick hälsa så gjorde han dock det väldigt lugn och försiktigt. Men han skrämmer ju andra hundägare när han beter sig som att han vill attackera.
Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att någon har några konkreta tips åt mig, för jag börjar känna mig väldigt uppgiven över det här…
Jag har tränat direkt från valpstadie att han inte får hälsa på varken hundar eller människor utan tillåtelse.
Jag hade tränat fotgående, för motståndet i kopplet eggar oftast hunden. Dessutom skapar du inte kontroll genom fysiskt motstånd, utan du behöver ta kontroll över hunden genom pondus. Dvs hunden måste välja att göra som du vill för att du säger det, inte hållas fast av fysisk kraft.
Jag hade som sagt börjat med att träna fotgående och allmänlydnad, för att få hunden uppmärksam och samarbetsvillig. Jobbat med ögonkontakt och kontroll utan fysiska hjälpmedel så att hunden får ett förtroende för din pondus. Så att han lär sig kommandon som han är förstår, är trygg med och litar på - och som innebär konsekvens. Därefter hade jag, med hunden kopplad men på slakt koppel, använt kommando för att tala om för hunden hur kan ska agera vid hundmöten - och tränat hundmöten tex på brukshundklubben. Så att hundmötet kan agera som ni önskar, tex stå still, passera oberört eller vad som nu passar bäst just då.
Samma svar som i anti dragsele-tråden. Lär in ingångar separat, betinga dessa och smyg in det på promenader. Hunden behöver lära sig vad den ska göra iastället för vad den inte ska göra, lär den sig att komma in på din vänstra sida och ta kontakt så kommer du kunna skapa lugna hundmöten på det viset. Jobba med ett avstånd som hunden klarar, börja betinga hundmöten till att ta kontakt med dig.