Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1795 ggr
Ambrose
0

Blanda torr och färskfoder?

Jag hade gärna velat gå över till färskfoder på Nita eftersom jag tror/tycker att det är hälsosammare. Problemet är bara det att torrfodret är så praktiskt. Jag använder det som godis både för trick träning och spår. Dessutom är jag aktiv inom scouterna och om vi då åker på hajk och läger så kan jag inte ha färskfoder med mig. Är det möjligt att ge ett mål om dagen som färskfoder och resten som torrfoder? Jag frågade en kvinna i zooaffären om detta och hon sa att det inte gick eftersom hunden då inte fick i sig rätt mängd av alla näringsämnen. Jag tycker det låter lite konstigt.. om man har 2 helfoder som både har en bra näringssammansättning och tar 1/3 av ett av dem och 2/3 av det andra… borde inte det bli rätt ändå?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Murvel]
0

Klart det går - det borde snarare vara nyttigare med en mer varierad kost. Så länge man tar det lugnt i början så det inte blir kris i magen. 

Det finns en risk att hunden föredrar det ena, säg färskfodret, och därmed inte vill äta torrfodret som mat (men kanske som godis).

Ambrose
0

#1 Tror inte det är någon risk att hon slutar äta vanliga maten… min lilla dams mage består av ett svart hål där nästan precis allt och i oändliga mängder slinker ned ;) Men vad hade damen i djuraffären fått sina idéer ifrån? Hon hade en hel del andra vettiga saker om foder att säga till min kompis som var med. Saker som jag försökt förklara för henne 19939393 gånger :P

//Ambrose

LeaBus
0

Jag ger färskfoder på morgonen och torrt på kvällen, funkar bra. Kommer dock gå över helt på färskt.

Sjöstjärna
1

Det är marknadsföringsprat som djuraffärerna lär sig av torrfoderförsäljarna och som de i sin tur lärt sig i säljsyfte, självklart går det bra att ge båda delar. Det man ska undvika är att ge rått och torrfoder i samma måltid eftersom magsäcken behöver olika ph-värde för att bryta ta hand om de olika typerna av mat.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Linnea
0

Våra får färskfoder men får torrfoder som godis och set händer att dom får det som mat om jag missat att köpa nytt färskfoder. Fungerar utmärkt men jag måste blötlägga torrfoder i blöt till den lilla för annars sätter hon det i halsen (glupsk). ör annn

Skynda långsamt så går det fortare.

Mischa
1

Helfoder oavsett sort går utmärkt att kombinera med varandra utan någon näringsförlust.

≧◔◡◔≦

SuperLimm
0

Det finns ett fordet som heter Easy Barf, finns på pommys.se

Det är som ett torkat färskfoder/torkad barf. Det skulle du kunna ha med och ge dom gånger du åker iväg och inte kan ta med färskfoder. Som godis kan man använda lite vad som helst så där är det ju bara köpa nån liten påse med något bra torrfoder i små bitar om man vill det :)

Annars går det utmärkt att ge färskfoder ett mål och torrfoder ett annat mål :)

Mvh Linn

[Forest]
0

jag ger torrfoder morgon och middag. kvällsmaten är färskfoder har valt att dela upp maten eftersom det vart så bökigt att ta fram så lite + väga maten varje gång dom skulle äta. Jag väger maten och delar upp den portionsvis så min man samt dotter kan ge dom mat utan att ge dom för mycket.

Ambrose
0

Vad bra. Då kommer jag nog börja ge färskfoder på morgonen. Är det 2% av hundens nuvarande vikt eller 2% av hunden framtida vikt de ska ha?

//Ambrose

russin
1

2% av den förväntade vuxenvikten brukar stämma rätt bra på en valp. Sen får man givetvis justera om man märker det är för lite eller för mycket.

Mina har ätit ungefär samma mängd hela tiden - både som valp och vuxen.

Michaela-N
0

#4 Det är en myt och det är fel.

-Aida-
0

#11 Så det är okej att ge rå mat och torrfoder samtidigt typ hälften av varje?

russin
0

#12 - jag gjorde så i flera år innan jag helt gick över till färsk mat

fridarebecka
0

Självklart kan du göra det, men satsa på ett helfoder ifall du inte är duktig på barf :) Vi kör på det eftersom det är praktiskt och vår hund gillar variationen :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
lillvilda
0

vi kör ett mål torrfoder och ett mål färskfoder till vår kille. kanske går vi över helt till färskfoder med tiden.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund