Skygg och rädd
Hej det finns säkert massa inlägg om liknande problem men jag brukar ine vara här just så mycket så känns tungt att läsa igenom allt… men skulle verkligen uppskatta hjälp från kunniga hundägare
min mormor skaffade en cockerspaniel för drygt ett år sedan. hon har tidigare haft många hundar genom sitt vuxna liv och hennes flat coated retriver dog några år sedan vilket gjorde att hon endast hade en flat kvar. denna hund har sina egna problem också… som hon inte direkt jobbar med heller… han attackerar andra hanhundar, mycket obehagligt och han får inte den träning som skulle behövas för att få bort detta beteende….
cockern är inte bara en mindre storlek utan har en mycket försiktigare personlighet i grunden. min mormor har alltid haft djur som har haft personligheter som är kraftiga, självständiga osv eftersom hon gillar detta. denna hund är inte alls så. han var i början lite försiktig och blyg mot nya människor men det var aldrig något problem för han var inte rädd bara blyg och efter ett tag med den människan så verkade han känna sig trygg. jag hade honom hemma när han var ganska liten under en vecka och det gick bra. tog hem en kompis som han hälsade på bra men var en aning reserverad bara. han fungerade med mina familjemedlemmar, dvs var ej rädd för dem men han verkade ej heller så mån om en närmre relation än så. han lyssnar endast på mig och min mormor och det har varit så från början… men detta var ok för min familj bryr sig inte så mycket, och det avr aldrig något problem med hans reserverade beteende.
under hela sommaren har min mormor bott på landet med hundarna. inga promenader, inga människor förutom släkt, utan bara lösa på tomten. jag var där hela augusti och han verkade ok.
nu har jag haft honom här i fem dagar… och hans beteende gör mig orolig. han är rädd för alla plötsliga ljud, rädd för alla människor, rädd för när man säger ifrån ens en aning osv… min mamma kom hem igår från en affärsresa och han beter sig som om hon är en hemsk människa som nån gång har gjort något, vilket hon ej har. min mamma försöker locka med godis, lek med boll osv men han springer med svansen mellan benen och gömmer sig i hallen.
han skygga rädda beteende gör mig orolig eftersom det kan leda till aggressivitet och försvar… vill inte att det ska bli som med andra hunden som man ej kan ta med på saker eftersom han attackerar…
nu när mormor bor hemma igen så är det ännu mer avskärmat från omvärlden… de släpps ut på tomten men knappt något mer… min mormor har ont i fötterna och kan ej gå långa promenader… vilket är förståeligt, frågan är varför hon inte låter mig uppfostra, stimulera och motionera hunden… hon säger bara att det blir tomt hemma hos henne när han är här…
han fungerar med andra människor som själva har hundar, då är han ej rädd…
miljötränade honom igår och tog med honom på en liten hundtävling, inga problem alls.
snälla ge mig alla tips ni har på vad jag kan göra så han ej går och gömmer sig när mamma och pappa eller någon gäst är i huset…❤️
Mina föräldrar har lite samma problem med sin Yorkie och vi har kommit på att han springer och gömmer sig för att min pappa råkat trampa på honom ett par gånger under hans livstid. (Han är 11 år nu) Han är jätterädd för fötter och håller sig långt borta från fötter. Ibland springer han in under sängen och vill inte komma ut.
Fråga din mormor om hon råkat snubbla över hunden eller nåt, kanske svaret ligger där.
Jag kan tänka mig att de råkat göra det eftesom de i princip fortafarande har svårt att vänja sig vid att han är så liten och snabb i jämförelse med deras flat som man märker hela tiden…
vad kan man göra åt det då? om det är en faktor? (tror tyvärr att det är många faktorer så som understimulans avskärmdhet osv)
Bekymret är att hunden har en (vad jag kallar) dålig mentalitet. Den kommer i grunden med bristande egenskaper för att leva ett normalt hundliv. Det har ingen koppling med din mormor, om hunden skulle blivit trampad på ect.
Aa har är försiktig av sig i grunden… och vad jag vet så är det viktigt att jobba med att stärka hans mod och självkänsla och självförtroende…
detta har hon dock inte jobbat med och då förstärks hans dåliga sidor… så frågan är vad jag kan göra i nuläget och vad hon kan göra i fortsättningen…
putt ❤️
han ska åka hem på ons… orolig att det bara blir värre i den miljön…