Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4476 ggr
Lexie82
0

Blanda i maten?

Jazzo, 8 månader schäfer, har på senare tid blivit kräsen med maten. Det började med att han matvägrade om maten var blötlagd. Sedan ville han inte ha den torr heller. Nu växlar jag mellan att blanda maten med en äggula eller lite rapsolja, och det hjälper för att få honom att äta. Men:

Är det skadligt att ha i olja/äggula varje dag under en längre period?

Finns det annat man kan blanda i maten för att få honom att äta, mest för att variera, så att han tycker att den är mer spännande?

Fridaaaa
0

Hade försökt att inte blanda i olika saker, risken är att det förvärras.
Har han haft det fodret hela tiden? Jag fick byta nämligen färskfoder till Roxy och det har fungerat än så länge 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CissiD
0

Vi har också en matvägrande åttamånaders. Han har blivit värre efter att husse blandar i allt möjligt gott i maten för att få honom att äta. Har har keso, gräddfil, kokt kyckling, spat från kokt kyckling, ost, skinka och massa annat åkt ner i matskålen bakom min rygg. Och han undrar varför vår valp inte vill äta maten när de inte ligger något i.

Mjölkprodukter ska man vara lite försiktigt med eftersom många hundar är känsliga för laktos. Men i övrigt finns det massor att lägga i. Eller välja laktosfria alternativ. Vet tyvärr inte hur bra eller dåligt ägg och olja är att ge dagligen det får nog någon som har bättra koll på kost hjälpa dig med. Men skulle tro att det är bra att variera sig lite.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

drika
0

färskfoder?

Hälsningar

Fredrika

russin
0

För mig är det viktigt att hunden verkligen tycker om sin mat, så att blanda i något litet är helt okej så länge det inte blir för mycket.

Själv ger jag färsk mat, men att piffa upp torrfoder tycker jag är helt okej om man vill fortsätta ge torrisar till kräsen hund🙂

[Forest]
0

Lite olja eller äggula är inte farligt i längden att  vet, så länge du ger lite av det :) Själv anser jag också är viktigt att dom äter, jag fick blanda i maten till ena men det har gått över :) Kanske skulle blötmat eller färskfoder vara något du med kan  blanda i? Våran fick färskfoder och åt bäst med det i.

Allumania
0

Beror ju på hunden. Vissa blir kräsna och äter aldrig "normal" mat utan der ska alltid finnas ngo extra med. Hemma hos mig varierar maten varje dag ibland torrt, ibland uppblöt, ibland rester från egen mat eller ngo annat. Men han e ju stövare ;P Magen är som ett svarthål :D

Lexie82
0

Han har alltid ätit samma mat. Jag är fodervärd åt Försvarsmakten och får inte byta foder såvida han inte har allergi. Så att byta till färskmat eller något annat är inte ett alternativ.

När han plötsligt blev kräsen så hade han bara fått blötlagt torrfoder. Sedan började han vägra äta det, så då hade jag ägg i ett tag, sedan provade jag utan igen och då gick det bra så länge jag inte la fodret i blöt. Nu vill han inte äta det som det är oavsett om det är blötlagt eller inte.

Paxxa
1

Nu blev jag nyfiken! Vad äter hunden för mat? Äter alla FM-hundar samma?

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Lexie82
0

Jag tror att alla äter samma. Purina ProPlan Puppy Sensitive
Tanken är väl att det ska vara enklare när de väl ska börja utbildas till tjänstehundar, att alla äter samma sak då.

Lord Vulcan
1

#9 Ger oxå Purina till mina. Prova med lite leverpastej ett tag, funkade på min.

russin
1

Även om hunden äter en specifik sorts mat, så gör det knappast något om du blandar i en matsked av färskfoder eller anat nyttigt, som hunden samtidigt tycker om 🙂 Det behövs ofta väldigt lite, för att torrfodret ska ta smak.

Lexie82
0

#11 Ja, det var just "annat nyttigt" som jag ville ha förslag på =)

Flubben
0

Hör med din fodervärdskonsulent! Har också FM-hund och konsulenterna är guld värd!

russin
0

#12 - vegetabilisk olja ska du akta dig för, då en massa extra omega 6 inte är nyttigt för hund. I övrigt så finns mycket. En klick färskfoder är väl egentligen det bästa då det är fullfoder, men lite kokt kyckling, lite strimlor skinka, en äggula då och då, lite keso eller liknande gör inte någon skada så länge mängden inte blir för stor. Det finns även tetror med blötmat (inte min favorit, men som lite topping på torrfoder är det okej) som t ex Doggy, Bozita mfl.

Vattnadal
1

Har du bara en hund? Testa i så fall att ha maten stå framme jämt, så kan han äta när han är sugen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hiro
0

Rått ägg kan skada, kokat är närmast det bästa som finns.

Ge mat till hunden och äter han inte, strunta i det. Ta bort maten efter 15-30min och ställ fram samma mat till middagen. Du ger mat och hunden äter, vill han inte äta så får han "skylla" sig själv. Ger man bara mer och mer saker då hunden inte vill äta så blir den lätt bortskämd