Tömma analsäckarna?
Ämnet har säker varit uppe förut, men kommer iaf inte ihåg det.
Vi behöver tömma Quilas analsäckar jätteofta, och veterinären sa till oss när hon var valp att man nästan aldrig behöver göra det.
Hur har ni det med era hundar? Behöver ni tömma? Och i så fall hur ofta?

Jag hade ju en hund som inte klarade att göra det själv. En cavalier king charles spaniel. Han fick inflammation av det. Så han stod och skrek när han bajsade kraken. Så vi fick operera honom när han var ca 1½ år. Efter det så hade han inga problem med det längre.
Det är som Gejsa säger, har dom problem som du säger så ofta bör man operera. Jag har aldrig behövt tömt på Skopan, hon brukar åka på bakan om hon är lite dålig i magen jag vet inte om det är så att hon på något sätt tömmer sig själv då. Men ta kontakt med vetten och kolla om du tycker det är hemskt ofta, och kolla vad dom tycker =)
#1 Okej, hon verkar inte ha så mkt problem, förutom att rumpan putar mkt och det luktar något vedervärdigt. Och det finns alltid sååå mycket att tömma, oavsett hur ofta eller sällan vi gör det.
Jag har inte haft några problem med det, men däremot en kompis lhasa. De fick tömma o tömma och tillsist blev det operation. Då blev det lyckligtvis bra =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Schäfern jag hade förut ( Ruben) hade problem med sina analsäckar innan han kom till mej men han opererades
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vissa får problem och är de upprepade brukar det mest humana för hunden vara en operation.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Oh, en operation? -ryser bara jag tänker på att min bebis ska opereras- Kanske ska höra mig för hos veterinären då, får det verkar ju inte bara normalt att tömma så här ofta o mycket.
Vad gör dom vid operationen då?

Det är ett litet ingrepp, de plockar bort analsäckarna bara. Så det är inte något allvarligt alls.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fast dom har jätteont efteråt länge. Det minns jag. burr
Men sedan blev det ju bra.
Jag märker inte ens på mina hundar att dom tömmer sina analsäckar. Så problem har nog din hund iaf.
Säger som gejsa, märker inte heller när voffen tömmer :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
När hunden bajsar tömmer den normalt analsäcken, ibland kan man se det runt "korven" ;)
Haha hur ser man det? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Min ena hund hade problem när han var yngre men nu har det inte varit något bekymmer på flera år :)
Det blir som en hinna…det var vetten som sa det till mig när min första schäfer hade problem =)
Jasså där ser man.. I och för sig brukar Mexx ta sig så långt in i buskar/högt dikesgräs eller liknande så jag ser inte hans bajs så ofta ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag har aldrig behövt det på någon av mina hundar genom åren ;-)
min pekingeser hadde problem ofta och om hon fått leva lite längre så hade jag helt klart opererat henne då hon hade stark klåda och andra obehag….
Men hur märker man om dem INTE tömmer själva då? Får dem ont eller vad händer? Och hur tusan kan en människa själv tömma en hunds analsäckar.. fattar inget:P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

vi har aldrig ens tänkt på att tömma analsäckarna.
det står i apotekets råd för hundar hur man gör det. och där står det att man kan behöva göra det ibland. men jag har aldrig märkt nåt på vår hund.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan