Liten tävling
Den här tävlingen går till såhär: Jag visar en bild av en hundras, och så ska ni säga vad det är för hundras, och den som först säger det vinner (man vinner ingenting) man vinner äran.
Vad är det här för ras?:

berner sennen

Grattis Maria du vann =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
haha! var de meningen att den som svara skulle sätta in en ny bild och så vidare? eller var de här allt:P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Då säger jag, vad är detta för ras?

är de en bullmastiff? kanske..
new foundland?
vi har fortsatt tävlingen, så de är bilden nederst du ska gissa på

KORREKT en Newfoundland, en klippt en som synes.
haha.. OJ då! jag tyckte ju de såg lite konstigt ut med lejonsvansen:P
den var lite lurig. jag har ingen bild att lägga upp så de får nån annan göra :9 jag e påjobbet:)
# 7 En klippt Newfoundland? Aldrig hört talas om. Såg häftig ut!
franskbulldog?
oui :D

Då tar vi den då??
isländsk fårhund?
eller kanske finsk lapphund?

ot Men varför klipper man en nuffe???
#19 Kanske är skönt för dem på sommaren? :)

#20 Man kan inte göra hunden en större otjänst än att klippa pälsen på en pälshund!
Pälsen isolerar hunden från värme. Dessutom så kommer den få en fruktansvärd tid när pälsen växer ut igen. Då underull och täckhår växer ihop i en salig blandning. Usch!
Jaa håret hjälper väl till när de är sommar och varmt?
Japp de är en finsk lapphund:)

Ja, det är en bra hjälp i värmen att ha hår som håller ute solens värmande strålar.
Fast de är ett konstigt fenomen.. jag menar, ecko-dogo argentino är gjord för varmt klimat och har därför jätte kort, nästan ingen päls. Men ändå hjälper tjock päls på dem som har de..skumt!
Som min välpälsade hund, har mycket underull. Underullen fungerar precis som bomull, värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt. Det är väl inte så konstigt egentligen, i nästan alla delar av världen är det ju ganska stora temperatursskillnader. Dessutom ska ju hundarna arbeta och då blir de ju varma och svettiga även om det är kallt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#21 Varför klipper man andra raser? tex Pudel. Är det inte farligt för dem?
#26 Andra pälstyper ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Så deras päls finns inte för att isolera?

Dramatiskt vart det, jag vet mycket väl att pälsen skyddar mot både värme och kyla.
Handlar inte om att han skulle ha svåra plågor av att svettas även om jag ser honom som en klart lyckligare hund när han är nyklippt, ägaren har valt att raka honom då han simmar minst en gång om dagen sommartid, tar en jäkla tid för honom att torka och han får jobbiga våtekem och svamp i huden, vad är alternativen, inte låta hunden bada eller ägna timmar åt att föna hunden, eller enkelt och lätt raka ner honom och låta honom göra det han trvs bäst med: BADA, utan att besväras av eksem i hela huden. I mina ögon är han en klart gladare och piggare hund utan sin enorma päls.

Personligen ser jag det som att det är den största tjänst man kan göra honom, om inte pälsen värmer alls hur kommer det sig att han flåsar i princip konstant sommartid och vandrar runt inomhus och söker svalaste platsen i huset, flåsar=svettas (eller hur), men utan päls ser han helt bekväm ut och ligger på rygg i soffan/sängen och sover gott, han orkar springa och leka i skog och mark men med päls så ligger han helst i skuggan och flåsar, medans dom andra hundarna har kul.

långhårig labrador
Haha ojoj vad det spårar ut.. är det inte tänkt att Velsan ska lägga in en ny bild?
#31 Det är redan fastslaget att den hunden är en New Foundland. :)

hade behövt skapa ett nytt ämne av det.

Ja alltså, de var ju det jag tänkte. Ecko har ju som sagt jätte kort hår, nästan obefintligt. Och de är ju för att han är menad för varma klimat. Och dem hundar med mycket päls är såklart menade för kalla klimat. Men sen skyddar ju päls såklart också. Som när ecko ligger i solen (han gör de hellre än i skuggan) så bränner han sig jätte lätt på nosen som inte har hår alls. osv.
så de finns alltid sina för och nackdelar
Velsan gissa rätt på sista bilden med Finsk lapphund. De är alltså Velsans tur att lägga in en bild igen så någon kan gissa:)
jag e på jobbet :) slutar om två timmar :P
okej, vi kan vänta;P