Irländsk varghund - Berätta!
Jag kommer nog aldrig riktigt släppa barndomsdrömmen om att skaffa en irländsk varghund. Ni som har/har haft varghund, vill ni berätta lite? Allt från vardagen till kostnader, saker man bör tänka på osv. Allt uppskattas!🙂
Lägger en tass jag också. Planerar att skaffa en i framtiden (sisådär 10 år) och tror jag läst allt som går att komma över på internet. Men lite mer går alltid ner ^^
Följer då jag tycker det verkar som en intressant hundras! Vår granne har en(misstänker att det är en, men vet inte helt hundra), och de är så otrooooligt vackra. :) kan inte mycket om rasen så vore kul att läsa mer om den, och lite egna erfarenheter från andra. ^^
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Ingen med varghund här inne? :)
Jag har en irländsk varghund hane som heter Paddy som är 95 cm hög :)
Paddy är en genomsnäll, lugn, vänlig och kärleksfull hund som är älskar hela min familj och är väldigt sällskaplig (han gillar inte att bli lämnad ensam, men 1-2 timmar har funkat bra).
Han är stillsam och inte alls svår att ha inomhus.
P g a hans storlek blir han väldigt respektingivande, men då han inte vaktar så har jag lärt honom skälla och morra på kommando - vilket låter rejält.
Jag har turen att kunna ha honom lös då han saknar helt jaktinsikt. Han bryr sig inte om våra djur på gården och inte de han mött/sett i skogen. Han älskar att springa på ängarna, och har inte krävt mer motion än en normalstor hund.
Paddys självständighet gör honom inte till någon första pris tagare i lydnad, men kan vardagslydnad som sitt, ligg, vänta, nej, stanna o s v.
Hans päls är lättskött, äter sammanlagt över 20 dl varje dag och tar upp hela baksätet av min bil :P
Vad man ska komma ihåg är att de 18 första månaderna är det skadligt med för mycket motion och sin älskade, fyrbenta kamrat blir i regel oftast bara 7-10 år gammal.

Har 3 vargar. Det går åt en hel del mat måste man komma ihåg! Och sen att många kan bli okoncentrerade vid träning. Tröttnar en varghund så tröttnar den ;) Vargar har även en väldigt glad rumpa. Jag har fått måååånga piskrapp av glada svansar både i ansiktet och övriga kroppen! :)
5 haha den känner man igen glada svansen. har träffat flock på tre där ansåg dom själva att dom var lite knähundar så satt man i soffan så var man en härlig kudde 😉
Vi som har rasen kanske kan bjuda oss på bilder för det är en otroligt härlig ras
Vad kul att ni delar med er av era erfarenheter av rasen. Låter som riktigt underbara vovvar! #6 Ja bilder säger vi inte nej till :D
Jättekul att det finns folk här inne med varghundar och släng GÄRNA upp bilder! 😃
Jag hörde av någon för många herrans år sen att varghundar kudne vara lite stingsliga (alltså rasen i sig) att lämna ensamma, stämmer det?
Om ni skulle jämföra varghundens psyke/lynne/temperament med en annan hundras, vilken skulle det vara? 🙂
Jag måste säga att jag har inte rasen utan rikta mer ordet Vi till ni som har rasen 😎

Varghundar är väldigt fästa vid sina ägare. Men med träning så går det agg lämna dem :)
Vill också se bilder på era varghundar! Drömras här med! Kostnader vore intressant också…
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se