Lämna valp ensam
Vi har ensamhetstränat Diesel ganska mycket och han är duktig på att vara ensam. Så fort vi lämnar honom så går han och lägger sig i sin säng. Han brukar få vara i våran hall när han är ensam. Som längst har han varit själv 1 h och 30 m. Kan man lämna en 4 månaders valp i 2 h om man har aktiverat den mycket under dagen? Hur har ni gjort med era valpar? Lät ni dom vara i hela huset eller bara i ett rum? Berätta gärna era erfarenheter av att lämna valpar ensamma. :)
//Josephine :)
Jag personligen skulle aldrig lämna en valp ensam mer än kanske 20 minuter.
Om du har tränat hunden för att klara av två timmar så borde det gå fint.
Jag skulle begränsa ytan för hunden, så endast ett rum.
Min valp vart inte särskilt glad i att vara ensam, för då åt han upp trappan. Men grannarna ställde upp som sällskap. Så jag har inte haft en valp ensam mer än 15 minuter.
Man börjar ju vid 4 månaders ålder träna dem mer och mer själva, innan dess får man ju bara lämna korta stunder. Hade nog inte lämnat en 4 månaders 2 h själv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att det är ok att lämna nästan vilken hund/valp som helst såpass länge som de klarar av. Alla mognar olika och är olika säkra så man kan bara bedöma sådant väldigt generellt utefter ålder.
En hund har inte samma tidsuppfattning som oss. Den vet inte hur långt en timme är, och om den då dessutom sover så märker den inte att vi har varit borta en längre tid. Däremot märker den ju såklart skildnad på 15 minuter och 2 timmar, men 30 minuter hit eller dit är sak samma.
Om din hund är ensamtränad och klarar av 1.5 timme så borde 2 timmar inte vara något problem förutsatt att dess kissblåsa klarar av det :P Om möjligt, försök att jobba dig upp till det, 10-15 minuter åt gången om du hinner och vill vara på den säkra sidan.
Jag har själv en valp som har varit otroligt enkel i ensamträningen och inte ens reagerat när jag kommer hem, vare sig jag har varit borta i 10 minuter eller 5 timmar. Hon har legat och sovit vid dörren, kollat upp, och gett mig en blick som sagt "Hej matte… trevligt att du är hemma.. men du väckte mig, så nu tänker jag sova vidare" ungefär :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag tycker det är helt okej att lämna sin valp den tiden om den klarar av det. Ensamhetsträningen bör man ju börja med så fort valpen känner sig trygg hemma. Har du tid och möjlighet hade det nog varit bra som tidigare skrivit att förlänga med typ 10 min varje gång så de blir lite successivt.
Vår valp har varit helt hopplös att träna ensamhetsträning. han är 8 månader och klarar inte mer än en halvtimma nu. Vid sex månader klarade han det inte alls. Så själv har jag inte kunnat göra det men hade han klarat det så hade jag varit jätte nöjd.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag skulle inte lämna en så ung valp i 2 h själv, men inget talar för att man inte får det. Är den ensamtränad så tycker jag du får prova dig fram.
Jag var tvungen att lämna min valp ensam utan träning innan, tandläkaren, vårdcentralen osv. och det har gått bra.
Jag ser alltid till hunden. Säger din hund att den är nöjd, då är den förmodligen väldigt nöjd. Jag har haft en 10-veckors valp hemma där livet skitit sig rejält och jag kommit hem efter 12 h, tillsammans med min vuxna tik hade han sovit sig igenom hela den tiden och inte ens gjort ifrån sig inne. Den hunden hade aldrig heller bekymmer att vara ensam hemma. Så se till din hund, din situation, ha alltid som mål att behålla en lugn känsla i hunden och håll rutinerna så kommer det gå galant.
Min 4,5 månaders valp ligger själv 3-4 h utan problem. Det har inte varit några problem sen 10 v ålder. Har ökat tiden efterhand.
Var bara försiktiga med ökningen, noga med att rasta innan och så vidare. Vi gick för fort fram eftersom allt gick så bra i början och sedan var vi tvungna att backa i träningen.
Jag lämnar min 4mån valp hemma i två timmar. Nu har ju vi en hund till, som är väldigt säker i att vara ensam, så hon är ju aldrig helt själv. Vi tränar faktiskt för att öka till 3 timmar om ett par veckor, något hon säkerligen hade klarat utan träning men det känns inte bra för mig att göra ett så stort hopp direkt.
Hon är så lugn när hon är ensam, så. Hälsar inte ens när man kommer hem, utan det är mest bara en kort bekräftelse att "jaha, jag ser att du är här igen".
Nu har jag bara haft valpar som har lätt för att vara ensamma, men jag tycker det känns konstigt att man inte får lämna yngre valpar ensamma mer än "korta stunder". Mina valpar har aldrig haft problem, så länge man tränar lugnt och tryggt. Sedan finns det ju självklart de som har svårt att vara ensamma, och det är ju en helt annan sak! Men man måste ju se till individen, är vad jag försöker säga med detta, och därmed också kanske ta regler med en nypa salt. Tycker jag.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Har aldrig direkt tränat att vara ensam med någon av mina valpar. Det har bara funkat.
Om den är tränad så den klarar att var själv och kan hålla sig så länge så är det väl inga problem.
Min har aldrig haft något problem att vara själv. Han gav i från sig 2-5 skall när man stängde dörren och gick när han var mindre(3-4 mån) men det slutade han med sen. Han har aldrig haft sönder något trots att han alltid fått varit lös i hela lgh :)
Tack alla som delar med sig av sina erfarenheter, det uppskattas mycket! Lämnade honom i 2 timmar igår. Det verkade ha gått jättebra och han låg och sov när vi kom tilbaka. Fast när vi lämnade honom så var han väldigt trött efter att vi hade aktiverat honom på dagen. Han fick vara i hallen där han hade vatten, ett tuggben, en leksak och en säng. Jag är så stolt över Diesel! Han har inga problem med att vara ensam. :D
//Josephine :)