Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3867 ggr
Wenniz
0

Förslag, raser?

Har tidigare skrivit en liknade tråd men gör nu en ny.

Tanken var att vi skulle köpa en hund till men det var minst 2 år dit trots att jag redan hade börjat flura på raser för skojsskull. Dock så kommer det troligen bli en till hund tidigare än så, då den ena hunden som jag tränar och hade tanke att tävla med har nu fått en sjukdom där jag väljer att inte tävla hunden eller träna hårdare som vi tidigare har gjort. 

Jag söker ännu en gång förslag på raser som kanske passar mig. Hela familjen är aktiv och hundarna får dagligen långa promenader och hundarna får nästan jämt hänga med på äventyr. Jag tränar mina hundar varje dag och tränar olika långa pass.

Jag har tävlingsabitioner - främst Agility men vill också hålla på med Spår, Lydnad, Freestyle mm, jag provar gärna på nya hundsporter om det är så. Det ska vara en hund som älskar att jobba men ska kunna ha en ganska tydlig "on&off" knapp (vet att det också beror på själva hunden).

Familjen vill ha en medelstor hund, mellan Whippet och Golden storlek om vi säger så. Vi vill ha en hund som fäller ganska lite (fäll perioder är ok) eller en ras med allergivänlig päls som kanske kräver trimning istället. Inte en allt för skällig hund då vi bor inne i stan. Det ska vara en allmänt frisk ras.

Vi har tidigare erfarenheter av Tollare, Jaktcocker, Golden, Schäfer, Border Collie och Whippet.

Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva men annars är det bara att fråga på. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
LuLeLo
0

Jag tänker på aussie, fast de kan brista både i mentalitet och av och på-knapp.
Annars är de perfekta allroundhundar för den mer aktive, och funkar fint i både agility, freestyle och spår.
Dock är det en bruksras, och förutom problem med passivitet och temperament så kan bruksare vara riktigt jobbiga i de unga åldrarna, men du har ju erfarenhet av många hundtyper, så de bör väl funka.

Nä, men kasta ett öga på den tycker jag.

Tass Josephine

Frida B
1

Jag tänker sheltie förrutom storleken och skälligheten. 

Sen- finns inga allergivänliga pälsar ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vovisch nr2
1

Jag tänker spontant på flatte!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Annamaja27]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänker som vanligt på schapendoes. fäller inte och är fina tycker jag när de hålls nerklippta.

knutteknop
1

Jag tänkte också spontant på schappe men jag har inte så mycket erfarenhet av rasen..

Myrtorpets Möss och Kaniner

Cahira
1

Jag tänkte också på flatte, men även bouvier des flandres, curlycoated retriever, portugisisk vattenhund, riesenschnauzer om ni går upp i storlek, eller airedale om ni känner att ni orkar med en terrier. :) Pudlar kan även passa fint men jag tror du är ute efter en mer arbetande hund. Även labbar och goldens från arbetande linjer kanske?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nadilda
2

Låter väldigt likt det ska gör med min lagotto, hon har desutomen väldigt bra on/off-knapp. 🙂Sedan håller jag med flera andra här i tråden att en schapendeos skulle passa, en sedan liten filur ska flytta in till mig senast till sommaren. Tanken är att den ska få göra samma sak som jag g ör med lagotton, alltså det du vill göra.

VendelaS
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte också spontant på schapendoes. Har en själv och min familj också. Mycket trevliga hundar det där. Aktiva vallhundar men kräver inte lika mycket som t. Ex. en bc, även om de kräver sitt. Funkar utmärkt i alla de sporter du skrev. Rasen är känd för sin goda hoppförmåga så agility är perfekt. De vill gärna hänga med på allt osv. Fäller inget och behöver bara borstas någon gång i månaden förutom under unghundsperioden när de byter från valppäls till vuxenpäls. Blev en liten snabb ihopkastad komentar…. Slänger in en bild på min Vilda. 7 månader på bilden.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Wenniz
0

Familjen har funderat nu på Bedlingtonterrier, känns faktiskt som "rätt" ras för oss/mig. Har kontaktat kennlar så man får se om det blir en Bedlington eller inte. :)

#2 Jag anser att "pudelpäls" t.ex. är ,er allergivänlig, är allergisk själv och jag "tål" pudelpälsen bättre än t.ex. min Whippets päls. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Frida B
0

#9 det är dock fakta att den inte är allergivänlig :) Det är nämligen väldigt individuellt. Har också varit allergisk i många år, precis växt bort.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
0

Jag tipsar direkt om Bearded Collie, mellanschnauzer, lagotto, Pudel eller kanske en schapendoe? 
KH collie finns ju också, men de överlag lite högre än goldens.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund