Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3433 ggr
Boris/Vlad
0

Irländsk varghund - Berätta!

Jag kommer nog aldrig riktigt släppa barndomsdrömmen om att skaffa en irländsk varghund. Ni som har/har haft varghund, vill ni berätta lite? Allt från vardagen till kostnader, saker man bör tänka på osv. Allt uppskattas!🙂

MsSofieG
0

Lägger en tass jag också. Planerar att skaffa en i framtiden (sisådär 10 år) och tror jag läst allt som går att komma över på internet. Men lite mer går alltid ner ^^

Kadoor
0

Följer då jag tycker det verkar som en intressant hundras! Vår granne har en(misstänker att det är en, men vet inte helt hundra), och de är så otrooooligt vackra. :) kan inte mycket om rasen så vore kul att läsa mer om den, och lite egna erfarenheter från andra. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Boris/Vlad
0

Ingen med varghund här inne?  :)

[0djur]2
1

Jag har en irländsk varghund hane som heter Paddy som är 95 cm hög :)

Paddy är en genomsnäll, lugn, vänlig och kärleksfull hund som är älskar hela min familj och är väldigt sällskaplig (han gillar inte att bli lämnad ensam, men 1-2 timmar har funkat bra).
Han är stillsam och inte alls svår att ha inomhus.

P g a hans storlek blir han väldigt respektingivande, men då han inte vaktar så har jag lärt honom skälla och morra på kommando - vilket låter rejält.

Jag har turen att kunna ha honom lös då han saknar helt jaktinsikt. Han bryr sig inte om våra djur på gården och inte de han mött/sett i skogen. Han älskar att springa på ängarna, och har inte krävt mer motion än en normalstor hund.

Paddys självständighet gör honom inte till någon första pris tagare i lydnad, men kan vardagslydnad som sitt, ligg, vänta, nej, stanna o s v.

Hans päls är lättskött, äter sammanlagt över 20 dl varje dag och tar upp hela baksätet av min bil :P

Vad man ska komma ihåg är att de 18 första månaderna är det skadligt med för mycket motion och sin älskade, fyrbenta kamrat blir i regel oftast bara 7-10 år gammal.

botakt
0

Har 3 vargar. Det går åt en hel del mat måste man komma ihåg! Och sen att många kan bli okoncentrerade vid träning. Tröttnar en varghund så tröttnar den ;) Vargar har även en väldigt glad rumpa. Jag har fått måååånga piskrapp av glada svansar både i ansiktet och övriga kroppen! :)

[Forest]
0

5  haha den känner man igen glada svansen. har träffat flock på tre där ansåg dom själva att dom var lite knähundar så satt man i soffan så var man en härlig kudde 😉 

Vi som har rasen kanske kan bjuda oss på bilder för det är en otroligt härlig ras

MsSofieG
0

Vad kul att ni delar med er av era erfarenheter av rasen. Låter som riktigt underbara vovvar! #6 Ja bilder säger vi inte nej till :D

Boris/Vlad
0

Jättekul att det finns folk här inne med varghundar och släng GÄRNA upp bilder! 😃

Jag hörde av någon för många herrans år sen att varghundar kudne vara lite stingsliga (alltså rasen i sig) att lämna ensamma, stämmer det? 

Om ni skulle jämföra varghundens psyke/lynne/temperament med en annan hundras, vilken skulle det vara? 🙂

[Forest]
0

Jag måste säga att jag har inte rasen utan rikta mer ordet Vi till ni som har rasen 😎

botakt
0

Varghundar är väldigt fästa vid sina ägare. Men med träning så går det agg lämna dem :)

Skogsraah
0

Vill också se bilder på era varghundar! Drömras här med! Kostnader vore intressant också…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se