Jag blir galen!
I mitt område där jag bor så bor, så bor nog också även några av Sveriges mest inkompetenta hundägare. Jag kan säga att det finns 3 hundägare här som jag stör mig mest på.
Problem 1: Bredvid vårat hus ligger det ett hyreshus. I det hyreshuset bor det även en person med en liten brun blandras. Den är väldigt trevlig. Men nu har husse börjat jobba om dagarna och denna lilla krabat SKÄLLER så att man blir tokig. Han skäller nonstop i flera flera timmar. Är inte reglerna att en hund endast får vara ensam i 3 tim? Rätta mig om jag har fel. Han har ett väldigt högt skall. Ni förstår nog själva hur irreterande detta är;)
Problem 2: Mitt emot oss ligger det även där ett hyrehus. I detta hus bor nog några av de mest konstiga par människor jag stött på. De hade från början en minigris. Minigrisen trivdes inte alls i ett hyrehus och de gjorde sig av med den ganska snabbt. Eter det skaffade dem sig två hundar en liten blandras och en Grand danois. De var båda valp när de skaffades. Men nu är dem inte så små längre. Dessa människor lever efter en konstig princip av att hunden inte behöver gå ut och gå. Jag har iallafall nästan aldrig sätt dem vara ute och gå med hundarna. Istället har dem satt upp ett kompostgaller på baksidan kanske 10x10 meter. Och i den lilla avhägnaden sitter dem hela dagarna med hundarna. En sån liten inhägnad kan ju inte ersätta en hunds dagliga motion! Och inte nog med det Grand danoisen skäller så fort man öppnar en dörr, går ut på framsidan, någon går på gatan jag vid minsta lilla rörelse. Vilket gör att den skäller ganska ofta. För att korrigera detta brukar ägaren komma med en blomspruta och spurta på hunden. Denna metod hjälper inte.
Problem 3: Detta är det som man irriterar sig mest och så även de andra man har pratat med i området. Precis bredvid oss bor det en granne som äger en dobberman tik. Denna hund är aggressiv, skällig och allmänt farlig skulle jag vilja säga. Det går inte en dag utan att denna hund gör utfall mot katter. Det har slutat att gå förbi hundägare utanför dennes hus pågrund utav hunden. Denna hund jagar katter för att döda. Och så fort den får se en hund gör den utfall direkt. En gång när jag stod i trädgården så var det en barnfamilj på gatan som höll på att lasta ur sin bil. Dem hade även sin 1 åring bredvid sig. Då kommer hundägaren och hunden får se barnet och börjar dra och skälla. Man ser direkt att hunden vill bita/döda barnet. Ägaren får kämpa för att hålla hunden. Ägaren ropar "Ta undan barnet hund biter" Barnfamiljen blev såklart rädda och försvann snabbt in i huset. Denna hund får även noll stimulans och 10 minuterspromenader 2 gånger om dagen. Till samma ställe. Det är bara en fråga innan hunden skadar något ordentligt. Det är ju tydligt att dobberman är en alldeles för svår ras för honom.
Så nu har jag kllagat av mig rejält men ni förstår nog hur frustrerande det är att aldrig kunna sitta ute i rädgården utan att höra hundar skäller och är allmänt jobbiga.
Kan man anmäla sådant här någonstans för jag vill ha ett slut på det. Och vart isånnafall?
1) Enligt jordbruksverkets föreskrifter (som är lika bindande som lagtext) så ska en hund rastas var 6:e timme. Om det framgår exakt hur många timmar hunden får vara ensam vet jag inte. Kan du prata med ägaren om att hunden skäller när denne är borta och att hunden uppenbarligen är stressad av att lämnas ensam? Eller lägga en lapp i brevlådan om personen inte är hemma. Husse kanske inte vet om att det är så. Jag hade ringt länsstyrelsens veterinärer och anmält att hunden sitter hemma och skäller om ägaren inte gör något åt det.
2) Samma där, påtala för ägarna att det inte är roligt när hundarna sittar och skäller hela dagarna. Be även andra grannar tala om det för dom. Inser dom att alla håller ögonen öppna kanske dom gör något åt det.
3) Uppenbarligen farlig hund! jag hade gjort anmälan till polisen direkt, varje gång hunden gjorde utfall. Kontakta länsstyrelsens veterinär också. Hoppas inget allvarligt händer men det är nog bara tidsfråga. Det är inte barnfamiljerna som ska gå bort det är hundägaren som ska ta hand om sin hund! Vet denne om att den bits ska den ha munkorg!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Eftersom det är hyreshus det handlar om så kan man anmäla det till hyresvärden i de två första fallen. Ägarna kommer då få varningar därifrån och riskera att bli vräkta vilket brukar ge eld i baken på de flesta.
I fall nummer två tycker även jag att det är dags att polisanmäla, eller anmäla djurskyddet, just eftersom det känns som en tickande bomb.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Usch är också riktigt trött på knäppa grannar ;) Och det måste vara riktigt synd om dobberman tiken :/ skulle inte förvåna mig om utfallen har blivit ett sätt att släppa ut all frustration! Samma med skällandes hos de andra hundarna! Tycker det är synd att folk skaffar hund och inte förstår deras behov av motion och psykisk stimulans :/ Går oftast inte att säga till sådana personer heller, de har ju sin uppfattning om djurhållning, skulle ringa till "djurpolisen" eller liknande och informera om hundarna så de kan ta tag eller iallafall hålla koll på situationen de sitter i! Kan också tillägga i dobermann tikens ägares "försvar" att det är superbra att den varnar andra för hunden. Och min hund har/är likadan fast mot katter och hundar. Ibland känns det helt hopplöst. Hon var värst när hon kom och då hade hon suttit på Hundstall vilket inte var någon toppen miljö för henne med massa andra hundar. Men nu efter ett år så har hon blivit mycket bättre. Och de flesta grannar håller avstånd just för att vi informerat att hon blir osäker och kan göra utfall i vissa situationer :)
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
1: en hund får vara ensam i 6 timmar sen ska man rasta den och sen kan den vara ensam igen som jag fattat det enligt jbv.
Lägg en lapp i brevlådan, ge det någon månad, blir det inte bättre kontackta hyresvärden.
2: sitter du i fönstret hela dagarna och kollar? jag ser sällan mina grannar gå med hundarna men tror nog dem gör det.
Prata/lägg lapp i bredlådan om att deras skällande hund är jobbig och be dem ha den inomhus så den inte märker/ser allt och skäller jämnt.
3: prata med ägaren, hunden kanske är en omplacering och såna kan behöva tid att bli bra men säg att du är rädd att hunden endag ska döda en katt eller skada någon och prata med dem ang att ha gallermunkorg på (finns i plast) tills hunden slutar göra utfall.

Det var ett bra tips att kontakta hyresvärdarna för de båda husen. Tror att någon annan granne har polisanmält dobberman ägaren någon gång tidigare men ska göra ett försök igen! Tack för alla bra svar😊
Just i fall 1 tycker jag att du först ska ta kontakt/ skriva en lapp till ägaren eftersom personen kanske inte vet att hunden skäller, om du/ någon annan inte har gjort det vill säga.
Annars tycker jag att du ska ta kontakt med hyresvärden till att börja med.
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Om mina hundar stör grannar/omgivning när jag inte är hemma så vill jag veta det så att jag får möjlighet att åtgärda det. Att skriva en anonym lapp där det bara står att de stör ger mig ingen information som är användbar, speciellt om inga andra grannar anser sig bli störda.
Hur ofta, när, hur länge skäller de, t ex.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Tänkte uppdatera er hur läget ser ut med grannarna nu. Grannen som hade en skälig blandras har han inte längre kvar. Dobbermannen som gjorde utfall till allt och alla har avlivats för aggressivt beteende. Sist men inte minnst så har vi grannarna med dem två hundarna som skällde så fort man visade sig på gatan. De är fortfarande skäliga och de har återigen skaffat sig en minigris. Men dem är nu i konflikt med hyresvärden på grund av deras inhägnad till hundarna och lite annat. Men nu vet ni iallafall hur det ligger till. Tycker dock att det var synd om Dobbermannen som fick somna in endast på grund av en okunnig ägare.
#8 jag ponerar att du känner hunden och dess ägare mer än ytligt eftersom du ger en sån elak antydan. Hur vet du annars att ägaren är okunnig? Att denne inte gjort allt och lite till för sin hund? Att en avlivning kanske var det enda som Kunde lösa hundens problem? Och varför inte erbjuda dig ta hunden/omplacera om du nu varit närvarande i hundens liv och vet att det endast hängde på ägaren?
Såklart är det irriterande med grannar som inte sköter sina djur men jag är då mest imponerad över hur du har tid att ha sådan koll på dina grannar. Jag är också hemma om dagarna (jobbar hemifrån) men jag har då inte sån koll på vad grannarna gör. Iförsig ligger det inte heller i mitt intresse att ha koll på vad grannarna gör men ens om jag ville så skulle jag inte hinna med.
Ett hem utan en hund är inget hem

Vi har bott granne till ägaren med dobbermannen i flera år och då känner man dem ju rätt så hyfsat. Flera hundägare i området tipsade flera gånger honom att han nog skulle behöva hjälp med hunden. Men det var inget han var intresserad av. Man behövde inte vara någon direkt hundexpert för att se att hunden var för svår för honom. På senare tid blev han även polisanmäld på grund av hundens beteenden. Han fick ju även varningar etc. Men hunden hoppade över staketet och bet en förbipasserande. Jag sitter ju inte och glor på grannarna hela dagarna vilket en del verkar tro. Men har man bott på samma gata under en längre tid så lär man ju sig lite hur hundägarnas rutiner fungerar. Då flera grannar klagat till hyresvärden där ägarna till dem två skällande hundarna bor håller nu dem på att prata om problemen. Då de har hägnat in en gemensam gräsytan på ett olämpligt sätt med mera. Så det problemet håller på att lösas:)
Enligt lag ska man se till hunden minst två gånger om dagen, och det vanligaste är att hundägaren åker hem på någon rast/lunch och rastar och sen på eftermiddagen. Sen ska man ju rasta hunden minst var 6:e timme och då kan man ju räkna ut att man rastar morgon, lunch,eftermiddag, kväll tex. Du kan ju säga till hundägaren att hunden skäller oavbrutet när denne inte är hemma, kanske personen kan ordna med hundvakt, hunddagis, dylikt.
Enligt lag ska man se till hunden minst två gånger om dagen, och det vanligaste är att hundägaren åker hem på någon rast/lunch och rastar och sen på eftermiddagen. Sen ska man ju rasta hunden minst var 6:e timme och då kan man ju räkna ut att man rastar morgon, lunch,eftermiddag, kväll tex. Du kan ju säga till hundägaren att hunden skäller oavbrutet när denne inte är hemma, kanske personen kan ordna med hundvakt, hunddagis, dylikt.
#12 t.o.m. #21
Hundar får vistas i hundgård dygnet runt, dock skall de rastas utanför hundgården minst en gång per dygn.
Citera/länka gärna till lagtext där det framgår att man måste se till hundar mer än en gång per dygn.

Usch :( stackars mannen med tiken. Du kan ju inte veta vad han gjort eller inte gjort för den.. Så kommer du med sånna där ord.. Jag bor granne med en som har en pappilon men har noll koll på deras rutiner. Otäckt att ha sån koll på sina grannar
#22: Kapitel 1:
16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1242046873606/2008-005.pdf
#24 Tack!