Inte härma den äldre hunden
Hej!
Jag ska om ungefär ett halvår få en valp och jag är riktigt glad, men jag har en liten oro kring detta och det är att jag redan har en Jack russell-blandning som skäller ganska ofta och morrar gärna ifall man komma för nära hennes mat. (Notera att vi köpte henne vid sex års ålder då hon redan var såhär - vi har försökt träna bort detta men det är rentav omöjligt.)
Hon skäller dessutom gärna på stora hundar då hon tror att hon är världens största tuffast hund (Suck, typiskt terrier.)
Vi har självklart sett detta som ett problem men inte världens största då hon är såpass liten och lätt går att dra bort - hon är alltså inte världens största hot. Bara irriterande.
Men det stora problemet är att nu när vi ska skaffa oss en till hund kommer det bli en Tervueren (som senare ska utbildas till patrullhund) och jag är så orolig att valpen kommer apa efter henne och börjar skälla på andra hundar eller morrar när hon äter.
Hur ska vi hantera detta? Hur stor är risken att valpen kommer härma henne?
Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still
willing to get our hands dirty”
†
Risken är stor att valpen kommer härma din nuvarande hund.
Jag rekommenderar inte att du skaffar hund förrän du tränat bort din nuvarande hunds problembeteenden.
Enligt mig ska den första hunden vara "klar" innan man skaffar en till.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det beror mycket på vilket temperatment den nya hunden har, men liknar de varandra det minsta, dvs om det finns osäkerhet eller nervighet även hos den nya hunden så är risken mycket stor att valpen kommer att kopiera beteendet. Mitt råd är att ta hjälp av en skicklig hundtränare och lägga allt krut på att träna bort problembeteendena under de sex månader ni har på er.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Vår Chihuahua skäller när det ringer på dörren och ibland när han möter hundar ute som visar intresse för honom, förut skällde han alltid vid möte oavsett om hunden bara gick förbi eller om den började dra emot oss. Nu har vi dock tränat mycket på just möten så han blir bättre.
Åter till saken, vår valp bryr sig inte det minsta att chihuahuan skäller när det kommer någon eller att han skäller vid hundmöten. Hon är helt lugn och hälsar fint, för det är vad vi tränat in. 🙂Sen vet jag ju inte hur er valp reagerar på er hunds beteende men jag ville bara dela med mig av hur vår uppför sig för att visa att det inte alltid behöver bli så att valpen apar efter de dåliga beteenden som den andra hunden har.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6 En labbemix med labrador, golden och stövare (dock mest labrador) 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Håller med tidigare om att de e bra och träna bort beteendena innan. Jätte bra att du tagit kontakt med en hund tränare. Vad jag tänkte på om det bara är maten som är ett problem så mata dem i olika rum och va noga med att träna valpen från start med just det. Om valpen inte ser beteendet är det ju svårt att ta efter. De kan ju däremot va väldigt jobbigt att mecka med olika rum men de e ju en idé om er gamla hund inte är 100% när er valp kommer. Men i regel tycker jag man ska vara nöjd med sin första hunds beteenden innan man skaffar en till hund. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/