Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 895 ggr
Dumpuck
1

Blandras = friskare

Ja, nu åker denna fråga upp återigen.
Men jag vill inte ha enbart en diskussion om att si och så är det då det redan finns flertalet diskussioner kring detta, utan jag är ute efter om någon kan ge någon form av hållbart bevis på att si och så är det. Jag vill alltså att man ska skicka med länkar till källor som stärker de åsikterna man har, detta för att hålla tråden någorlunda kort men också för att jag inte vill ha enbart åsikter nu.

Diskutera gärna, det är trots allt ett diskussionsforum, men glöm inte källhänvisningen!

Tillägg:
Kanske ska påpeka att detta är alltså inte för min egna del! Varför jag valde att starta tråden är för att det, som sagt, finns flertalet diskussioner kring detta men många saknar källhänvisning med länkar utan innehåller mestadels bara de egna åsikterna. Därför vore det roligt att få se varifrån alla fått sina åsikter, vilka källor som använts och inte.

MelliPirelli
3

Tyvärr ingen källa, men det är ändå väldigt logiskt…
Första generationen blandraser blir oftast friskare pga det blir sådan utavel.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Mischa
1

Googla på heterosiseffekten. Men man får ju också räkna med de "spelkort" man har, jag har svårt att tro att en kull med Eng. Bulldogg x Fralla skulle bli kärnfrisk bara för att det är två olika raser, båda raserna är besläktade och dras med liknande problem. En bulldog x whippet eller bulldog x Shiba tror jag har bättre förutsättningar just pga att de inte är så närbesläktade eller nödvändigtvis har samma rassjukdomar dvs. utökad genvariation. Problemet med det sistnämnda är ju då mentaliteten, till skillnad från grisar och kor så är våra hundraser selektivt avlade för olika arbeten och kan variera så kraftigt i mentalitet, långt ifrån alla egenskaper funkar tillsammans.

≧◔◡◔≦

Dumpuck
0

#2 Vad jag förstått så gäller heterosiseffekten bara den första generationen, alltså den första avkomman.

Renras + annan renras = oftast en friskare avkomma, avlar man däremot vidare på avkomman så kommer de rasbundna sjukdomarna återigen in i bilden.

Mischa
1

Ja, de mer positiva effekterna av utavel kommer i första generationen när man korsat två obesläktade individer.

≧◔◡◔≦

Cahira
2

Sjuk renras blandat med annan sjuk renras blir inte en frisk blandras per automatik (tänk dåliga höfter m.m.)

Genetisk variation är bra för hälsan och långt liv, men generna måste ju ha någonstans att ta ifrån från båda föräldrar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.