Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 869 ggr
Haztparken
0

Läcker = ont i ryggen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min äldsta storpudel Dafne har sen ett tag tillbaka ibland börjat läcka, vad jag antar, ifrån analsäckarna. Luktar äckligt och är blött kring analen.

Tillhörande är att hon har problem med sin rygg. Ryggraden går i en båge fast upp och ned. Förmodligen något litet diskbråck (på gång till?), tajt mellan vissa kotor.

Vi går hos en hundfysioterapeut, dock börjat hos en ny nu. Det funkar för henne och dåliga dagar får hon Metacam som vi har utskrivet, idag är en sådan dag och har varit det i 3 dagar nu.

När hon började läcka så googlade jag då hon aldrig haft problem med det innan och läste lite om att det kan bero på hennes ryggonda? I.o.m att det kommit senaste gångerna i samband med när hon visar symptom på ryggont så har vi antagit det, är det rätt?

Sen är jag också så himla orolig och ledsen. Denna sommaren har hon haft ont oftare och jag är så rädd att det en dag gör för ont för henne. Troligen får hon väl ont av att hon och valpen leker, men hon älskar det och jag skulle aldrig vilja ta det ifrån henne nu när hon äntligen fått sig sin efterlängtade kompis. Men vad gör man? Risken finns ju att hon blir resistent mot Metacam, kanske borde hon redan nu få något starkare? Jag vet inte.

Att se henne såhär, mitt älskade hjärta, min studsiga studsiboll som älskar allt och alla lite för mycket gå runt med ledsna ögon, vara stel, skritta långsamt efter mig i kopplet sliter på ett mattehjärta och jag är så rädd för att förlora henne. Men går det för långt så går hennes välmående först!

Jag vet inte, jag ville väl bara skriva av mig lite också. Men har ni erfarenheter kring detta med analsäckarna eller hund med ryggont så får ni gärna dela med er!

Dafne med sin älskade "lillsyster" Nyx för några veckor sedan på bilden ❤️

[Forest]
0

Jag skulle inte låta henne leka så mycket just för att det kan vara orsaken till att hon blir vörre. Att ha lugna dagar är nog ett måste. Är hon mycket dålig? Vad säger dim kan hon aldrig blu bra/bättre? Jag kan gissa på att läckande har med det onda o göra kanske ska du tömma dom lite på henne för slippa att som läcker.

Haztparken
1

#1 Nej tyvärr får man ju sära på dom ibland när dom leker eftersom jag tror att det är en bidragande faktor.. känner mest bara att jag inte vill förbjuda dom helt och hållet då dom håller varandra så kärt! När hon får sådana här dagar så är hon rätt dålig men sen när hon kommit ur det så är hon som en normal Pudel :) Ja jag funderade på om man kanske borde tömma dom men sen samtidigt så läcker hon bara någon gång och så fort vi börjar ge Metacam och hon får vila mer så slutar hon, så det känns ju som om allt kommer beroende på hur hon mår i ryggen :/

[Forest]
0

Hatar skriva på mobilen blir 1000 stavfel hela tiden :(